Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dilbilimin Alt Alanları ve Ekler

Yıl 2017, , 47 - 51, 31.01.2017
https://doi.org/10.21547/jss.273951

Öz

Eklemeli
bir dil olan Türkçenin işletimi, bu yapısı gereği daha çok ek sayesinde
olmaktadır. Türkçede, çoğu birden fazla kullanım çeşitliliğine sahip iki yüzden
fazla ek bulunmaktadır. Bunların sınıflandırılmasına dair yapım eki, çekim eki
ayrımının yüzeysel ve yetersiz bir sınıflandırma olduğu genel kabul görmüştür.
Bu çerçevede, eklerin sınıflandırılmasına dair yapılan çalışmalarda bariz bir
çeşitlilik göze çarpmaktadır. Bu çeşitliliğin sebebini eklerin esas alınıp
öncelenen özelliklerindeki farklılıklarda aramak gerekir. Çünkü, dilbilimin alt
dallarına göre eklerin kullanım rolü ve işlevi değişmektedir. Ses bilgisi,
şekil bilgisi, söz dizimi, sözlükbilim ve bürünbilim pencerelerinden eklerin
işlev, görev ve rolleri birbirinden farklı görünümlere sahiptir. Eklerin
dilbilimin farklı alanlarındaki bu kullanım özellik ve görünümleri, ittifak
edilmiş doğru bir sınıflandırmaya ışık tutacaktır. 

Kaynakça

  • Başdaş, Cahit (2006), “Türkçede Üçüncü Grup (Ara) Ekler”, I. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı, 26-27 Eylül 2006, Ankara.
  • Başkan, Özcan (2003), Lengüistik Metodu, Multılıngual, İstanbul.
  • Boz, Erdoğan (2008), “+{A} Durum Biçim Birimi (Söz Dizimsel Bir İşlev Olarak) Adları Adlara Bağlayabilir mi?”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, C. XCV, S. 677, Ankara, s. 410-417.
  • Ceritoğlu, Murat (2011), “Türkiye Türkçesindeki Çok Görevli Eklerin Tespiti ve Sınıflandırması”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 10, S. 3, s. 1239-1248.
  • Delice, H. İbrahim (2000), “Türk Dilinde İşlevsel Ek Tasnifi Denemesi”, Cumhuriyet Üniv. Sosyal Bilimler Dergisi, S. 24, Sivas, s. 221-235.
  • Ergin, Muharrem (2009), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.
  • Gülsevin, Gürer (2004), “Türkçede ‘Sıra Dışı’ Ekler ve Eklerin Tasnif-Tanımlanma Sorunu Üzerine”, V. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri I, TDK Yayınları, Ankara, s. 1267-1284.
  • İmer, Kâmile, Ahmet Kocaman, A. Sumru Özsoy (2013), Dilbilim Sözlüğü, BÜTEK, İstanbul.
  • Karaca, Hasan (2013), Türkiye Türkçesinde Eklerin İşlevleri, Basılmamış Doktora Tezi, (Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü), Sivas.
  • Martinet, Andre, (1998), İşlevsel Genel Dilbilim, (Çev. Berke Vardar), Multılıngual.
  • Özel, Ali (2003), Türkçede Eklerin Tasnifi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, (Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü), Sivas.
  • Turan, Zikri (2000), “Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?”, 4. Uluslararası Türk Dil Kurultayı, 25-29 Eylül 2000, İzmir.

Sub-branches of Linguistics and Affixes

Yıl 2017, , 47 - 51, 31.01.2017
https://doi.org/10.21547/jss.273951

Öz

The execution of Turkish which is an
agglutinating language is achieved mostly through affixes. In Turkish there are
more than two hundred affixes most of which have more than a single usage variation.
The distinction between derivational and inflectional affixes relating to the
classification of these affixes is accepted rather as a superficial and
insufficient classification. In this frame an apparent diversity attracts
attention about works concerning the classification of affixes. The reason of
this diversity should be searched in the differences within the features of
affixes which have been based on and given a certain priority. Because role and
function of affixes with regard to their usage, change according to
sub-branches of linguistics. From the points of phonetics, morphology, syntax,
lexicography and prosody functions, tasks and roles of affixes have different
appearances. These usage features and views of affixes in different fields of
linguistics are to pave the way for an agreed and accurate classification.

Kaynakça

  • Başdaş, Cahit (2006), “Türkçede Üçüncü Grup (Ara) Ekler”, I. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı, 26-27 Eylül 2006, Ankara.
  • Başkan, Özcan (2003), Lengüistik Metodu, Multılıngual, İstanbul.
  • Boz, Erdoğan (2008), “+{A} Durum Biçim Birimi (Söz Dizimsel Bir İşlev Olarak) Adları Adlara Bağlayabilir mi?”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, C. XCV, S. 677, Ankara, s. 410-417.
  • Ceritoğlu, Murat (2011), “Türkiye Türkçesindeki Çok Görevli Eklerin Tespiti ve Sınıflandırması”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 10, S. 3, s. 1239-1248.
  • Delice, H. İbrahim (2000), “Türk Dilinde İşlevsel Ek Tasnifi Denemesi”, Cumhuriyet Üniv. Sosyal Bilimler Dergisi, S. 24, Sivas, s. 221-235.
  • Ergin, Muharrem (2009), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.
  • Gülsevin, Gürer (2004), “Türkçede ‘Sıra Dışı’ Ekler ve Eklerin Tasnif-Tanımlanma Sorunu Üzerine”, V. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri I, TDK Yayınları, Ankara, s. 1267-1284.
  • İmer, Kâmile, Ahmet Kocaman, A. Sumru Özsoy (2013), Dilbilim Sözlüğü, BÜTEK, İstanbul.
  • Karaca, Hasan (2013), Türkiye Türkçesinde Eklerin İşlevleri, Basılmamış Doktora Tezi, (Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü), Sivas.
  • Martinet, Andre, (1998), İşlevsel Genel Dilbilim, (Çev. Berke Vardar), Multılıngual.
  • Özel, Ali (2003), Türkçede Eklerin Tasnifi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, (Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü), Sivas.
  • Turan, Zikri (2000), “Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?”, 4. Uluslararası Türk Dil Kurultayı, 25-29 Eylül 2000, İzmir.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Türk Dili ve Edebiyatı
Yazarlar

Hasan Karaca

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Karaca, H. (2017). Dilbilimin Alt Alanları ve Ekler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 47-51. https://doi.org/10.21547/jss.273951