Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Medyasında Mülkiyet Yoğunlaşması ve Etkileri

Yıl 2021, , 537 - 551, 27.04.2021
https://doi.org/10.21547/jss.864794

Öz

Medya sektöründe oligopol piyasa yapısına neden olan mülkiyet yoğunlaşması, sektörde birkaç büyük medya kuruluşunun öne çıkmasını sağlamaktadır. Kamu üzerindeki etkisi göz önüne alındığında kitle iletişim araçlarının birer ideolojik üretim aygıtlarına dönüşebilmelerinden dolayı, medya sektöründe yatay birleşmeler sonucunda çapraz mülkiyet yoğunlaşmasına sahip bir medya kuruluşu düşünüldüğünde, güçlü bir yönlendirme gücünden söz edilebilmektedir. Bu gücün yanı sıra sermaye sahipleri tarafından günümüzde bir sanayi sektöründen farksız yaklaşılan medya alanının temel işlevi olan kamu yararı göz ardı edilmektedir. Bu çalışmada medya sektöründe geçmişten beri var olan ve özellikle neo-liberal politikalardan sonra büyük ilerleme kaydeden medyada mülkiyet yoğunlaşması olgusunun Türk medya sektöründeki oluşturduğu etkiler anlatılmaya çalışılmıştır. Medya sektörünün kendisinden beklenen kamu yararı işlevine karşı olumsuz anlamda etki eden, toplumun doğru ve çeşitli haber alma hakkına zarar veren bu etkiler kavramlar ve örnek olaylarla birlikte açıklanmıştır. Mevcut konunun irdelenmesinde literatür taraması da yapılarak güncel eserlerden yararlanılmıştır

Teşekkür

Çalışmalarınızda başarılar dilerim. saygılarımla...

Kaynakça

  • Referans1 Atılgan, S. (2001). Türk Basın Sendikacılığında Gazetecilerin Yasal Hakları, İstanbul: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yayınları. Referans2 Baytar, O. (2013). Teorik ve Pratik Açısından Medya Ekonomisine Bakış, Konya: Çizgi Kitabevi

Ownership Concentration and Its Impacts in Turkish Media

Yıl 2021, , 537 - 551, 27.04.2021
https://doi.org/10.21547/jss.864794

Öz

Ownership concentration, which causes oligopoly market structure in the media sector, makes several large media organizations stand out in the sector. Considering its effect on the public, a strong steering power can be mentioned when considering a media establishment that has a cross-ownership concentration as a result of horizontal mergers in the media sector, since mass media can turn into ideological production devices. In addition to this power, public benefit, which is the main function of the media field, which is approached by capital owners as indistinguishable from an industrial sector today, is ignored. In this study, the effects of the phenomenon of ownership concentration in the media sector, which has existed in the media sector from the past and made great progress especially after neo-liberal policies, on the Turkish media sector is tried to be explained. These effects, which have a negative impact on the public benefit function expected of the media sector and harm the society's right to receive accurate and various news, are explained with concepts and case studies. The current works were used by making literature reviews in examinating the current issue

Kaynakça

  • Referans1 Atılgan, S. (2001). Türk Basın Sendikacılığında Gazetecilerin Yasal Hakları, İstanbul: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yayınları. Referans2 Baytar, O. (2013). Teorik ve Pratik Açısından Medya Ekonomisine Bakış, Konya: Çizgi Kitabevi
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm İletişim
Yazarlar

Necati Güven Büyükbaykal 0000-0002-1494-2176

Mesut Yılmaz 0000-0003-0053-5147

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2021
Kabul Tarihi 24 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Büyükbaykal, N. G., & Yılmaz, M. (2021). Türk Medyasında Mülkiyet Yoğunlaşması ve Etkileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 537-551. https://doi.org/10.21547/jss.864794