Grafiti, küreselleşmeyle birlikte 1980’li yıllardan itibaren tüm dünyaya yayılan bir olgudur. Günümüzde grafitinin küresel bir alt kültür olduğu kabul edilmektedir. Bu çalışma grafiti gençliğinin alt kültürel özelliklerini, gençlerin grafitiyi kendi pencerelerinden nasıl gördüklerini ve yaşamlarıyla nasıl ilişkilendirdiklerini Denizli kent örneğinden hareketle ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma kapsamına yaşları 15 ila 30 arasında değişen 14 grafitici genç dahil edilmiş olup, bu gençlerle bire bir derinlemesine görüşmeler yapılarak araştırma verileri toplanmıştır. Araştırmanın veri analizi, nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemlerden biri olan betimsel analiz yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma, Denizli grafiti gençliğinin bir alt kültür grubu özelliği taşıdığını, grafitinin gençlerin hayatında önemli bir yere sahip olduğunu, gençlerin grafitiyi bir yaşam tarzı haline getirdiğini ve grafitiyi sanat olarak algıladıklarını, gençlerin grafiti sayesinde kültürel, sosyal ve ekonomik sermaye kazanabildiklerini ortaya çıkarmıştır. Grafitinin izinsiz olarak yapılmasının önüne geçebilmek için bir takım öneriler sunulmuştur. Türkiye’de gençlik alt kültürleri ve özelde grafiti alt kültürüne dair yapılmış çalışmalar sınırlı sayıda olup; Denizli kentinde ise bu konuda yapılmış herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışma ile ilgili alanyazına katkı sağlanacağı düşünülmektedir.
Grafitti is a phenomenon that has spread all around
the world since 1980s with globalization. Today, grafitti is considered to be a
global subculture. The aim of this study was to reveal the sub-cultural
characteristics of the youth of graffiti, how they see graffiti from their
point of view and how they relate them to their lives. Fourteen young people
aged between 15 and 30 performing graffiti were included in the study and
one-to-one in-depth interviews were conducted with these young people and
research data were collected. Data analysis of the research was performed by
using descriptive analysis method, which is one of the methods used in the
analysis of qualitative data. The study revealed that Denizli graffiti youth
was a subculture group, that graffiti has an important place in young people's
lives, that young people make graffiti a lifestyle and perceive graffiti as and
art and that they can gain cultural, social and economic capital by graffiti.
In order to prevent unathorized grafitti, some suggestions were presented. In
Turkey, the studies conducted on the sub-culture, especially youth subcultures
and graffiti, are limited and there is no research conducted on this subject in
Denizli. It is considered that this study will contribute to the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Sosyoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |