Yeni Kamu Yönetimi (NPM) ve Yeni
Toplumsal Hareket (NSM) teorileri 1980'lerin sosyo-politik koşullarına tepki
olarak ortaya çıktı. Türkiye'de de dönemin sosyo-politik ve sosyo-ekonomik
dönüşümleri anlamak için, NPM ve NSM literatürüne birlikte odaklanmak
gerekiyor. Daha da önemlisi, NPM ve NSM çağında, eğitimin gelişim sürecini ve
önemini, Türkiye'de sosyal sermaye yaratmak için kullanılan bir araç olarak
anlamak hayati önem taşımaktadır; bu sebeple bu yazı aşağıdaki soruları
yanıtlamayı amaçlamaktadır: Seküler Türkiye'de eğitimde artan dindarlığı
açıklamak mümkün mü? NPM, eğitim yönetişiminde fırsat alanlarını nasıl açar?
NSM'ler eğitim finansmanına nasıl dahil olurlar? NSM'ler eğitim yönetişimini
nasıl yeniden tanımladı? Bu makale, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan bu
yana eğitimin tüm hükümetler için önemini göstermeye çalışacak ve eğitimin iktidarların
ideolojilerini yaygınlaştırmak için bir araç olarak kullandığına değinecektir. Çalışmada
ilk olarak 1980'ler ve 2000'ler arasındaki eğitimde gerçekleşen neoliberal
dönüşüme ve bu dönüşümde etkili olan NPM ve NSM teorilerine değinilecektir.
Çalışma eğitim ile Yeni Kamu Yönetimi ve Yeni Toplumsal Hareketler arasındaki
etkileşimi gösterecektir.
Eğitim Yönetişimi Yeni Kamu Yönetimi Dini Gruplar Toplumsal Hareketler Yeni Toplumsal Hareketler
New Public Management (NPM) and New Social Movement (NSM) emerged as a
response to socio-political conditions of the 1980s. In order to understand the
socio-political and socio-economic transformations in Turkey, it is necessary
to focus on NPM and NSM literature together. More importantly, in the age of
NPM and NSM it is vital to understand the development process of education, and
its importance as a tool which has been used to create social capital in
Turkey, since this paper aims to answer the following questions: How is it
possible to explain increasing religiosity in education in secular Turkey? How
does NPM open up opportunity spaces in the governance of education? How have
NSMs become involved in the resourcing of education? How have NSMs redefined
educational governance? This paper will attempt to show the importance of
education for all governments from the beginning of the Turkish Republic, the
Turkish governments used education as a tool for spreading their political
ideology. So there have been various implementations from secularist policies
to Islamist militarist policies in the Turkish education system. After giving
some information about educational policies, which have been shaped around
secularism, militarism and Islamism, the second section will show the
interaction between education and New Public Management (NPM). This paper will
first discuss the neoliberal changes that happened between the 1980s and 2000s,
and secondly, will indicate how NPM agendas transformed education from a social
service to the private service.
Educational Governance NPM Religious Groups Social Movements
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |