Küreselleşen dünyada internet kullanımının her geçen gün artması, bilgi
arama motivasyonlarını farklılaştırmıştır. İnternet tabanlı iletişim sayesinde
tüketiciler, markalarla ilgili izlenimlerini ve alışveriş tecrübelerini üçüncü
şahıslarla paylaşmaktadırlar. Tüketicilerin internet temelli bilgi arama
motivasyonları, elektronik ağızdan ağıza iletişimin (eWOM) önemini artırmıştır.
Bununla birlikte, eWOM, online kullanıcıların tüketim davranışlarının
belirlenmesinde önemli bir bilgi kaynağı olmanın yanında, online kurumsal
itibarın şekillenmesinde de etkili olmaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı,
tüketicilerin eWOM arama motivasyonları ile online kurumsal itibar algısı
arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bununla birlikte çalışmanın bir diğer
amacı ise eWOM arama motivasyonlarının, online kurumsal itibar algısı üzerinde,
doğrudan ve anlamlı bir etkisinin olup olmadığını analiz etmektir. Bu bağlamda,
internet kullanıcısı ve eWOM arama motivasyonuna sahip tüketiciler (n=407)
üzerinde amaçlı örnekleme yöntemi ile uygulanan anketin verileri kullanılarak
değişkenler arasındaki ilişkiler test edilmiş ve kuramsal olarak ortaya konan
hipotezler sınanmıştır. Ayrıca araştırmanın analizinde, tanımlayıcı
istatistikler, eWOM arama motivasyonları ile online kurumsal itibar algısı
arasındaki ilişkiyi ve etki düzeyini ölçmek amacıyla sırasıyla korelasyon
analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma
neticesinde eWOM arama motivasyonu faktörü alt boyutları ile online kurumsal
itibar algısı faktörü arasında pozitif ve orta kuvvette, anlamlı (p= ,000) bir
ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan çoklu doğrusal regresyon
analizi sonucunda, eWOM arama motivasyonu faktörü alt boyutlarının, online
kurumsal itibar algısı değişkeni üzerinde doğrudan ve anlamlı fakat zayıf
kuvvette bir etkisinin olduğu sonucuna da ulaşılmıştır.
eWOM Arama Motivasyonları Online Kurumsal İtibar Algısı Sosyal Medya İnternet Pazarlama İletişimi
The
increasing use of the internet in the globalizing world has differentiated the
information search motivations. Thanks to the internet-based communication,
consumers share their impressions of branding and shopping experiences with
third parties. Consumers' motivation to search for information based on the
internet has increased the importance of electronic word-of-mouth communication
(eWOM). However, eWOM is not only an important source of information in
determining consumption behavior of online users, but also in shaping online
corporate reputation. The aim of this research is to determine the relationship
between consumers' eWOM search motivations and online corporate reputation
perceptions. Another aim of this study is to analyze whether eWOM search motivations
have a direct and meaningful effect on online corporate reputation perception.
In this context, a survey was conducted on consumers who have eWOM search
motivation. The questionnaire was carried out purposive sampling method.
Relations between the variables and the hypotheses revealed have been tested.
In addition, descriptive statistics were used in the analysis of the research.
Correlation analysis and multiple linear regression analysis were performed to
measure the relationship between eWOM search motivations and online corporate
reputation perception. As a result of the research, it was determined that
there is a positive and meaningful relationship between eWOM search motivation
and online corporate reputation perception. Moreover, as a result of the
multiple linear regression analysis performed, it is concluded that the eWOM
search motivation factor has a meaningful and weak effect on the online
corporate reputation perception.
eWOM Search Motivations Online Corporate Reputation Perception Social Media Internet Marketing Communications
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | İletişim |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 8 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 1 |