Bu çalışma, kadınların mescitlerde cemaate katılımı konusunda klasik hadis kaynaklarından aktarılan rivayetleri ele alarak bunların sıhhatini tespit etmekte ve sosyokültürel yansımalarını bağlamsal olarak incelemektedir. İlgili doğrultuda “Kadının en hayırlı mescidi evinin en ücra köşesidir.” hadisi merkeze alınarak öncelikle söz konusu hadise ve konuyla bağlantılı diğer hadis gruplarına yönelik sıhhat analizi yapılmış; ardından Hz. Peygamber dönemi, sahabe dönemi ve sonraki asırlarda kadınların mescitlere katılımının ne şekilde gerçekleştirildiği hususu klasik dönem İslam âlimleri ile Türk, Arap ve Batı dünyasından araştırmacıların yaklaşımları doğrultusunda karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve tartışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ve doküman incelemesi tekniklerinin kullanıldığı bu çalışmada, kadınların mescitlere katılımını destekleyen ve engelleyen rivayetler üzerine klasik dönem İslam âlimleri ve çağdaş araştırmacıların açıklamaları doğrultusunda değerlendirmeler yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler ve değerlendirmeler sonucunda kadınların mescitleri ziyaretleriyle ilgili olarak farklı hükümlerin uygulandığı dönemlerin bulunduğu tespit edilmiştir. Hz. Peygamber döneminde kadınların mescitlere gitmesinin teşvik edildiği ve buna engel olunmadığı görülürken sahabe döneminde bazı kadınların uygunsuz davranışları nedeniyle kadınların mescitleri ziyaretlerinin sınırlandırıldığı; daha sonraki dönemlerde ise bu sınırlandırmaların mezhep imamları tarafından dinî bir gereklilik haline getirildiği müşahede edilmiştir. Sonuç olarak Hz. Peygamber’in sünnetine olan sadakat gereği kadınların mescitlerden menedilmemesi gerektiği ve bu yasakların dinî gereklilikten ziyade sosyokültürel nedenlerle uygulandığını söylemek mümkündür. Bu araştırma, toplumsal koşulların, hadis rivayetlerinin algılanış ve uygulanış biçimini nasıl etkileyebildiğini gösteren önemli bir sonucu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca kadınların mescitlere katılımına ilişkin çağdaş yaklaşımlar ve tarihsel süreçlerin bir karşılaştırmasını sunarak bu konuda gelecekteki araştırmalara da ışık tutmaktadır.
This study examines the narrations transmitted in classical ḥadīth sources regarding women’s participation in congregational prayers at mosques, assesses their soundness, and contextually analyzes their socio-cultural reflections. It focuses particularly on the ḥadīth, “The most virtuous place of worship for a woman is the most secluded corner of her home.” An initial authenticity analysis of this ḥadīth and related narrations was conducted. Following this, the study delves into how women participated in mosques during the Prophet Muḥammad’s time, the era of the companions, and subsequent centuries, comparing and analyzing these periods in the matter will be addressed considering the approaches of classical Islamic scholars as well as researchers from the Turkish, Arab, and Western worlds. Using qualitative methods such as content analysis and document examination, the research evaluates the perspectives of classical Islamic scholars and contemporary researchers on narrations that either promote or restrict women’s mosque participation. The findings reveal that rulings on women’s visits to mosques have varied across different periods. During the Prophet Muḥammad’s time, women were encouraged to attend mosques without restrictions. However, during the companions’ era, their visits were limited due to inappropriate behavior exhibited by some women. Later, these restrictions were formalized as religious requirements by the jurisprudence schools. In conclusion, it can be stated that prohibiting women from mosques is not aligned with the Prophet Muḥammad’s tradition and such restrictions arose from socio-cultural factors rather than religious necessity. This research emphasizes how social conditions can shape the understanding and application of ḥadīth. Additionally, it offers a valuable comparison of contemporary and historical approaches to women’s mosque participation, providing insights for future research on this subject.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | İlahiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 3 |