Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nursing Care Perceptions of Patients Hospitalized in Internal and Surgical Clinics

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 743 - 756, 30.12.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1124478

Öz

Aim: This research was carried out cross-sectionally in order to examine patients' perception of nursing care in Internal and Surgical Clinics.
Method: The research was carried out in a state hospital in western Turkey between October 2018 - February 2019. The sample of the study consisted of 351 patients who agreed to participate in the study over the age of 18 who were hospitalized in other internal and surgical clinics other than emergency, psychiatry, pediatrics and intensive care services. The data were collected the scale of Patient Perception of Hospital Experience with Nursing and by introductory information form prepared in accordance with the literature by the researcher. Sample t test, one way variance analysis, Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis tests were used to evaluate the data.
Results: The mean score of patients on Patient Perception of Hospital Experience with Nursing scale was 64.67±8.68. According to the answers given by the patients, The Patient Perception of Hospital Experience with Nursing scale, substance score average was the highest “Nurses made me comfortable in the hospital” and “I felt I was well cared for thanks to the nurses”. “Nurses did most things by asking me” and “Nurses told me about things I didn't know about the hospital” were found to have the lowest substance score average for patients responses. The difference between the age and education status of patients and the average score was found to be statistically significant (p<0.05).
Conclusions and Suggestions: According to the research results; nurses take into account factors affecting patients' perceptions while providing care, regular evaluation of patients' perception of nursing care and their satisfaction in terms of nursing may be recommended.

Kaynakça

  • Arlı, K.Ş. (2020). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyetleri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişki. Journal of Academic Research in Nursing, 6(1), 30-35.
  • Arslan, S., Nazik, E., Tanrıverdi, D., Gürdil, S. (2012). Hastaların sağlık hizmetlerinden ve hemşirelik bakımından memnuniyetlerinin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull, 11,717-724.
  • Aydın, M. (2014). Bir üniversite hastanesindeki hastaların hemşirelik bakımını algılayışları. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Baykara, G.Z. (2014). Hemşirelik bakımı kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99.
  • Buldan, Ö., Kurban, K.N. (2018). Kronik hastalığı olan olguların anksiyete ve depresyon düzeyleri ile hemşirelik bakımı algısı arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 274-282.
  • Cerit, B. (2016). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 3(1), 27–36.
  • Çoban, İ.G. (2006). Hastanın hemşirelik bakımını algılayışı ölçeği’nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Dancey, C., Reidy, J., Rowe, R. (2012). Statistics fort he Health Sciences, 1. Baskı, SAGE publications, 122- 124. Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 17(2), 74-82.
  • Dozier, A., Kitzman, H., Ingersoll, G., Holmberg, S., Schultz, A. (2001). Development of an Instrument to Measure Patient Perception of The Quality of Nursing Care. Research in Nursing & Health. 24, 506–517.
  • Erenoğlu, R., Can, R., Tambağ, H. (2019). Hemşirelik bakım davranışları ve bakım davranışları ile ilgili faktörler; doğumevi örneği. Sağlık ve Toplum, 29(1), 79-88.
  • Ervin, N. E. (2006). Does patient satisfaction contribute to nursing care quality?. JONA: The Journal of Nursing Administration, 36(3), 126-130.
  • Geçgil, E., Dündar, Ö., Şahin, T. (2008). Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 15(2), 41-51.
  • Karaca, A., Durna, Z. (2019). Patient satisfaction with the quality of nursing care. Nursing Open, 6:535-545.
  • Kayrakçı, F., Özşaker, E. (2014). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Derg, 22(2), 105-113.
  • Kol, E., Arıkan, C., Uslular, E., Uygun, G., Sızlı, A., Geçkil, E, et al. (2017). Türkiye’de hemşirelik bakım algısının incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (3), 163-172.
  • Kurşun, Ş. (2010). Genel cerrahi servisinde hasta ve hemşireler tarafından hemşirelik bakım kalitesinin algılanması. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Laschinger, H.S., Hall, L.M., Pedersen, C., Almost, J.A. (2005). Psychometric analysis of the patient satisfaction with nursing care quality questionnaire an actionable approach to measuring patient satisfaction. J Nurs Care Qual, 20(3), 220–230.
  • Midilli, T.S., Kirmizioglu, T., Kalkim, A. (2017). Affecting factors and relationship between patients’ attitudes towards the nursing profession and perceptions of nursing care in a university hospital. Journal of the Pakistan Medical Association, 67(7), 1059-1064.
  • Öztürk, H., Demirsoy, N., Saylıgil, O., Florczak, K.L. (2020). Patients' perceptions of nursing care in a university hospital. Nursing science quarterly, 33(1),12-18.
  • Özlü, K.Z., Özer, N., Arslan, S., Cantekin, I. (2010). Satisfactıon of patients staying in day surgery clinic from nursing services. Pak J Med Sci, 26(2), 438-443.
  • Peršolja, M., Markıč, M., Blatnık, D., Palese, A. (2018). Patient satisfaction with nursing care delivered in medical units in posttransitional country: a correlational study. Acta Medica Mediterranea, 34:2045.
  • Sayed, H.Y., Mohamed, H.A., Mohamed, E.E. (2013). Patients’ perceptions as indicators of quality of nursing service provided at Al Noor Specialist Hospital at Makkah Al Moukarramah, KSA. Journal of American Science. 9(5), 71–8.
  • Samina, M., Qadri, G.J., Tabish, S.A., Samiya, M., Riyaz, R. (2010). Patient’s perception of nursing care at a large teaching hospital in India. Int J Health Sci (Qassim), 2(2), 92–100.
  • Sharew, T.N., Bizuneh, T.H., Assefa, K.H., Habtewold, D.T. (2018). Investigating admitted patients’ satisfaction with nursing care at Debre Berhan Referral Hospital in Ethiopia: a cross-sectional study. BMJ Open, 8:e021107.
  • Şişe, Ş. (2013). Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Kocatepe Tıp Dergisi, 14, 69-75.
  • Tang, W.M., Soong, C.Y., Lim, W.C. (2013). Patient satisfaction with nursing care: A descriptive study using interaction model of client health behavior. International Journal of Nursing Science, 3(2), 51–56.
  • TDK-Türk Dil Kurumu. Genel Türkçe sözlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi:13.07.2020.
  • Yılmaz, A.F., Şentürk, S., Yalçın, P., Başoğlu, S.Ş. (2018). Hastaların hemşirelik bakımını algılayış düzeylerinin belirlenmesi. Ayrıntı Dergisi, 59(5), 61-66.
  • Yıldız, T., Önler, E., Başkan, B., Koluaçık, B., Malak, A., Özdemir, A., Aydınyılmaz, H. (2014). cerrahi birimlerde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyinin belirlenmesi. Int J Basic Clin Med, 2(3), 123-30.
  • Yiğitbaş, Ç., Deveci, S.E. (2014). A group of patients’ perceptions of satisfactıon on nursing care. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, (2), 2-10.
  • Zarzycka, D., Barton, E., Mazur, A., Turowski, K. (2019). Socio-demographic and medical factors associated with patients’ satisfaction with nursing care and their perception of pain. Ann Agric Environ Med, 26(2), 298–303.

DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 743 - 756, 30.12.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1124478

Öz

Amaç: Bu araştırma, Dahili ve Cerrahi kliniklerinde yatan hastaların hemşirelik bakım algılarını incelemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma Türkiye’nin batısında bir kamu hastanesinde Ekim 2018 – Şubat 2019 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini dahili ve cerrahi kliniklerinde yatan 18 yaş üzeri araştırmaya katılmayı kabul eden 351 hasta oluşturmuştur. Veriler hastaların sosyo-demografik özelliklerini içeren hastalara ait tanıtıcı bilgi formu ve Hastanın Hemşirelik Bakımını Algılayışı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Hastaların, hastanın hemşirelik bakımını algılayışı ölçeğinden aldığı puan ortalaması 64.67±8.68 olarak bulunmuştur. Hastaların verdikleri cevaplara göre Hemşirelik Bakımını Algılayışı Ölçeği madde puan ortalaması en yüksek “Hemşireler hastanede beni rahat ettirdiler”, ile “Hemşirelerin sayesinde iyi bakıldığımı hissettim” maddeleri olduğu saptanmıştır. “Hemşireler çoğu şeyi bana sorarak yaptılar” ve “Hemşireler hastaneyle ilgili bilmediğim şeyler hakkında bana bilgi verdiler” maddelerinin puan ortalaması en düşük bulunmuştur. Hastaların yaşı ve eğitim durumları ile ölçek puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonuçlarına göre; hemşirelerin bakım verirken hastaların bakım algılarını etkileyen faktörleri göz önünde bulundurması, hastaların hemşirelik bakımı algısı ve hemşirelik bakımından memnuniyetlerinin düzenli olarak değerlendirilmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Arlı, K.Ş. (2020). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyetleri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişki. Journal of Academic Research in Nursing, 6(1), 30-35.
  • Arslan, S., Nazik, E., Tanrıverdi, D., Gürdil, S. (2012). Hastaların sağlık hizmetlerinden ve hemşirelik bakımından memnuniyetlerinin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull, 11,717-724.
  • Aydın, M. (2014). Bir üniversite hastanesindeki hastaların hemşirelik bakımını algılayışları. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Baykara, G.Z. (2014). Hemşirelik bakımı kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99.
  • Buldan, Ö., Kurban, K.N. (2018). Kronik hastalığı olan olguların anksiyete ve depresyon düzeyleri ile hemşirelik bakımı algısı arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 274-282.
  • Cerit, B. (2016). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 3(1), 27–36.
  • Çoban, İ.G. (2006). Hastanın hemşirelik bakımını algılayışı ölçeği’nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Dancey, C., Reidy, J., Rowe, R. (2012). Statistics fort he Health Sciences, 1. Baskı, SAGE publications, 122- 124. Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 17(2), 74-82.
  • Dozier, A., Kitzman, H., Ingersoll, G., Holmberg, S., Schultz, A. (2001). Development of an Instrument to Measure Patient Perception of The Quality of Nursing Care. Research in Nursing & Health. 24, 506–517.
  • Erenoğlu, R., Can, R., Tambağ, H. (2019). Hemşirelik bakım davranışları ve bakım davranışları ile ilgili faktörler; doğumevi örneği. Sağlık ve Toplum, 29(1), 79-88.
  • Ervin, N. E. (2006). Does patient satisfaction contribute to nursing care quality?. JONA: The Journal of Nursing Administration, 36(3), 126-130.
  • Geçgil, E., Dündar, Ö., Şahin, T. (2008). Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 15(2), 41-51.
  • Karaca, A., Durna, Z. (2019). Patient satisfaction with the quality of nursing care. Nursing Open, 6:535-545.
  • Kayrakçı, F., Özşaker, E. (2014). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Derg, 22(2), 105-113.
  • Kol, E., Arıkan, C., Uslular, E., Uygun, G., Sızlı, A., Geçkil, E, et al. (2017). Türkiye’de hemşirelik bakım algısının incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (3), 163-172.
  • Kurşun, Ş. (2010). Genel cerrahi servisinde hasta ve hemşireler tarafından hemşirelik bakım kalitesinin algılanması. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Laschinger, H.S., Hall, L.M., Pedersen, C., Almost, J.A. (2005). Psychometric analysis of the patient satisfaction with nursing care quality questionnaire an actionable approach to measuring patient satisfaction. J Nurs Care Qual, 20(3), 220–230.
  • Midilli, T.S., Kirmizioglu, T., Kalkim, A. (2017). Affecting factors and relationship between patients’ attitudes towards the nursing profession and perceptions of nursing care in a university hospital. Journal of the Pakistan Medical Association, 67(7), 1059-1064.
  • Öztürk, H., Demirsoy, N., Saylıgil, O., Florczak, K.L. (2020). Patients' perceptions of nursing care in a university hospital. Nursing science quarterly, 33(1),12-18.
  • Özlü, K.Z., Özer, N., Arslan, S., Cantekin, I. (2010). Satisfactıon of patients staying in day surgery clinic from nursing services. Pak J Med Sci, 26(2), 438-443.
  • Peršolja, M., Markıč, M., Blatnık, D., Palese, A. (2018). Patient satisfaction with nursing care delivered in medical units in posttransitional country: a correlational study. Acta Medica Mediterranea, 34:2045.
  • Sayed, H.Y., Mohamed, H.A., Mohamed, E.E. (2013). Patients’ perceptions as indicators of quality of nursing service provided at Al Noor Specialist Hospital at Makkah Al Moukarramah, KSA. Journal of American Science. 9(5), 71–8.
  • Samina, M., Qadri, G.J., Tabish, S.A., Samiya, M., Riyaz, R. (2010). Patient’s perception of nursing care at a large teaching hospital in India. Int J Health Sci (Qassim), 2(2), 92–100.
  • Sharew, T.N., Bizuneh, T.H., Assefa, K.H., Habtewold, D.T. (2018). Investigating admitted patients’ satisfaction with nursing care at Debre Berhan Referral Hospital in Ethiopia: a cross-sectional study. BMJ Open, 8:e021107.
  • Şişe, Ş. (2013). Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Kocatepe Tıp Dergisi, 14, 69-75.
  • Tang, W.M., Soong, C.Y., Lim, W.C. (2013). Patient satisfaction with nursing care: A descriptive study using interaction model of client health behavior. International Journal of Nursing Science, 3(2), 51–56.
  • TDK-Türk Dil Kurumu. Genel Türkçe sözlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi:13.07.2020.
  • Yılmaz, A.F., Şentürk, S., Yalçın, P., Başoğlu, S.Ş. (2018). Hastaların hemşirelik bakımını algılayış düzeylerinin belirlenmesi. Ayrıntı Dergisi, 59(5), 61-66.
  • Yıldız, T., Önler, E., Başkan, B., Koluaçık, B., Malak, A., Özdemir, A., Aydınyılmaz, H. (2014). cerrahi birimlerde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyinin belirlenmesi. Int J Basic Clin Med, 2(3), 123-30.
  • Yiğitbaş, Ç., Deveci, S.E. (2014). A group of patients’ perceptions of satisfactıon on nursing care. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, (2), 2-10.
  • Zarzycka, D., Barton, E., Mazur, A., Turowski, K. (2019). Socio-demographic and medical factors associated with patients’ satisfaction with nursing care and their perception of pain. Ann Agric Environ Med, 26(2), 298–303.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Zehra Akışık 0000-0003-0298-7155

Selma Atay 0000-0002-2068-1099

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akışık, Z., & Atay, S. (2022). DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 743-756. https://doi.org/10.47115/jshs.1124478
AMA Akışık Z, Atay S. DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI. JSHS. Aralık 2022;7(3):743-756. doi:10.47115/jshs.1124478
Chicago Akışık, Zehra, ve Selma Atay. “DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7, sy. 3 (Aralık 2022): 743-56. https://doi.org/10.47115/jshs.1124478.
EndNote Akışık Z, Atay S (01 Aralık 2022) DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7 3 743–756.
IEEE Z. Akışık ve S. Atay, “DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI”, JSHS, c. 7, sy. 3, ss. 743–756, 2022, doi: 10.47115/jshs.1124478.
ISNAD Akışık, Zehra - Atay, Selma. “DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7/3 (Aralık 2022), 743-756. https://doi.org/10.47115/jshs.1124478.
JAMA Akışık Z, Atay S. DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI. JSHS. 2022;7:743–756.
MLA Akışık, Zehra ve Selma Atay. “DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 3, 2022, ss. 743-56, doi:10.47115/jshs.1124478.
Vancouver Akışık Z, Atay S. DAHİLİ VE CERRAHİ KLİNİKLERDE YATAN HASTALARIN HEMŞİRELİK BAKIM ALGILARI. JSHS. 2022;7(3):743-56.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.