Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencileri için önemli bir sorun olan dijital oyun bağımlılığı ile ilgili faktörler olarak değerlendirilen akran zorbalığı ve sportmenlik kavramları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Literatür incelendiğinde, dijital oyun bağımlılığı ile akran zorbalığı arasındaki ilişkiyi inceleyen araştırmaların olduğu ancak dijital oyun bağımlılığı, akran zorbalığı ve sportmenlik arasındaki ilişkiyi ile alan araştırmaların oldukça sınırlı olduğu görülmüştür. Bu çalışma nicel araştırma modeline göre tasarlanmıştır. Buna göre ilişkisel tarama deseni uygulanmıştır. Bu araştırmaya katılan denekler, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1088 öğrenciden oluşmaktadır. Uygun deneklerin seçiminde “tabakalı örnekleme ve maksimum çeşitlilik örneklemesi” yöntemi uygulanmıştır. Gerekli veriler beden eğitimi dersinde Demografik Bilgi Formu, Çocuklar için Dijital Oyun Bağımlılığı, Akran Zorbalığı Tespiti ve Sportmenlik Davranışı Ölçekleri aracılığıyla toplanmıştır. Bu çalışmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20.0 İstatistik Paket Programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Normallik sınamasına göre, normal dağılım gösteren veriler için parametrik testlerden yararlanılmıştır. Buna göre verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistiksel metotlarla birlikte t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey test istatistikleri, Pearson Correlation ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların ölçek puanları arasındaki ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Bununla birlikte dijital oyun bağımlılığının akran zorbalığının önemli bir yordayıcısı olduğu ve bu nedenle sportmenlik açısından kişiler arası sosyal ilişkileri olumsuz etkilediği söylenebilir.
The aim of this study is to investigate the relationship between the concepts of peer bullying and sportsmanship, which are considered as factors related to digital game addiction, which is an important problem for secondary school students. When the relevant literature is reviewed, it is observed that the literature has studies on "addiction to digital games" and "bullying", but studies that deal with the concepts of "digital game addiction, peer bullying, and sportsmanship" are few. This study was designed according to the quantitative research model and a relational screening pattern was applied accordingly. The subjects of this research consist of 1088 students studying in the 2021 to 2022 academic year. The method of "stratified sampling and maximum variation sampling" was applied for selecting suitable subjects. Necessary data were collected through Demographic Information Form, Digital Game Addiction for Children, Peer Bullying Detection, and Sportsmanship Behavior Scales in Physical Training Class. In this study, the SPSS 20.0 Statistical Package Program was used to assess the obtained data. T-test and one-way Analysis of Variance (ANOVA) Tukey Test Statistics and Pearson Correlation and Multiple Regression methods of analysis were used along with descriptive statistical methods for analysing applicable data. As a result of the analyzes made, it was seen that the relationship between the scale scores of the participants was statistically significant. However, it can be said that digital game addiction is an important predictor of peer bullying and so it negatively affects interpersonal social relations in terms of sportsmanship.
Digital game Peer bullying Sportsmanship Secondary school Pupils
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Orijinal Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |