İnsanın veya
insanların sosyal, ekonomik, siyasi veya başka sebeplerden dolayı yaşadıkları
yerden farklı bir yere doğru hareket etmesi veya yerleşmesi olarak
tanımlanabilen göç, insanın varoluşundan bu yana olan bir hadisedir. Göç, ister
ilkel ister günümüzdeki örnekleri gibi karmaşık olsun insanların daha iyiyi
arama bulma çabasından kaynaklanmaktadır. Buna rağmen göçe karar verme, göç
süreci ve sonrasında yeniye alışma ve uyum sağlama zorluklarla doludur. Çocuğun
küresel dünyanın bir parçası olması, toplumsal sorunların farkında olması,
farklı insan, yaşayış ve kültürlerin var olabileceğinin bilincinde olması ve
önyargılarından arınması için sosyal problemlerin örnekleriyle karşılaşması
gerekmektedir. Türk çocuk edebiyatında son birkaç yılda mülteci ve sığınmacı
göçleri ile ilgili konuların işlendiği görülmektedir. Bu çocuk kitapları,
mültecilerin toplumsal kabul görmeleri noktasında düşünülerek yazılmış,
toplumda farkındalık yaratmayı amaçlayan bir anlamda güdümlü eserler olarak
karşımıza çıkmaktadır. Çocukların empati yapabilmelerine imkan tanıyacak
eserlerin varlığı bu bağlamda sevindiricidir. Bu çalışmada, Umut Sokağı
Çocukları, Kömür Karası Çocuk, Kuş Olsam Evime Uçsam, Juju Beni Unutma, Halepli
Zeynep adlı kitaplar kültürleşme modeli perspektifinden değerlendirilmiştir.
Türk toplumunun, özellikle çocukların vicdanına seslenen bu kitapların ortak
noktasının mültecileri anlamak için çaba göstermeye odaklanma olduğu
söylenebilir. Mültecilerin göç etme ve Türkiye’ye uyum sağlama süreçlerinde yaşadıkları,
duygu ve düşünceleri çocuk bakış açısıyla sunulmuştur. Bununla birlikte Türk
halkının mültecilere tavrının ve bu tavrın çocuk ruhuna yansımasının gerçekçi biçimde
aktarıldığını söylemek mümkündür.
Children’s Literature Refugee Acculturation Acculturation Strategies
Defined as the
movement and inhabitance of people to a new area due to social, economic,
political, or some other reasons, migration has been in effect since the
existence of human. Whether it is forced by the natural environment as it was
in primitive ages or it is complicated as the today’s samples, immigration
results from people’s effort to search and find what is better. Although it is
based on the desire to reach better, deciding to migrate, the process of
migration, and adapting to new environments are full of difficulties. Children
should encounter with samples of social problems so that they could be a part
of the globalized world, aware of different people, lifestyles, and cultures,
and get rid of biases. It is seen that Turkish children’s literature has
focused on issues such as immigrant and refugees for the last couple of years.
These books are seen to be written by considering the social acceptance of
refugees in order to create a social awareness. The existence of works that can
enable children to emphasize is pleasing. In this study, children’s books (Umut
Sokağı Çocukları, Kömür Karası Çocuk, Kuş Olsam Evime Uçsam, Juju Beni Unutma,
Halepli Zeynep) were evaluated in terms of acculturation model. The common
focus of these books can be stated to be on making effort to understand the
refugees. The experiences, emotions, and thoughts of refugees during their
immigration and adaptation to Turkey were expressed by the words of children’s
perspective. Moreover, the attitudes of Turkish people towards refugees and its
reflection of children’s souls were described realistically.
Çocuk Edebiyatı Mülteci Kültürleşme Kültürleşme Stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Edebiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 2 |