Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hatay’ın Kurtuluş Mücadelesini Anlatan Roman: Asi’nin Çocukları

Yıl 2023, , 1211 - 1229, 20.10.2023
https://doi.org/10.21547/jss.1206190

Öz

Türk edebiyatında millî bilincin oluşumunda tarihî roman mühim bir rol oynar. Böylece tarihte yaşanmış olayları hatırlatarak ulusal birlik ve beraberliği perçinler. Hatay Türklerinin maddi imkânsızlığa rağmen Fransızlara karşı vermiş oldukları savaş dikkat çekicidir. Hatay, Misak-ı Millî sınırları içerisinde bulunmasına rağmen Fransa ile yapılan 1921 Ankara Antlaşması’yla Fransa’nın yönetimine bırakılan Türk yurdunun adıdır. Burada yaşayan insanlar, anavatana katılmanın yollarını ararken bir yandan da çete savaşı vererek kaderlerini tayin etmeye çalışırlar. Bu çabaları destekleyen en önemli kişi Gazi Paşa’dır. O, uzun seneler Türk yurdu olarak bilinen Hatay’ın düşman işgali altında kalmaması için her türlü çabayı gerek masada gerekse sahada gösterir. Ulu Önder’in en büyük emellerinden biri olan Hatay’ın anavatana katılması o yaşarken değil de vefatından sonra gerçekleşir. Emine Özgenç’in beşinci romanı olan Asi’nin Çocukları adlı tarihî romanda yazar, Hatay’ın farklı mekânlarında yaşanan kahramanlık hikâyelerini vermeye çalışır. 1918 yılında düşman işgaliyle başlayan roman, Hatay’ın Fransız işgalinden 1938 yılında kurtulmasına kadar geçen süre zarfında, vatanseverlerin bağımsızlık ve hürriyet için verdikleri mücadeleyi konu alır. Romanın başkişisi Aybars olup roman onun etrafında şekillenir. Eserin ana izleği kahramanlıktır. Romanda yer alan kişiler her türlü olumsuzluğa rağmen memleketlerinin özgürlüğü için kahramanca mücadele ederler. Buna ek olarak çalışmada aşk, hasret ve yabancılaşma izlekleri üzerinde de durulur. Asi’nin Çocukları adlı tarihî roman yapı ve izlek yönlerinden incelenecektir.

Kaynakça

  • Antakyalıoğlu, Z. (2013). Roman kuramına giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Assmann, J. (2015). Kültürel bellek, Ayşe Tekin (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (2005). Roman sanatı ve roman incelemesine giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Çetin, N. (2012). Roman çözümleme yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Çetin, N. (2017). Türk romanı tahlilleri 1. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Dağıstan, A.-Sofuoğlu A. (2008). İşgalden katılıma Hatay. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi, Işık Ergüden (Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Güngör, E. (2019) Tarihte Türkler. İstanbul: Yer-Su Yayıncılık.
  • Kanter, F. (2019). Bir kültür romancısı Reşat Nuri Güntekin. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Kaplan, M. (1996). Türk edebiyatı üzerinde araştırmalar 3 tip tahlilleri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2017). Romanda mekân, Ramazan Korkmaz-Veysel Şahin (Ed.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Melek, A. (1999). Hatay nasıl kurtuldu. Yeni Gün Haber Ajansı.
  • Nemutlu, Ö. (2019). Yalnız Efe ilklerin romanı: ilk ‘Kadın Efe’, ilk ‘Anadolu Romanı. Milli edebiyat dönemi roman okumaları. Ülkü Eliuz vd. (Ed.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Özgenç, E. (2021). Asi’nin çocukları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Pospelov, G. (2014). Edebiyat bilimi, Yılmaz Onay (Çev.). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Sökmen, T. (1992). Hatay’ın kurtuluşu için harcanan çabalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Stevick, P. (2017). Roman teorisi. Sevim Kantarcıoğlu (Çev.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tekin, M. (2001). Roman sanatı1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Tekin, M. (2015). Hatay’ın işgal yılları ve bağımsız Hatay devleti kronolojisi (1918-1939). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Ulu, Y. S. (2015). Turfanda mı Yoksa Turfa mı ve Yeni Turan romanları örneğinde Tanzimat ve Meşrutiyet aydını. TEKE 4 (4), 1581-1606.
  • Ulu, Y. S. (2020). Millî mücadele yıllarında Kahramanmaraş’ı anlatan bir roman: Madalyasız. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (17), 219-236.

Novel About Hatay’s Struggle For Liberation: Asi’nin Çocukları

Yıl 2023, , 1211 - 1229, 20.10.2023
https://doi.org/10.21547/jss.1206190

Öz

In Turkish litrature, historical novel plays an important role in the formation of national consciousness. Therefore, it strengthens national unity and solidarity by reminding the events that took place in history. The war that Hatay Turks fought against the French in financial difficultiesis remarkable. Although Hatay is within the borders of the National Pact, it is the name of the Turkish homeland that was left to the administration of France with the 1921 Ankara Agreement with France. While the people living here are looking for ways to join the homeland, they also try to determine their fate by fighting gang wars. The most important person supporting these efforts is Gazi Pasha. He makes every both at the table at on the field so that Hatay, which has been known has the Turkish homeland for many years, is not under enemy occupation. The joining the Hatay, one of the greatest ambitions of the great leader, to the homeland takes place not while he was alive, but after his death.In the historical novel Asi’nin Çocukları, Emine Özgenç’s fifth novel, the author tries to give stories of heroism in different places of Hatay. The novel, which started with the invasion of the enemy in 1918 is about the struggle of patriots for independence and freedom during the period between Hatay liberation from the French occupation in 1918. The protagonist of the novel is Aybars and the novel is shaped around him. The main theme of the work is heroism. The people in the novel fight heroically forthe freedom of their country in spite of all kinds of unfavorableness. In addition to that, the study focuses on the themes of love, longing and alienation. The historical novel named Asi’nin Çocukları will be examined in terms of structure and theme.

Kaynakça

  • Antakyalıoğlu, Z. (2013). Roman kuramına giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Assmann, J. (2015). Kültürel bellek, Ayşe Tekin (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (2005). Roman sanatı ve roman incelemesine giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Çetin, N. (2012). Roman çözümleme yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Çetin, N. (2017). Türk romanı tahlilleri 1. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Dağıstan, A.-Sofuoğlu A. (2008). İşgalden katılıma Hatay. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi, Işık Ergüden (Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Güngör, E. (2019) Tarihte Türkler. İstanbul: Yer-Su Yayıncılık.
  • Kanter, F. (2019). Bir kültür romancısı Reşat Nuri Güntekin. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Kaplan, M. (1996). Türk edebiyatı üzerinde araştırmalar 3 tip tahlilleri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2017). Romanda mekân, Ramazan Korkmaz-Veysel Şahin (Ed.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Melek, A. (1999). Hatay nasıl kurtuldu. Yeni Gün Haber Ajansı.
  • Nemutlu, Ö. (2019). Yalnız Efe ilklerin romanı: ilk ‘Kadın Efe’, ilk ‘Anadolu Romanı. Milli edebiyat dönemi roman okumaları. Ülkü Eliuz vd. (Ed.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Özgenç, E. (2021). Asi’nin çocukları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Pospelov, G. (2014). Edebiyat bilimi, Yılmaz Onay (Çev.). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Sökmen, T. (1992). Hatay’ın kurtuluşu için harcanan çabalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Stevick, P. (2017). Roman teorisi. Sevim Kantarcıoğlu (Çev.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tekin, M. (2001). Roman sanatı1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Tekin, M. (2015). Hatay’ın işgal yılları ve bağımsız Hatay devleti kronolojisi (1918-1939). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Ulu, Y. S. (2015). Turfanda mı Yoksa Turfa mı ve Yeni Turan romanları örneğinde Tanzimat ve Meşrutiyet aydını. TEKE 4 (4), 1581-1606.
  • Ulu, Y. S. (2020). Millî mücadele yıllarında Kahramanmaraş’ı anlatan bir roman: Madalyasız. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (17), 219-236.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Türk Dili ve Edebiyatı
Yazarlar

Ali Polat 0000-0003-4766-2127

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2022
Kabul Tarihi 1 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Polat, A. (2023). Hatay’ın Kurtuluş Mücadelesini Anlatan Roman: Asi’nin Çocukları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), 1211-1229. https://doi.org/10.21547/jss.1206190