BibTex RIS Kaynak Göster

Sensation Problems of Using Historical Language of Students:Semantic Association, Phonetic Association and Lose of Term

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 1, 135 - 169, 30.05.2012

Öz

The aim of the study is to define the problems arising from language use in history courses by analyzing the connection between history education and language in a spectrum from students and to establish the characteristics of the historical language used in history education from the perspective of students. Furthermore, the study offers a unique model regarding how the connection between history education and language should be analyzed.In the research, descriptive research model was adopted. The research data was obtained from literature reviews, observations and interviews. The collected data classified as quantitative and qualitative. A sample of four schools, nine teachers and three-hundred-sixty students is selected to establish the characteristics of historical language use of teachers, students and course books. By Permission of Cankiri Provincial Directorate for National Education, observations with three-hundred-sixty students and nine teachers from Anatolian High School, Anatolian Teachers’ High School, Anatolian Vocational High School and Anatolian Technical High School were carried out. In addition to observation forms, cameras and audio recorders were used in order to record the observations. Data related to in class historical language use of both teachers and students are obtained from these observations. Moreover, interviews with students were carried out and recorded. Data related to the historical language use of students included in the sample by content analysis method.

Kaynakça

  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri nvivo 7.0 ile nitel veri analizi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bernbaum, G. (1972). Language and history teaching: Handbook for history teachers. London: University of London Institute of Education Press
  • Coffin, C. (2006). Historical discourse. London: University of London Institute of Education Press.
  • Göle, N. (1991). Modern mahrem, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Halliday, M.A.K (1994), An introduction to functional grammar, London: Edward Arnold
  • Husbands,C. (1996). Understanding the past: Language and change: What is history teaching?. USA: Routledge Press.
  • Karasar, N. (2009). Bilmsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karakaya, Ş. (2007). Dil gelişimi ve dil politikası. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kaymakçı, S. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yapraklarının kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Ünivesitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kiriş, A. (2009). Tarih eğitimi ve tarihçilik mesleği: Lise tarih derslerinde yazma becerilerinin kullanılması ve geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koloğlu, O. (1994). Tarih öğretiminde Bugüncülük/Presentizm yansımalar ve sonuçları. Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları Sempozyumu, İzmir: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir
  • araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Metin, E. (2011). Tarih Eğitimi ve Dil: tarihçilerin, Tarih Ders Kitabı Yazarlarının tarih Öğretmenlerinin ve Öğrencilerin Tarihsel Dil Kullanımı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Öztürk, İ. H. (2011). Tarih öğretiminde anakronizm sorunu: Sosyal bilgiler ve tarih ders kitaplarındaki kurgusal metinler üzerine bir inceleme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi 2(1), 37-58.
  • Schleppegrell, M. and Achugar, M. (2003). Learning language and learning history: A functional linguistic approach. Tesol Journal, 12(2) Summer.
  • Schleppegrell, M. J., Achugar, M., and Oteiza, T. (2004). The grammar of history: Enhancing content-based instruction through a functional focus on language. TESOL Quarterly, 38(1) Spring.
Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 1, 135 - 169, 30.05.2012

Öz

Kaynakça

  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri nvivo 7.0 ile nitel veri analizi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bernbaum, G. (1972). Language and history teaching: Handbook for history teachers. London: University of London Institute of Education Press
  • Coffin, C. (2006). Historical discourse. London: University of London Institute of Education Press.
  • Göle, N. (1991). Modern mahrem, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Halliday, M.A.K (1994), An introduction to functional grammar, London: Edward Arnold
  • Husbands,C. (1996). Understanding the past: Language and change: What is history teaching?. USA: Routledge Press.
  • Karasar, N. (2009). Bilmsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karakaya, Ş. (2007). Dil gelişimi ve dil politikası. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kaymakçı, S. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yapraklarının kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Ünivesitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kiriş, A. (2009). Tarih eğitimi ve tarihçilik mesleği: Lise tarih derslerinde yazma becerilerinin kullanılması ve geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koloğlu, O. (1994). Tarih öğretiminde Bugüncülük/Presentizm yansımalar ve sonuçları. Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları Sempozyumu, İzmir: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir
  • araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Metin, E. (2011). Tarih Eğitimi ve Dil: tarihçilerin, Tarih Ders Kitabı Yazarlarının tarih Öğretmenlerinin ve Öğrencilerin Tarihsel Dil Kullanımı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Öztürk, İ. H. (2011). Tarih öğretiminde anakronizm sorunu: Sosyal bilgiler ve tarih ders kitaplarındaki kurgusal metinler üzerine bir inceleme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi 2(1), 37-58.
  • Schleppegrell, M. and Achugar, M. (2003). Learning language and learning history: A functional linguistic approach. Tesol Journal, 12(2) Summer.
  • Schleppegrell, M. J., Achugar, M., and Oteiza, T. (2004). The grammar of history: Enhancing content-based instruction through a functional focus on language. TESOL Quarterly, 38(1) Spring.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm History Education
Yazarlar

Çağrışım Ve Kavram Kaybı Bu kişi benim

Erhan Metin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaybı, Ç. V. K., & Metin, E. (2012). Sensation Problems of Using Historical Language of Students:Semantic Association, Phonetic Association and Lose of Term. Journal of Social Studies Education Research, 3(1), 135-169. https://doi.org/10.17499/jsser.07383