The purpose of this study is to make the students involve with the simulation environment with the developed practice and to develop their problem solving abilities by making easy their understanding of word problems. For this goal, a web based simulation environment which could be manipulated related to the defined movement and pool problems was designed in the light of the defined questions in the curriculum. The research was designed according to semi-experimental pattern which has equalized control group. It was applied in two different 8th grade classes on 44 students in total in the city center of Trabzon in 2008-2009 spring semester. In the research it was benefited from both quantitative and qualitative data collection methods, in the study as the data collection instrument to measure students’ cognitive achievements, it was benefited from word problems achievement test which had 20 items and its KR-20 coefficient was 0,86, observations and from the interviews which were made with the students. The study involved 19 students in experiment group and 25 students in the controlled group. It was used web based education in the experiment group, however, in controlled group, traditional education was used. For the analysis of the data collected in the research, t-test as used for the independent groups. At the end of the research, it was seen that in understanding and solving the word problems, the students in the experiment group who used web based education environment which included simulation environment was more successful than the controlled group who used the traditional method. After the interviews it was concluded that the students in the experiment group had positive thoughts about the web based simulations environment. It is defined that students are more motivated to the lesson and they have an increasing self-confident in problem solving in simulation environment
Web Based Instruction Simulation Mathematical word problems Problem solving
Çalışmanın amacı, öğrencilerin geliştirilen simülasyon ortamı ile etkileşime girmelerini sağlayarak, sözel problemleri anlamlandırmalarını kolaylaştırıp problem çözme becerilerini geliştirmektir. Bu amaçla belirlenen hareket ve havuz problem türlerine ilişkin değiştirilebilir bir web tabanlı simülasyon ortamı, müfredatta belirlenen sorular ışığında tasarlanmıştır. Araştırma eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desene göre düzenlenmiş olup 2008-2009 öğretim yılı bahar döneminde, Trabzon ili merkezindeki bir ilköğretim okulundaki 2 farklı sekizinci sınıfta toplam 44 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin her ikisinden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin bilişsel düzeydeki başarılarını ölçmek için 20 maddeden oluşan, KR-20 katsayısı 0,86 olan sözel problemler konulu başarı testinden, gözlemlerden ve öğrencilerle yapılan mülakatlardan yararlanılmıştır. Çalışmada deney grubunda 19, kontrol grubunda 25 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda web tabanlı öğretim, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar için t-testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda simülasyon ortamını içeren web tabanlı öğrenme ortamını kullanan deney grubu öğrencilerinin, sözel problemlerin anlamlandırılması ve çözümünde geleneksel yöntemi kullanan kontrol grubu öğrencilerinden daha başarılı olduğu görülmüştür. Yapılan mülakatlarda deney grubu öğrencilerinin web tabanlı simülasyon ortamına yönelik olumlu düşüncelere sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Simülasyon ortamıyla öğrencilerin, problem çözme konusunda kendilerine olan güvenlerinin arttığı ve derse daha iyi motive oldukları belirlenmiştir
Web tabanlı öğretim Simülasyon Sözel matematiksel problemler Problem çözme becerisi
Diğer ID | JA33YY48BB |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 |