Although public administration consists of a fragmented organizational structure, its integrity is essential. Therefore, there is a relationship between the central administration and local administrations organized outside the central administration. Pursuant to Article 127 of the Constitution, the relationship between the central administration and local administrations must be regulated by law. For this reason, the framework of this relationship is tried to be specified by the laws related to local administrations. However, there may be problems in this relationship, sometimes due to the shortcomings of regulations in the laws and sometimes due to the ambiguities in the regulations, and central administration and local administrations may confront each other. One of the issues that give rise to problems in the relationship between the central administration and local administrations can be said to be the authority of the central administration to terminate mayorship, which is the elected body of municipalities. The main subject of the study is the relationship between the central administration and local administrations. However, in the study, this relationship is discussed from a different point of view instead of the general perspective and over the termination of mayorship, which sometimes leads to confrontation between the central administration and municipalities and often causes disputes in public opinion. This study aims to analyze how mayorship is terminated, how the new mayor or deputy mayor is selected, and what the powers of the central administration in this whole process are.
Central Administration Local Administration Termination of Mayorship
Kamu yönetimi, her ne kadar parçalı bir örgüt yapısından meydana gelmekte olsa da bütünlüğü esastır. Bu nedenle merkezi yönetim ile merkezi yönetimin dışında örgütlenen yerel yönetimler arasında bir ilişki söz konusudur. Anayasanın 127. maddesine göre merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasındaki ilişki kanunla düzenlenmek zorundadır. Bu nedenle yerel yönetimlere ilişkin kanunlarla bu ilişkinin çerçevesi belirlenmeye çalışılır. Ancak bazen kanunlardaki düzenleme eksiklikleri bazen de düzenlemelerdeki muğlaklıklar nedeniyle bu ilişkide sorunlar yaşanabilmekte ve merkezi yönetim ile yerel yönetimler karşı karşıya gelebilmektedir. Merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasındaki ilişki de sorunlara yol açan konulardan birisinin de merkezi yönetimin, belediyelerin seçilmiş organı olan belediye başkanlığının sona ermesi konusundaki yetkileri olduğu söylenebilir. Çalışmanın esas olarak konusu merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasındaki ilişkidir. Fakat çalışmada bu ilişki, genel perspektif yerine farklı bir bakış açışıyla merkezi yönetim ile belediyeleri zaman zaman karşı karşıya getiren ve kamuoyunda da sıklıkla tartışmalara yol açan belediye başkanlığının sona ermesi konusu üzerinden ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı; belediye başkanlığının nasıl ve ne şekilde sona erdiğini, yeni belediye başkanı veya belediye başkanvekilinin nasıl belirlendiğini ve merkezi yönetimin tüm bu süreçteki yetkilerinin neler olduğunu analiz etmektir.
Merkezi Yönetim Yerel Yönetim Belediyeler Belediye Başkanlığının Sona Ermesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 21 Sayı: 3 |