BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Ders Kitaplarında Kültürel Ögeler

Yıl 2016, , 15 - 26, 01.06.2016
https://doi.org/10.21547/jss.256738

Öz

Dil kültürel değerleri, normları ve toplumun diğer birçok özelliğini yansıtır ve bu gibi özelliklerin ayrılmaz bir parçası olarak kabul edilir. Dil eğitiminde toplumun değer ve özellikleri dilden ayrı tutulabilir ama böyle yapmak dil eğitim sürecinin eksik kalmasına sebep olur. Bu çalışmayla, hedef dilin, bizim açımızdan İngilizce dilinin, iç daire ve dış daire (+genişlemekte olan daire) kültürel ve sosyal özelliklerine ışık tutmayı amaçladık. Bu amaçla, Türk Milli Eğitim Bakanlığı kurumlarında kullanılan devlet tavsiyeli İngilizce ders kitaplarını inceledik. Değerlendirmemiz sonucunda, İngilizce öğrenenleri hedef alarak oluşturulmuş materyal içeriğinde dış daire (+genişlemekte olan daire) özelliklerinin geniş yer kapladığını bulduk. Ve beklenildiği üzere bu bulgu dış daire (+genişlemekte olan daire) kültürden gelen yazarlara bağlanıldı. Bunun öğretime olumlu etkisinin olup olmadığı alan araştırmacıları tarafından geniş ölçüde münazara edilmektedir

Kaynakça

  • Ağırbaş, H.S., Bektaş, K.U., & İşbilen, Z. (2014). Yes you Can B2.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Alptekin, C. (1993). Target-language culture in EFL materials. ELT journal, 47(2), 136-143.
  • Bada, E. (2000). Culture In ELT. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 100-110.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your course book. Oxford: Heinemann.
  • Çağlar, C., Hoyraz, E.E., & Arslan, H. (2014). Yes you Can B1.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Celik, S., & Erbay, Ş. (2013). Cultural Perspectives of Turkish ELT Coursebooks: Do Standardized Teaching Texts Incorporate Intercultural Features?. Education and Science, 38(167), 336-351.
  • Ertopçu, F.B., İnci, H., Samur, S.Ö., & Albayrak, Y. (2014). Yes you Can A1.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ertopçu, F.B., İnci, H., & Samur, S.Ö. (2014). Yes you Can A2.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ertürk, F., Ateş, M., Alkan, S., & Albayrak, Y. (2014). Yes you Can A1.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ertürk, F., Ateş, M., & Alkan, S. (2014). Yes you Can A2.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Genç, B. & Bada, E. (2005). Culture in Language Learning And Teaching. The Reading Matrix, 5(1), 73-84.
  • Kachru, B. B. (1990). World Englishes and applied linguistics. World Englishes. 9(1), 3-20.
  • Kachru, B. B. (1985). Standards, codification, and sociolinguistic realism: The English language in the outer circle. English in the world: Teaching and learning of Language and Literature, Randolph Quirk and Henry Md Dowson eds.: 11-30. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kilickaya, F. (2004). Guidelines to evaluate cultural content in textbooks. The Internet TESL Journal, 10(12), 38-48.
  • Kramsch, C. (2001). Language, culture and voice in the teaching of English as a foreign language. Language Issues, 13(2), 2-7.
  • Kramsch, C. (2013). Culture in foreign language teaching. Iranian Journal of Language Teaching Research, 1(1), 57-78.
  • Nemati, A. (2009). Evaluation of an ESL English coursebook: A step towards systematic vocabulary evaluation. Journal of social Sciences, 20(2), 91-99.
  • Özbek, D., Kumral, H., & Örer, S. (2014). Yes you Can B1.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Perşembe, E., Buluğ, N., & Eroğlu-Canmetin, Z.Z. (2014). Yes you Can A2.3. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Pire-Şahin, B., Sağdıç, C.H., & Canpolat, D. (2014). Yes you Can B2.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Rajabi, S., & Ketabi, S. (2012). Aspects of cultural elements in prominent English textbooks for EFL setting. Theory and practice in language studies, 2(4), 705-712.
  • Roshan, S. (2014). A Critical Comparative Evaluation of English Course Books in EFL Context. Journal of Studies in Education, 4(1), 172-179.
  • Taş, S. (2010). A Critical Evaluation of New English File Series in terms of Culture Teaching. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 1(2), 168-177.
  • Toprak, T., & Aksoyalp, Y. (2015). The Question of Re-Presentation In EFL Course Books: Are Learners of English Taught about New Zealand?. International Journal of Society, Culture & Language, 3(1), 91-104.
  • Ulum, Ö. G. (2014). Teachers’ Views on ‘’Yes you Can’’, the Ninth Grade English Course Book for Public Schools. International Journal of Languages’ Education and Teaching December, 2(3), 132-148.

Cultural Elements in EFL Course Books

Yıl 2016, , 15 - 26, 01.06.2016
https://doi.org/10.21547/jss.256738

Öz

Language echoes cultural values, norms and many other features of a society, and is regarded as an inseparable part of such characteristics. Despite the fact that values and features of a society may be kept apart from language in language education, this though would be an incomplete process of language instruction. With this study, we aim to highlight inner and outer circle (+expanding circle) cultural and societal characteristics of the target language, in our case, English. For this, we examined state recommended English course books used in institutions of the Turkish Ministry of Education. As a result of our evaluation, we found that the outer circle (+expanding circle) characteristics occupied a significant place in the content of material designed targeting learners of English. And, this was duly attributed to writers who similarly come from an outer circle (+expanding circle) culture. Whether this leads to a positively effective way of teaching is largely debated by scholars in the field

Kaynakça

  • Ağırbaş, H.S., Bektaş, K.U., & İşbilen, Z. (2014). Yes you Can B2.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Alptekin, C. (1993). Target-language culture in EFL materials. ELT journal, 47(2), 136-143.
  • Bada, E. (2000). Culture In ELT. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 100-110.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your course book. Oxford: Heinemann.
  • Çağlar, C., Hoyraz, E.E., & Arslan, H. (2014). Yes you Can B1.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Celik, S., & Erbay, Ş. (2013). Cultural Perspectives of Turkish ELT Coursebooks: Do Standardized Teaching Texts Incorporate Intercultural Features?. Education and Science, 38(167), 336-351.
  • Ertopçu, F.B., İnci, H., Samur, S.Ö., & Albayrak, Y. (2014). Yes you Can A1.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ertopçu, F.B., İnci, H., & Samur, S.Ö. (2014). Yes you Can A2.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ertürk, F., Ateş, M., Alkan, S., & Albayrak, Y. (2014). Yes you Can A1.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ertürk, F., Ateş, M., & Alkan, S. (2014). Yes you Can A2.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Genç, B. & Bada, E. (2005). Culture in Language Learning And Teaching. The Reading Matrix, 5(1), 73-84.
  • Kachru, B. B. (1990). World Englishes and applied linguistics. World Englishes. 9(1), 3-20.
  • Kachru, B. B. (1985). Standards, codification, and sociolinguistic realism: The English language in the outer circle. English in the world: Teaching and learning of Language and Literature, Randolph Quirk and Henry Md Dowson eds.: 11-30. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kilickaya, F. (2004). Guidelines to evaluate cultural content in textbooks. The Internet TESL Journal, 10(12), 38-48.
  • Kramsch, C. (2001). Language, culture and voice in the teaching of English as a foreign language. Language Issues, 13(2), 2-7.
  • Kramsch, C. (2013). Culture in foreign language teaching. Iranian Journal of Language Teaching Research, 1(1), 57-78.
  • Nemati, A. (2009). Evaluation of an ESL English coursebook: A step towards systematic vocabulary evaluation. Journal of social Sciences, 20(2), 91-99.
  • Özbek, D., Kumral, H., & Örer, S. (2014). Yes you Can B1.1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Perşembe, E., Buluğ, N., & Eroğlu-Canmetin, Z.Z. (2014). Yes you Can A2.3. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Pire-Şahin, B., Sağdıç, C.H., & Canpolat, D. (2014). Yes you Can B2.2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Rajabi, S., & Ketabi, S. (2012). Aspects of cultural elements in prominent English textbooks for EFL setting. Theory and practice in language studies, 2(4), 705-712.
  • Roshan, S. (2014). A Critical Comparative Evaluation of English Course Books in EFL Context. Journal of Studies in Education, 4(1), 172-179.
  • Taş, S. (2010). A Critical Evaluation of New English File Series in terms of Culture Teaching. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 1(2), 168-177.
  • Toprak, T., & Aksoyalp, Y. (2015). The Question of Re-Presentation In EFL Course Books: Are Learners of English Taught about New Zealand?. International Journal of Society, Culture & Language, 3(1), 91-104.
  • Ulum, Ö. G. (2014). Teachers’ Views on ‘’Yes you Can’’, the Ninth Grade English Course Book for Public Schools. International Journal of Languages’ Education and Teaching December, 2(3), 132-148.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33BZ64CY
Bölüm Makale
Yazarlar

Ömer Gökhan Ulum Bu kişi benim

Erdoğan Bada Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Ulum, Ö. G., & Bada, E. (2016). İngilizce Ders Kitaplarında Kültürel Ögeler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 15-26. https://doi.org/10.21547/jss.256738

Cited By






TRACING INTERCULTURAL APPROACH IN EFL COURSEBOOKS
i-manager’s Journal on English Language Teaching
EKMEKÇI EMRAH
https://doi.org/10.26634/jelt.10.1.16567


INCLUSIVE EDUCATION AND INCLUSIVE VALUES IN ENGLISH LANGUAGE COURSE BOOKS
i-manager's Journal on School Educational Technology
ERDOST YASTIBAŞ AHMET
https://doi.org/10.26634/jsch.16.4.17810