İş örgütlerinin sunduğu mesleki eğitim/öğretim (MEÖ) hizmetlerinin,
çalışanların örgütlerini terk etme eğilimine etkisi üzerine iki farklı görüş
bulunmaktadır. Ampirik olarak daha çok desteklenen olumlu yaklaşım, örgütlerin
sağladığı MEÖ faaliyetlerinin, çalışanların örgütsel bağlılığını artırdığını ortaya
koymaktadır. Daha çok teorik açıklamalarda yer verilen olumsuz yaklaşım ise, çalışanlara
sunulan MEÖ hizmetlerinin onların işletmeyi terk etme eğilimlerini artırarak örgütlere,
yüksek işgücü devrine bağlı yeni maliyetler yüklediğini savunmaktadır. Küresel
yazında, her iki yaklaşımı da destekleyen çalışmalar bulunmakla birlikte,
Türkiye üzerine yapılan çalışmalarda, MEÖ hizmetlerinin muhtemel olumsuz
etkilerinin dikkate alınmadığı görülmektedir. Bu eksikliğe dikkat çekmeyi
amaçlayan bu çalışma, örgütlerin sunduğu MEÖ faaliyetlerinin, çalışanların
başka işletmelere yönelme eğilimini etkileyip etkilemediğini, Türkiye’nin
imalat sanayii sektörlerinde faaliyet gösteren ve bir şekilde çalışanlarına MEÖ
hizmeti sunmuş işletmeler örneğinde incelemektedir. Seçilen 25 işletmedeki 198
çalışandan elde edilen anket verileri ile yapılan farklı analiz sonuçları, MEÖ
programlarının çalışanların işletmeyi terk etme eğilimini artırmadığını, aksine
mesleki eğitim/öğretime örgütsel destek ve çalışanların mesleki eğitim/öğretimden
tatmin düzeylerinin, çalışanların örgütlerini terk etme eğilimini azalttığını
ortaya koymaktadır. Üstelik, çalışanların MEÖ isteği ile işletmelerini terk
etme eğilimleri arasında anlamlı bir pozitif ilişki bulunmuştur. Tüm sonuçlar, MEÖ
faaliyetlerinden hem işveren hem de çalışanların kazançlı çıkacakları hipotezini
desteklemekte ve işletmelerdeki insan kaynakları birimlerinin MEÖ faaliyetlerini
artırmalarının gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Mesleki eğitim/öğretim terk etme eğilimi örgütsel bağlılık tutmak için eğit/öğret
There are two
different approaches concerning the effects of vocational training/education
(VTE) services delivered by business organisations on employees’ leaving
tendencies. The positive approach, which is empirically well-supported as well,
indicates that the VTE activities lead to increases in organisational
commitments of employees. The negative approach, which is mostly restricted to
theoretical explanations, predicts that the VTE services offered to employees
charge high turnover-related new costs to organisations by increasing the
leaving tendencies of employees. Even there are studies supporting both
approaches in the global literature, the studies on Turkey seem to be ignoring
the unfavourable impacts of VTE services. For the purpose of highlighting this
negligence, utilising a sample of businesses those have been operating in
Turkey’s manufacturing sectors and somewhat have provided a VTE opportunity to
their employees, this study examines whether or not the VTE activities of
organisations influence employees’ tendencies to leave current organisations
for others. Results from several analyses based on a data set collected from
198 employees working in 25 businesses reveal that VTE programs do not cause
any increase in employee leaving tendency, rather, it is found that the increases
in the levels of organisational support for training and employee satisfaction
with training tend to reduce the tendencies of employees to leave their
organisations. Besides, a significant positive relationship is found between enthusiasms
of employees for VTE and their leaving intentions. Overall results support the
premise suggesting that VTE services benefit both employees and employers and
thus the study underlines that the human resources departments in businesses
need to enforce more VTE practices.
Vocational training/education leaving tendency train/educate to retain organisational commitment
Konular | İşletme |
---|---|
Bölüm | İktisat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 7 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 4 |