Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şehir Marka Deneyiminin Şehir Memnuniyetine Ve Şehir Marka Elçiliği Davranış Niyetine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 4, 1830 - 1846, 29.10.2021
https://doi.org/10.21547/jss.910799

Öz

Günümüzde çok sayıda şehir, hem şehir sakinleri için hem de farklı potansiyel ziyaretçilere hitap edecek tutarlı bir şehir marka iletişimi oluşturmak amacıyla deneyimsel pazarlamayı kullanmaya başlamıştır. Rakipleri karşısında kendilerini farklılaştırabilmek için şehir markalama çalışmalarına büyük önem veren şehir pazarlama organizasyonları aynı zamanda yapmış oldukları pazarlama ve markalama çalışmalarının kalıcılığını sağlayabilmek için şehir sakinlerine ve ziyaretçilere yaşatacakları deneyime büyük önem vermektedirler. Bu kapsamda yapılan araştırmada Bolu şehir merkezinde yaşayan 326 katılımcıdan veriler toplanmış ve analizler yapılmıştır. Araştırmada şehir sakinlerinin şehir marka deneyimlerinin, şehir marka memnuniyetine ve şehir marka elçiliği davranış niyetine etkisi incelenmiştir. Araştırma sonucunda, duygusal, davranışsal şehir marka deneyim boyutlarının şehir marka memnuniyeti üzerinde etkisi tespit edilmiştir. Ayrıca, şehir marka deneyim boyutlarından duyusal, davranışsal ve entelektüel şehir marka deneyim boyutlarının ise şehir marka elçi olma davranış niyeti üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Agyeiwaah, E., Otoo, F. E., Suntikul, W. & Huang, W. (2019). Understanding culinary tourist motivation, experience, satisfaction, and loyalty using a structural approach, Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(3), 295-313
  • Alves, C. M., Lopes, P. G. & Gomez, L. S. R. (2015). City Brand Experience: Urban Trends and Aesthetic Experiences from the Perspective of City Branding. Senses & Sensibility 2015 Special Issue, 314-322
  • Ambroise, L.; Pantin-Sohier, G.; Valette-Florence, P.; Albert, N. (2014). From endorsement to celebrity co-branding: Personality transfer. J. Brand Manag., 21, 273–285
  • Andersson, M.,& Ekman,P.(2009). Ambassador networks and place branding. Journal of Place Management and Development, 2(1), 41–51.
  • Ardyan, E., & Susanti, A. (2019). The Effect of City Brand Love on Tourist Based City Brand Equity: City Branding Study in Indonesia. In Management Association, I. (Ed.), Brand Culture and Identity: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1171-1190). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-5225-7116-2.ch062
  • Ashworth, G. J. (2009) "The Instruments of Place Branding: How is it Done?", European Spatial Research and Policy, 16(1), 9–22. https://doi.org/10.2478/v10105-009-0001-9 Barnes, S.J., Mattsson, J., Sørensen, F. (2014). Destination brand experience and visitor behavior: Testing a scale in the tourism context. Ann. Tour. Res. 48, 121–139. Beckman E, Kumar A, & Kim Y-K. (2013). The Impact of Brand Experience on Downtown Success. Journal of Travel Research. 52(5), 646-658.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2017). Interested in eating and drinking? How food affects travel satisfaction and the overall holiday experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(1), 9–26.
  • Braun, E., Kavaratzis, M., & Zenker, S., (2010). My city – my brand: the role of residents in place branding. 50th European Regional Science Association Congress, Jönköping, Sweden.
  • Brakus, J. J., Schmitt, B. H., & Zarantonello, L. (2009). Brand Experience: What İs İt? How İs İt Measured? Does İt Affect Loyalty? Journal of Marketing, 73(3), 52–68.
  • Choo, H.,& Park,S.-Y.(2009). The influence of the resident’s identification with a tourism destination brand on their behavior. Paper presented at International CHRIE Conference, Amherst, MA
  • Cop, R, Akpınar, İ . (2014). Öğrencilerin Şehirlerin Markalaşmasına Yönelik Algıları. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 36 (1), 69-88 Crouch, G. I. (2011). Destination Competitiveness: An Analysis of Determinant Attributes. Journal of Travel Research, 50 (1): 27-45.
  • Cruz, F. G. S., Tito, J. C., Gálvez, J. C. & Viruel, M. J. M. (2019). Gastronomic experiences of foreign tourists in developing countries. The case in the city of Oruro (Bolivia), Heliyon,5 (7)
  • Florian, B. (2002). The city as a brand: orchestrating a unique experience, in Hauben, T., Vermeulen, M. and Patteeuw, V. (eds) ‘City Branding: Image Building and Building Images’, NAI Uitgevers, Rotterdam, The Netherlands.
  • Gümüş, N. (2017). Şehir Pazarlaması Bağlamında Üniversite Öğrencilerinin Şehre Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 299-314.
  • Gümüş, N., & Nihal, Ekiz (2017). Üniversite öğrencilerinin tüketim harcamalarının şehir ekonomisine katkısının belirlenmesi: Kastamonu ilinde bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 99-116
  • Herget, J., Petrů, Z., & Abrhám, J. (2015), City branding and its economic impacts on tourism, Economics and Sociology, 8(1), 119-126.
  • Hudson, S., & Ritchie, J.R.B. (2009). Branding a memorable destination experience: the case of ‘brand Canada”. International Journal of Tourism Research, 11, 217-228.
  • Insch, A. & Stuart, M. (2015),"Understanding resident city brand disengagement", Journal of Place Management and Development, 8(3), 172 – 186 http://dx.doi.org/10.1108/JPMD-06-2015-0016
  • Kalkan, H., Dilek, S., & Keskingöz, H. (2019). Kastamonu Üniversitesi’nin Şehir Ekonomisine Katkısı, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(4), 1707-1725 Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: towards a theoretical framework for developing city brands. Place Branding and Public Diplomacy, 1(1), 58-73.
  • Kazançlıoğlu, İ. & Dirsehan, T. (2014). Exploring Brand Experience Dimensions for Cities and Investigating Their Effects on Loyalty to a City. Business and Economics Research Journal 5(1), 17-37
  • Kim, J. H. (2017). The impact ofmemorable tourismexperiences on loyalty behaviours: The mediating effects of destination image and satisfaction. Journal of Travel Research 57(7).
  • Kumar, V. & Kaushik, A.K. (2018). Destination brand experience and visitor behavior: The mediating role of destination brand identification. J. Travel & Tour. Mark, 35, 649–663.
  • Lew, A. (2011). “Understanding Experiential Authenticity through the Best Tourism Places.” Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment, 13 (4), 570-75. Meydan, C. H. & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS Uygulamaları (1 ed.). Ankara: Detay Yayınevi.
  • Parkerson, B. & Saunders, J. (2004). City branding: can goods and services branding models be used to brand cities?. Place Branding, 1(3), 242-264.
  • Rainisto, S. K. (2003) ‘Success factors of place marketing: A study of place marketing practices in northern Europe and the United States’, doctoral dissertation, Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business, Finland.
  • Rehmet, J. & Dinnie, K. (2013). Citizen brand ambassadors:Motivations and perceived effects. Journal of Destination Marketing & Management 2, 31–38
  • Salehzadeh, R., Khazaei Pool, J. and Soleimani, S. (2016), "Brand personality, brand equity and revisit intention: an empirical study of a tourist destination in Iran", Tourism Review, 71(3), 205-218. https://doi.org/10.1108/TR-02-2016-0005
  • Seisdedos, G., Vaggione, P.(2005), The city branding processes: the case of Madrid. 41st ISoCaRP Congress 2005.
  • Schmitt, B. (1999a) Experiential Marketing, Journal of Marketing Management, 15: 53-67
  • Schmitt, B. (2008). “A Framework for Managing Customer Experiences.” In Handbook on Brand and Experience Management, edited by B. Schmitt and D. Rogers. Northhampton, MA: Edward Elgar,113-31.
  • Song, H. J., Lee, K., Park, J. A., Hwang, Y. H. & Reisinger, Y. (2015) The Influence of Tourist Experience on Perceived Value and Satisfaction with Temple Stays: The Experience Economy Theory, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(4), 401-415, DOI: 10.1080/10548408.2014.898606
  • Stylidis, D. (2016). The role of place image dimensions in residents’ support for tourism development. Int. J. Tour. Res., 18, 129–139.
  • Tanlasa, B. T. (2005). “Kentler de Şirketler Gibi Rekabet İçinde”, Marketing Türkiye Dergisi, 83.
  • Torlak, M. (2015). Marka Şehir Oluşturma ve Bursa Şehrinin Markalaşması İçin Yol Haritası. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 47-93.
  • Qiu, M., Zhang, J., Zhang, H. & Zheng, C. (2018). Is looking always more important than listening in tourist experience?, Journal of Travel & Tourism Marketing, 35(7), 869-881, DOI: 10.1080/10548408.2018.1445064
  • www.bolu.gov.tr (2020). Nüfus Yapısı. http://www.bolu.gov.tr/nufus-yapisi (Erişim tarihi: 15.03.2020).
  • Ye, H. & Tussyadiah, Iis P. (2011). Destination Visual Image and Expectation of Experiences, Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(2), 129-144, DOI: 10.1080/10548408.2011.545743
  • Yıldırım, Y. (2020). Pazarlamada Değerler ve Yaşam Tarzı, Hiperlink Yayınları: İstanbul
  • Yıldırım, Y. (2017). Kolayda, Beğenmeli ve Lüks Malların Tercihinin Değerler ve Yaşam Tarzı Gruplarına Göre Farkını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(4): 41-62
  • Yıldırım, Y. & Kethüda, Ö. (2019). Tüketicilerin Değerlerinin ve Yaşam Tarzlarının Alışveriş Merkezlerini Ziyaret Etme Sıklığına Göre Değerlendirilmesi: Malatya İli Örneği, Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 3(4): 1-25
  • Yu, E. & Kim, J. (2020). The Relationship between Self-City Brand Connection, City Brand Experience, and City Brand Ambassadors. Sustainability, 12,(982), 1-13

Şehir Marka Deneyiminin Şehir Memnuniyetine Ve Şehir Marka Elçiliği Davranış Niyetine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 4, 1830 - 1846, 29.10.2021
https://doi.org/10.21547/jss.910799

Öz

Günümüzde çok sayıda şehir, hem şehir sakinleri için hem de farklı potansiyel ziyaretçilere hitap edecek tutarlı bir şehir marka iletişimi oluşturmak amacıyla deneyimsel pazarlamayı kullanmaya başlamıştır. Rakipleri karşısında kendilerini farklılaştırabilmek için şehir markalama çalışmalarına büyük önem veren şehir pazarlama organizasyonları aynı zamanda yapmış oldukları pazarlama ve markalama çalışmalarının kalıcılığını sağlayabilmek için şehir sakinlerine ve ziyaretçilere yaşatacakları deneyime büyük önem vermektedirler. Bu kapsamda yapılan araştırmada Bolu şehir merkezinde yaşayan 326 katılımcıdan veriler toplanmış ve analizler yapılmıştır. Araştırmada şehir sakinlerinin şehir marka deneyimlerinin, şehir marka memnuniyetine ve şehir marka elçiliği davranış niyetine etkisi incelenmiştir. Araştırma sonucunda, duygusal, davranışsal şehir marka deneyim boyutlarının şehir marka memnuniyeti üzerinde etkisi tespit edilmiştir. Ayrıca, şehir marka deneyim boyutlarından duyusal, davranışsal ve entelektüel şehir marka deneyim boyutlarının ise şehir marka elçi olma davranış niyeti üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Agyeiwaah, E., Otoo, F. E., Suntikul, W. & Huang, W. (2019). Understanding culinary tourist motivation, experience, satisfaction, and loyalty using a structural approach, Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(3), 295-313
  • Alves, C. M., Lopes, P. G. & Gomez, L. S. R. (2015). City Brand Experience: Urban Trends and Aesthetic Experiences from the Perspective of City Branding. Senses & Sensibility 2015 Special Issue, 314-322
  • Ambroise, L.; Pantin-Sohier, G.; Valette-Florence, P.; Albert, N. (2014). From endorsement to celebrity co-branding: Personality transfer. J. Brand Manag., 21, 273–285
  • Andersson, M.,& Ekman,P.(2009). Ambassador networks and place branding. Journal of Place Management and Development, 2(1), 41–51.
  • Ardyan, E., & Susanti, A. (2019). The Effect of City Brand Love on Tourist Based City Brand Equity: City Branding Study in Indonesia. In Management Association, I. (Ed.), Brand Culture and Identity: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1171-1190). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-5225-7116-2.ch062
  • Ashworth, G. J. (2009) "The Instruments of Place Branding: How is it Done?", European Spatial Research and Policy, 16(1), 9–22. https://doi.org/10.2478/v10105-009-0001-9 Barnes, S.J., Mattsson, J., Sørensen, F. (2014). Destination brand experience and visitor behavior: Testing a scale in the tourism context. Ann. Tour. Res. 48, 121–139. Beckman E, Kumar A, & Kim Y-K. (2013). The Impact of Brand Experience on Downtown Success. Journal of Travel Research. 52(5), 646-658.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2017). Interested in eating and drinking? How food affects travel satisfaction and the overall holiday experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(1), 9–26.
  • Braun, E., Kavaratzis, M., & Zenker, S., (2010). My city – my brand: the role of residents in place branding. 50th European Regional Science Association Congress, Jönköping, Sweden.
  • Brakus, J. J., Schmitt, B. H., & Zarantonello, L. (2009). Brand Experience: What İs İt? How İs İt Measured? Does İt Affect Loyalty? Journal of Marketing, 73(3), 52–68.
  • Choo, H.,& Park,S.-Y.(2009). The influence of the resident’s identification with a tourism destination brand on their behavior. Paper presented at International CHRIE Conference, Amherst, MA
  • Cop, R, Akpınar, İ . (2014). Öğrencilerin Şehirlerin Markalaşmasına Yönelik Algıları. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 36 (1), 69-88 Crouch, G. I. (2011). Destination Competitiveness: An Analysis of Determinant Attributes. Journal of Travel Research, 50 (1): 27-45.
  • Cruz, F. G. S., Tito, J. C., Gálvez, J. C. & Viruel, M. J. M. (2019). Gastronomic experiences of foreign tourists in developing countries. The case in the city of Oruro (Bolivia), Heliyon,5 (7)
  • Florian, B. (2002). The city as a brand: orchestrating a unique experience, in Hauben, T., Vermeulen, M. and Patteeuw, V. (eds) ‘City Branding: Image Building and Building Images’, NAI Uitgevers, Rotterdam, The Netherlands.
  • Gümüş, N. (2017). Şehir Pazarlaması Bağlamında Üniversite Öğrencilerinin Şehre Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 299-314.
  • Gümüş, N., & Nihal, Ekiz (2017). Üniversite öğrencilerinin tüketim harcamalarının şehir ekonomisine katkısının belirlenmesi: Kastamonu ilinde bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 99-116
  • Herget, J., Petrů, Z., & Abrhám, J. (2015), City branding and its economic impacts on tourism, Economics and Sociology, 8(1), 119-126.
  • Hudson, S., & Ritchie, J.R.B. (2009). Branding a memorable destination experience: the case of ‘brand Canada”. International Journal of Tourism Research, 11, 217-228.
  • Insch, A. & Stuart, M. (2015),"Understanding resident city brand disengagement", Journal of Place Management and Development, 8(3), 172 – 186 http://dx.doi.org/10.1108/JPMD-06-2015-0016
  • Kalkan, H., Dilek, S., & Keskingöz, H. (2019). Kastamonu Üniversitesi’nin Şehir Ekonomisine Katkısı, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(4), 1707-1725 Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: towards a theoretical framework for developing city brands. Place Branding and Public Diplomacy, 1(1), 58-73.
  • Kazançlıoğlu, İ. & Dirsehan, T. (2014). Exploring Brand Experience Dimensions for Cities and Investigating Their Effects on Loyalty to a City. Business and Economics Research Journal 5(1), 17-37
  • Kim, J. H. (2017). The impact ofmemorable tourismexperiences on loyalty behaviours: The mediating effects of destination image and satisfaction. Journal of Travel Research 57(7).
  • Kumar, V. & Kaushik, A.K. (2018). Destination brand experience and visitor behavior: The mediating role of destination brand identification. J. Travel & Tour. Mark, 35, 649–663.
  • Lew, A. (2011). “Understanding Experiential Authenticity through the Best Tourism Places.” Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment, 13 (4), 570-75. Meydan, C. H. & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS Uygulamaları (1 ed.). Ankara: Detay Yayınevi.
  • Parkerson, B. & Saunders, J. (2004). City branding: can goods and services branding models be used to brand cities?. Place Branding, 1(3), 242-264.
  • Rainisto, S. K. (2003) ‘Success factors of place marketing: A study of place marketing practices in northern Europe and the United States’, doctoral dissertation, Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business, Finland.
  • Rehmet, J. & Dinnie, K. (2013). Citizen brand ambassadors:Motivations and perceived effects. Journal of Destination Marketing & Management 2, 31–38
  • Salehzadeh, R., Khazaei Pool, J. and Soleimani, S. (2016), "Brand personality, brand equity and revisit intention: an empirical study of a tourist destination in Iran", Tourism Review, 71(3), 205-218. https://doi.org/10.1108/TR-02-2016-0005
  • Seisdedos, G., Vaggione, P.(2005), The city branding processes: the case of Madrid. 41st ISoCaRP Congress 2005.
  • Schmitt, B. (1999a) Experiential Marketing, Journal of Marketing Management, 15: 53-67
  • Schmitt, B. (2008). “A Framework for Managing Customer Experiences.” In Handbook on Brand and Experience Management, edited by B. Schmitt and D. Rogers. Northhampton, MA: Edward Elgar,113-31.
  • Song, H. J., Lee, K., Park, J. A., Hwang, Y. H. & Reisinger, Y. (2015) The Influence of Tourist Experience on Perceived Value and Satisfaction with Temple Stays: The Experience Economy Theory, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(4), 401-415, DOI: 10.1080/10548408.2014.898606
  • Stylidis, D. (2016). The role of place image dimensions in residents’ support for tourism development. Int. J. Tour. Res., 18, 129–139.
  • Tanlasa, B. T. (2005). “Kentler de Şirketler Gibi Rekabet İçinde”, Marketing Türkiye Dergisi, 83.
  • Torlak, M. (2015). Marka Şehir Oluşturma ve Bursa Şehrinin Markalaşması İçin Yol Haritası. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 47-93.
  • Qiu, M., Zhang, J., Zhang, H. & Zheng, C. (2018). Is looking always more important than listening in tourist experience?, Journal of Travel & Tourism Marketing, 35(7), 869-881, DOI: 10.1080/10548408.2018.1445064
  • www.bolu.gov.tr (2020). Nüfus Yapısı. http://www.bolu.gov.tr/nufus-yapisi (Erişim tarihi: 15.03.2020).
  • Ye, H. & Tussyadiah, Iis P. (2011). Destination Visual Image and Expectation of Experiences, Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(2), 129-144, DOI: 10.1080/10548408.2011.545743
  • Yıldırım, Y. (2020). Pazarlamada Değerler ve Yaşam Tarzı, Hiperlink Yayınları: İstanbul
  • Yıldırım, Y. (2017). Kolayda, Beğenmeli ve Lüks Malların Tercihinin Değerler ve Yaşam Tarzı Gruplarına Göre Farkını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(4): 41-62
  • Yıldırım, Y. & Kethüda, Ö. (2019). Tüketicilerin Değerlerinin ve Yaşam Tarzlarının Alışveriş Merkezlerini Ziyaret Etme Sıklığına Göre Değerlendirilmesi: Malatya İli Örneği, Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 3(4): 1-25
  • Yu, E. & Kim, J. (2020). The Relationship between Self-City Brand Connection, City Brand Experience, and City Brand Ambassadors. Sustainability, 12,(982), 1-13
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm İşletme Finans
Yazarlar

Niyazi Gümüş 0000-0001-8737-3114

Ebru Onurlubas 0000-0002-2341-0788

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2021
Kabul Tarihi 14 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gümüş, N., & Onurlubas, E. (2021). Şehir Marka Deneyiminin Şehir Memnuniyetine Ve Şehir Marka Elçiliği Davranış Niyetine Etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(4), 1830-1846. https://doi.org/10.21547/jss.910799