BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi

Yıl 2015, , 949 - 963, 01.12.2015
https://doi.org/10.21547/jss.256754

Öz

Yetişkinlerde psikolojik eğilimlerin, bazı değişkenler açısından incelendiği bu araştırma, Gaziantep’teki Üniversitelerin Sürekli Eğitim Merkezleri tarafından açılan programlara ve lisansüstü eğitim düzeyinde verilen eğitim programlarına devam eden 18 yaş üzeri yaş grubunda yer alan toplam 214 yetişkin birey ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan demografik değişkenleri içeren “Kişisel Bilgi Formu” ve bireylerin psikolojik eğilim puanlarını belirlenmek için H.J.Eysenck ve S.B.G. Eysenck (1964) tarafından geliştirilen “Eysenck Kişilik Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmada; Eysenck Kişilik Envanterinin alt ölçeklerinden nevrotizm alt ölçeğinden elde edilen puan ortalamaları arasında cinsiyet, yaş grubu, meslek, gelir düzeyleri, herhangi bir topluluğa üyeliklerinin olup olmadıkları, aktif olarak herhangi bir sportif veya sanatsal faaliyet olup olmadıklarına göre; psikotizm alt ölçeğinden elde edilen puan ortalamaları arasında yaş grubuna göre; dışadönüklük alt ölçeğinden elde edilen puan ortalamaları arasında da medeni durum, ikamet ettikleri yer, herhangi bir topluluğa üyeliklerinin olup olmadıkları, aktif olarak yürüttükleri herhangi bir sportif veya sanatsal faaliyet olup olmadıklarına göre anlamlı derecede farklılaşmalar olduğu görülmüştür

Kaynakça

  • Akdoğan, S., Arslan, F., Bayraktar, G. (2007). Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi 5. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, Adana.
  • Başaran, İ.E. (2000). Örgütsel Davranış: İnsanın Üretim Gücü. Ankara: Umut.
  • Bayram, N. & Bilgel, N. (2008). The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 43, 667-672.
  • Bektaş, S. Ç., Yazıcı, H. ve Altun, F. (2013). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ve Kişisel Sağlık Davranışları İle Depresif Belirtileri Arasındaki İlişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17 (1): 127-141.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cantez, E. (1984) Türkiye’de Kullanılan Bazı Testlerin Uygulamalarından Elde Edilen Sonuçlar: Eysenck Şahsiyet Testi ile Değerlerin Tetkiki Testi, İstanbul Üniversitesi Tecrübi Psikoloji Çalışmaları, Sayı:14, s.53-63.
  • Deniz Ü., Kesicioğlu O.S. (2012). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kişilik Özelliklerinin Bazı Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad) Cilt 13, Sayı 2, Ağustos 2012, Sayfa 1-13.
  • Ekinci, O. Ekinci, A. (2013). Major Duygudurum Bozukluklarında Kişiliğin Üç Boyutlu Değerlendirilmesi ve Klinik Özelliklerle İlişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi. 2013; 50: 15-22.
  • Erdeğer, N. (2001). Lise Öğrencilerinin Sosyal Destek ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta
  • Eysenck H.J., Eysenck S.B. (1964) Manual of the Eysenck Personality Inventory. University of London Press, London.
  • Forrest, S., Lewis C.A., Shevlin, M. (2000). Examining the factor structure and gender bias of the Eysenck personality Questionnaire Revised-Abbreviated. Personality and Individual Difference. 29 (3), 579-588.
  • Hanin, Y., Eysenck, S.B.G., Eysenck, H.J. ve Barrett, P. (1991). A crosscultural study of personality: Russia and England. Personality and Individual Difference. 12 (3), 265-271.
  • Henjum, A. (1983). Introversion: a misunderstood ‘’individual difference’’ among students. Education, 103(1), 39-43.
  • İlhan, L. ve Gencer, E. (2010). Çocuklarda Nevrotik Eğilimler ve Badminton Eğitimi İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt 4, Sayı 2.
  • Karancı, N., Dirik, G. ve Yorulmaz, O. (2007). Eysenck Kişilik Anketi - Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun (EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(3).
  • Koç, M. Avşaroğlu, S. Sezer, A. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Problem Alanları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11, 483–497.
  • Kuzgun, Y. ve Deryakulu, D. (2006) Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 2. Baskı, Ankara: Nobel, 2006, 346 s.
  • Lewis, C.A, Francis L.J, Shevlin M at al. (2002). Confirmatory factor analysis of the French translation of the abbreviated form of the Revised
  • Eysenck Personality Questionnaire (EPQR-A). Europe J Psychol Assess, 18: 79- 85.
  • Maltby, J., Talley, M. (1998). The psychometric properties of an abbreviated form of the Revised Junior Eysenck Personality Questionnaire (JEPQR-A) among 12-25-year-old U. S. young persons. Personality and Individual Difference. 24 (6), 891-893.
  • Özcan, Y., Özcan, H. ve Ünal, S. (2000). Akne Vulgarisli Bireylerde Kişilik Özellikleri. 36. Ulusal Psikiyatr Kongresi: 03-07 Ekim 2000. Adora Golf Resort Hotel, Belek – Antalya.
  • Shevlin, M., Bailey, F. ve Adamson, G. (2002). Examining the factor structure and sources of differential functioning of the Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated. Personality and Individual Difference, 32, 479-487.
  • Şahin, H. ve Ünüvar, P. (2010). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Empatik Becerileri ve Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0364, 6, (1), 1216-1226.
  • Ulucan, H. ve Bahadır, Z. (2011). Haltercilerin Kişilik Özelliklerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Niğde Üniversitesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 5, sayı 2.
  • Yıldız, M. (2008). Farklı Liglerde Yer Alan Futbolcuların Kişilik Tipler İle Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Ankara.

The Investigation of Psychological Tendencies of Graduate Students

Yıl 2015, , 949 - 963, 01.12.2015
https://doi.org/10.21547/jss.256754

Öz

This study examines psychological tendencies in adults in terms of some variables. The study was conducted on 214 adults who are above 18 years old and continue their education at the programs of Continuous Education Centers of the universities located in Gaziantep Province. In the research a “Personal Information Form”, which covers demographic variables and “Eysenck Personality Inventory” which was developed by H.J.Eysenck and S.B.G. Eysenck to investigate psychological tendencies in 1964 where used as data collection tools. It was found that mean scores of the neuroticism sub-scale of Eysenck Personality Inventory differed significantly in terms of gender, age, profession, in come level, membership of a community, and being active in arts and sports. A statistically significant difference was detected between mean scores of the psychoticism sub-scale of the inventory in terms of age variable. Finally mean scores of the extraversion sub scale differed significantly in terms of marital status, residence, membership of a community, and being active in arts and sports

Kaynakça

  • Akdoğan, S., Arslan, F., Bayraktar, G. (2007). Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi 5. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, Adana.
  • Başaran, İ.E. (2000). Örgütsel Davranış: İnsanın Üretim Gücü. Ankara: Umut.
  • Bayram, N. & Bilgel, N. (2008). The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 43, 667-672.
  • Bektaş, S. Ç., Yazıcı, H. ve Altun, F. (2013). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ve Kişisel Sağlık Davranışları İle Depresif Belirtileri Arasındaki İlişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17 (1): 127-141.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cantez, E. (1984) Türkiye’de Kullanılan Bazı Testlerin Uygulamalarından Elde Edilen Sonuçlar: Eysenck Şahsiyet Testi ile Değerlerin Tetkiki Testi, İstanbul Üniversitesi Tecrübi Psikoloji Çalışmaları, Sayı:14, s.53-63.
  • Deniz Ü., Kesicioğlu O.S. (2012). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kişilik Özelliklerinin Bazı Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad) Cilt 13, Sayı 2, Ağustos 2012, Sayfa 1-13.
  • Ekinci, O. Ekinci, A. (2013). Major Duygudurum Bozukluklarında Kişiliğin Üç Boyutlu Değerlendirilmesi ve Klinik Özelliklerle İlişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi. 2013; 50: 15-22.
  • Erdeğer, N. (2001). Lise Öğrencilerinin Sosyal Destek ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta
  • Eysenck H.J., Eysenck S.B. (1964) Manual of the Eysenck Personality Inventory. University of London Press, London.
  • Forrest, S., Lewis C.A., Shevlin, M. (2000). Examining the factor structure and gender bias of the Eysenck personality Questionnaire Revised-Abbreviated. Personality and Individual Difference. 29 (3), 579-588.
  • Hanin, Y., Eysenck, S.B.G., Eysenck, H.J. ve Barrett, P. (1991). A crosscultural study of personality: Russia and England. Personality and Individual Difference. 12 (3), 265-271.
  • Henjum, A. (1983). Introversion: a misunderstood ‘’individual difference’’ among students. Education, 103(1), 39-43.
  • İlhan, L. ve Gencer, E. (2010). Çocuklarda Nevrotik Eğilimler ve Badminton Eğitimi İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt 4, Sayı 2.
  • Karancı, N., Dirik, G. ve Yorulmaz, O. (2007). Eysenck Kişilik Anketi - Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun (EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(3).
  • Koç, M. Avşaroğlu, S. Sezer, A. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Problem Alanları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11, 483–497.
  • Kuzgun, Y. ve Deryakulu, D. (2006) Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 2. Baskı, Ankara: Nobel, 2006, 346 s.
  • Lewis, C.A, Francis L.J, Shevlin M at al. (2002). Confirmatory factor analysis of the French translation of the abbreviated form of the Revised
  • Eysenck Personality Questionnaire (EPQR-A). Europe J Psychol Assess, 18: 79- 85.
  • Maltby, J., Talley, M. (1998). The psychometric properties of an abbreviated form of the Revised Junior Eysenck Personality Questionnaire (JEPQR-A) among 12-25-year-old U. S. young persons. Personality and Individual Difference. 24 (6), 891-893.
  • Özcan, Y., Özcan, H. ve Ünal, S. (2000). Akne Vulgarisli Bireylerde Kişilik Özellikleri. 36. Ulusal Psikiyatr Kongresi: 03-07 Ekim 2000. Adora Golf Resort Hotel, Belek – Antalya.
  • Shevlin, M., Bailey, F. ve Adamson, G. (2002). Examining the factor structure and sources of differential functioning of the Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated. Personality and Individual Difference, 32, 479-487.
  • Şahin, H. ve Ünüvar, P. (2010). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Empatik Becerileri ve Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0364, 6, (1), 1216-1226.
  • Ulucan, H. ve Bahadır, Z. (2011). Haltercilerin Kişilik Özelliklerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Niğde Üniversitesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 5, sayı 2.
  • Yıldız, M. (2008). Farklı Liglerde Yer Alan Futbolcuların Kişilik Tipler İle Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33DY59HR
Bölüm Makale
Yazarlar

Erhan Tunç Bu kişi benim

Ramin Aliyev Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Tunç, E., & Aliyev, R. (2015). Lisansüstü Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 949-963. https://doi.org/10.21547/jss.256754