Aim: The aim of this study was to compare the attention skills, reaction time and academic achievement of children who do and do not practice archery. Method: The groups of the study included children aged 9-14 years who practiced archery only (Group 1), children who practiced archery and another sport (Group 2), children who practiced another sport without a history of archery (Group 3) and children who did not practice any sport (Group 4). Burdon Attention Test and Reaction Time Scale were administered to the children. For academic achievement, school achievement scores of the previous semester were analyzed. Kruskal-Wallis test was used to compare the groups. Results: A statistically significant difference was found between the school achievement scores of Group 1 and Group 3 and 4 participants (p=0.001). Accordingly, Group 1 had higher school achievement scores than the individuals in Group 3 and Group 4. According to visual reaction time, a statistically significant difference was found between Group 2 and Groups 1, 3 and 4 (p=0.034). Accordingly, it is understood that the visual reaction rate of Group 2 participants is higher than the other three groups. In addition, no statistically significant difference was found between the groups in terms of estimated reaction times, auditory reaction times and attention (p>0.05). Conclusions and Recommendations: According to the results of the study, it was observed that the school achievement scores of children who practiced archery were higher than those of children who did not. In addition, it was found that the visual reaction speed of children who were interested in another sport along with archery was higher than the other groups. In order to help students to be more successful in school lessons, schools should expand the facilities in schools to create training areas and increase participation in sports such as archery.
Amaç: Bu çalışmanın amacı okçuluk yapan ve yapmayan çocukların dikkat becerileri, reaksiyon hızları ve akademik başarılarını karşılaştırmaktır. Yöntem: Çalışmada sadece okçuluk yapan çocuklar (Grup 1), okçuluk ve başka bir spor dalıyla uğraşan çocuklar (Grup 2), okçuluk geçmişi bulunmayan başka bir spor dalı ile uğraşan (Grup 3) ve hiçbir spor dalıyla uğraşmayan (Grup 4) 9-14 yaş arası çocuklar, çalışmanın gruplarını oluşturdu. Çocuklara Burdon Dikkat Testi ve Reaksiyon Hızı Ölçeği uygulandı. Akademik başarıları için bir önceki döneme ait okul başarı puanlarına bakıldı. Grup karşılaştırmaları için Kruskal Wallis testi kullanıldı. Bulgular: Grup 1 ile Grup 3 ve 4 katılımcılarının okul başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p=0,001). Buna göre, Grup 1; Grup 3 ve Grup 4’teki bireylere göre daha yüksek okul başarı puanına sahiptir. Görsel reaksiyon hızına göre Grup 2 ile Grup 1, 3 ve 4 arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p=0,034). Buna göre Grup 2 katılımcılarının görsel reaksiyon hızı diğer üç gruptan daha yüksek olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca, tahmini reaksiyon hızları, işitsel reaksiyon hızları ve dikkat açısından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunamamıştır (p>0,05). Sonuçlar ve Öneriler: Çalışmanın sonuçlarına göre, okçuluk yapan çocukların okul başarı puanlarının yapmayan çocuklara göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca okçuluk sporuyla birlikte başka bir spor dalı ile ilgilenen çocukların görsel reaksiyon hızının diğer gruplara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Okulların, öğrencilerin okul derslerinde daha başarılı olmalarına yardımcı olmak için okullardaki imkanların genişletilerek antrenman alanları oluşturulması ve okçuluk gibi spor faaliyetlerine katılımın daha fazla olması sağlanmalıdır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İş Terapisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.