Worklife quality deals with the relationship between work environment and individual needs. It is believed that work environments that can satisfy the personal needs of their employees create a positive interaction and so will provide a high quality of work life over time. The quality of worklife is important in terms of increasing the quality of life by meeting the expectations and needs of the employees. As a matter of fact, meeting the expectations and needs of the employees, the most important characteristics of the service sector, and determining the variables which are related to the quality of worklife are also very important considering service quality. The aim of the study is to examine the 101 post-graduate theses published between 2002-2023 on the quality of worklife through a bibliometric perspective and to reveal the trends in the last 21 years. In this context, the database of the Thesis Center of the Council of Higher Education was searched under the title of ‘quality of worklife’ and bibliometric data of the studies were obtained. Studies were investigated using the parameters such as the number of publications by years, the type of the thesis, the department in which it was published and concept-subject relations. Besides, the distribution of post-graduate theses in tourism according to the destinations and sample groups were also analyzed. According to the results obtained, a total of 101 post-graduate theses were examined, but it was determined that quality of worklife was studied in 11 theses in tourism. In addition, it has been determined that in tourism, there is a limited focus on certain destinations, certain sample groups are discussed, and the variables in which the concept is examined together are also limited.
worklife quality tourism management Work-Life balance Job characteristics Supervisory behavior.
İş yaşam kalitesi, çalışılan ortam ve bireysel ihtiyaçlar arasındaki ilişkiyi ele almaktadır. İş görenlerinin kişisel ihtiyaçlarını tatmin edebilen iş ortamlarının, olumlu bir etkileşim meydana getirdiği ve bunun da zamanla yüksek nitelikte iş yaşam kalitesi oluşumu sağlayacağına inanılmaktadır. İş yaşam kalitesi, çalışanların birtakım beklentileri ve ihtiyaçlarının karşılanarak yaşam kalitesinin artırılması açısından önemlidir. Nitekim hizmet sektörünün en önemli yapıtaşı olan çalışanların beklentilerinin ve ihtiyaçlarının karşılanması, iş yaşam kalitesi ile hangi değişkenlerin ilişki olduğunun belirlenebilmesi hizmet kalitesi açısından da oldukça önemlidir. Çalışmanın amacı, iş yaşam kalitesi kavramına ilişkin 2002-2023 yılları arasında yayımlanan 101 lisansüstü tezi bibliyometrik açıdan inceleyerek son 21 yılda alanda gerçekleşen eğilimleri ortaya koymaktır. Bu kapsamda, Yüksek Öğrenim Kurumu Başkanlığı Tez Merkezi veri tabanında “iş yaşam kalitesi” konu başlığında tarama gerçekleştirilmiş ve çalışmalara ait bibliyometrik verilere ulaşılmıştır. Çalışmalar; yıllara göre yayın sayıları, tezin türü, yayınlandığı anabilim dalı, kavram-konu yönelimleri parametreler ile araştırılmıştır. Ayrıca turizm alanındaki lisansüstü tezlerin incelenen destinasyonlara göre dağılımı ile örneklem grupları da analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre toplamda 101 adet lisansüstü tez incelenmiş ancak turizm alanı özelinde 11 lisansüstü tezde iş yaşam kalitesi kavramının çalışıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca turizm alanında özellikle belli başlı destinasyonlara yoğunlaşıldığı, belirli örneklem gruplarının ele alındığı ve kavramın birlikte incelendiği değişkenlerin de sınırlı olduğu saptanmıştır.
İş Yaşam Kalitesi Turizm İşletmeciliği İş-yaşam dengesi. iş özellikleri denetleyici davranış
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Turizm, Otelcilik, Konaklama ve Spor |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 3 |