Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATION OF CRITICAL THINKING DISPOSITIONS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS SCHOOL STUDENTS’ IN TERMS OF SOME VARIABLE (EXAMPLE: NIĞDE PROVINCE)

Yıl 2016, , 27 - 36, 28.12.2016
https://doi.org/10.25307/jssr.277610

Öz

This research
has been aimed at determining the critical thinking tendencies of students who
are receving education in physical training and sports, and evaluation of this
in terms of some variables. It comprises of 295 participants (148 women and 147
men) chosen randomly based on voluntary participation. As a data collection
tool, The California Critical Thinking Disposition Inventory which was developed
by Facione in 1990 and translated into Turkish by Kökdemir (2003) is used along
with a personal information form.



According to the
results obtained, the critical thinking tendency score of the participants
related to the total scale is designated as 217,28 (ss=23,20). With regards to
sex, it is found that the total score average of women for critical thinking
tendency is higher while there isn’t significant difference in terms of
subscales. When the critical thinking tendencies of students according to their
field of study are examined, the significant difference is found only in
curiosity and seeking the truth subscales. The curiosity score average of
students studying physical training teaching is identified as significantly
higher than the average of those studying sport management and coaching. In
terms of seeking the truth subscale, it is determined that the students
studying sport management have significantly higher score average than those
studying physical training. The results obtained are comparatively discussed in
the light of literature knowledge.



In consequence;
such programmes, which are used for providing the students graduated from
school of physical education and sports with high critical thinking ability,
should have the quality of leading the students studying such fields. 

Kaynakça

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Eleştirel Düşünme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Argon, T., & Selvi, Ç. (2011). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Çatışma Yönetimi Stilleri. Journal of Educational and Instructional Studies in The World, 1(1), 93-100.
  • Chen W. & Cone TP. (2003). Links between children’s use of critical thinking and expert teacher’s teaching in creative dance. Journal of Teaching in Physical Education, 22, 169–185.
  • Çetin, M. Ç. (2014). Evaluation of the Correlation Between Learning Styles and Critical Thinking Dispositions of The Students of School of Physical Education and Sports. Educational Research and Reviews, 9(18), 680-690.
  • Çıkrıkçı, N. (1996). Eleştirel Düşünme: Bir Ölçme Aracı ve Bir Araştırma. Sözlü Bildiri, III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Adana.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • Facıone, P. A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Research Findings and Recommendations.www.eric.ed.gov.tr sitesinden 12.07.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Facione, P. A., Facione, N. C., & Giancarlo, C. A. (2000). The Disposition Toward Critical Thinking: Its Character, Measurement, And Relationship to Critical Thinking Skill. Informal Logic. 20 (1), 61-84.
  • Gillespie, L., & Culpan, I. (2000). Critical thinking: ensuring the 'education' aspect is evident in physical education. Journal of Physical Education New Zealand 2000 Vol. 33 No. 3 pp. 84-96.
  • Gülveren, H. (2007). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve bu becerileri etkileyen eleştirel düşünme faktörleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güneş, N., & Kocaman, G. (2005). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerisinin akademik başarıya olan etkisinin incelenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultayı, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Karafil, A.Y. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Demografik Faktörler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kasımoğlu, T. (2013). Öğretmen Adaylarında Eleştirel Düşünme, Mantıksal Düşünme ve Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı Biyoloji Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Korur, E. N. (2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme ve Empatik Eğilimleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Leaver-Dunn, D., Harrelson, G. L., Martin, M., & Wyatt, T. (2002). CriticalThinking Predisposition Among Undergraduate Athletic Training Students. Journal of Athletic Training, 37(4),147.
  • Loken, M. L. (2005). Critical Thinking Abilities of Undergraduate Entry-Level Athletic Training Students. Unpublished doctoral dissertation. The University of South Dakota, USA.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007). İlköğretim Düşünme Eğitimi Dersi Öğretim Programı Ankara.
  • Öztürk, N. (2006). Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler. Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Paul, R. W. (1984). Critical thinking fundamental to education for a free society. Educational Leadership, 1, 5-14.
  • Saçlı, F., & Demirhan, G. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 92-110.

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2016, , 27 - 36, 28.12.2016
https://doi.org/10.25307/jssr.277610

Öz

Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor alanında
eğitim gören öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinin tespit edilmesi ve
bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.

Araştırmanın çalışma grubunu gönüllü katılım
koşuluyla rastgele seçme yöntemi kullanılarak seçilen toplam 295 (148 Kadın ve
147 Erkek) katılımcıdan oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi
formu ile birlikte Facione (1990) tarafından geliştirilen, Kökdemir (2003)
tarafından Türkçe ’ye uyarlaması yapılan Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi
Ölçeği (The California Critical Thinking Disposition Inventory) kullanılmıştır.

Elde edilen bulgulara incelendiğinde
katılımcıların toplam ölçeğe ilişkin eleştirel düşünme eğilimi aritmetik
ortalaması X
 =217,28 (ss=23,20) olarak belirlenmiştir.
Cinsiyete değişkenine göre kadınların eleştirel düşünme eğilimi toplam puan
ortalamaları daha yüksek bulunurken alt boyutlar açısından anlamlı fark yoktur.
Öğrencilerin okudukları bölüme göre eleştirel düşünme eğilimleri incelendiğinde
sadece meraklılık ve doğruyu arama alt boyutlarında anlamlı fark bulunmuştur. Beden
Eğitimi Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin meraklılık puan ortalaması Spor
Yöneticiliği ve Antrenörlük Eğitimi Bölümü öğrencilerine göre anlamlı olarak
daha yüksek olarak tespit edilmiştir. Doğruyu arama alt ölçeğinde ise Spor
Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü
öğrencilerinden anlamlı düzeyde daha yüksek puan ortalamasına sahip olduğu belirlenmiştir.
Ortaya çıkan sonuçlar literatür bilgileri ışığında karşılaştırmalı olarak
tartışılmıştır.

Sonuç olarak, Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokulu programlarından mezun olan öğrencilerin büyük
oranda eleştirel düşünme becerilerine sahip olabilmeleri için kullanılan bu tür
programların öğrencilerini yönlendirecek niteliğe sahip olmaları gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Eleştirel Düşünme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Argon, T., & Selvi, Ç. (2011). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Çatışma Yönetimi Stilleri. Journal of Educational and Instructional Studies in The World, 1(1), 93-100.
  • Chen W. & Cone TP. (2003). Links between children’s use of critical thinking and expert teacher’s teaching in creative dance. Journal of Teaching in Physical Education, 22, 169–185.
  • Çetin, M. Ç. (2014). Evaluation of the Correlation Between Learning Styles and Critical Thinking Dispositions of The Students of School of Physical Education and Sports. Educational Research and Reviews, 9(18), 680-690.
  • Çıkrıkçı, N. (1996). Eleştirel Düşünme: Bir Ölçme Aracı ve Bir Araştırma. Sözlü Bildiri, III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Adana.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • Facıone, P. A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Research Findings and Recommendations.www.eric.ed.gov.tr sitesinden 12.07.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Facione, P. A., Facione, N. C., & Giancarlo, C. A. (2000). The Disposition Toward Critical Thinking: Its Character, Measurement, And Relationship to Critical Thinking Skill. Informal Logic. 20 (1), 61-84.
  • Gillespie, L., & Culpan, I. (2000). Critical thinking: ensuring the 'education' aspect is evident in physical education. Journal of Physical Education New Zealand 2000 Vol. 33 No. 3 pp. 84-96.
  • Gülveren, H. (2007). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve bu becerileri etkileyen eleştirel düşünme faktörleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güneş, N., & Kocaman, G. (2005). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerisinin akademik başarıya olan etkisinin incelenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultayı, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Karafil, A.Y. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Demografik Faktörler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kasımoğlu, T. (2013). Öğretmen Adaylarında Eleştirel Düşünme, Mantıksal Düşünme ve Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı Biyoloji Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Korur, E. N. (2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme ve Empatik Eğilimleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Leaver-Dunn, D., Harrelson, G. L., Martin, M., & Wyatt, T. (2002). CriticalThinking Predisposition Among Undergraduate Athletic Training Students. Journal of Athletic Training, 37(4),147.
  • Loken, M. L. (2005). Critical Thinking Abilities of Undergraduate Entry-Level Athletic Training Students. Unpublished doctoral dissertation. The University of South Dakota, USA.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007). İlköğretim Düşünme Eğitimi Dersi Öğretim Programı Ankara.
  • Öztürk, N. (2006). Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler. Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Paul, R. W. (1984). Critical thinking fundamental to education for a free society. Educational Leadership, 1, 5-14.
  • Saçlı, F., & Demirhan, G. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 92-110.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Fatih Mutlu Bu kişi benim

Ercan Polat

Mustafa İlçin

Tuğba Kalkan

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2016
Kabul Tarihi 21 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Mutlu, F., Polat, E., İlçin, M., Kalkan, T. (2016). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ). Journal of Sport Sciences Research, 1(1), 27-36. https://doi.org/10.25307/jssr.277610
AMA Mutlu F, Polat E, İlçin M, Kalkan T. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ). JSSR. Aralık 2016;1(1):27-36. doi:10.25307/jssr.277610
Chicago Mutlu, Fatih, Ercan Polat, Mustafa İlçin, ve Tuğba Kalkan. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ)”. Journal of Sport Sciences Research 1, sy. 1 (Aralık 2016): 27-36. https://doi.org/10.25307/jssr.277610.
EndNote Mutlu F, Polat E, İlçin M, Kalkan T (01 Aralık 2016) BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ). Journal of Sport Sciences Research 1 1 27–36.
IEEE F. Mutlu, E. Polat, M. İlçin, ve T. Kalkan, “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ)”, JSSR, c. 1, sy. 1, ss. 27–36, 2016, doi: 10.25307/jssr.277610.
ISNAD Mutlu, Fatih vd. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ)”. Journal of Sport Sciences Research 1/1 (Aralık 2016), 27-36. https://doi.org/10.25307/jssr.277610.
JAMA Mutlu F, Polat E, İlçin M, Kalkan T. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ). JSSR. 2016;1:27–36.
MLA Mutlu, Fatih vd. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ)”. Journal of Sport Sciences Research, c. 1, sy. 1, 2016, ss. 27-36, doi:10.25307/jssr.277610.
Vancouver Mutlu F, Polat E, İlçin M, Kalkan T. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ). JSSR. 2016;1(1):27-36.

26355    18836       18837       8748

Dergi indirme İstatistikleri 

indir.png