This research
has been aimed at determining the critical thinking tendencies of students who
are receving education in physical training and sports, and evaluation of this
in terms of some variables. It comprises of 295 participants (148 women and 147
men) chosen randomly based on voluntary participation. As a data collection
tool, The California Critical Thinking Disposition Inventory which was developed
by Facione in 1990 and translated into Turkish by Kökdemir (2003) is used along
with a personal information form.
According to the
results obtained, the critical thinking tendency score of the participants
related to the total scale is designated as 217,28 (ss=23,20). With regards to
sex, it is found that the total score average of women for critical thinking
tendency is higher while there isn’t significant difference in terms of
subscales. When the critical thinking tendencies of students according to their
field of study are examined, the significant difference is found only in
curiosity and seeking the truth subscales. The curiosity score average of
students studying physical training teaching is identified as significantly
higher than the average of those studying sport management and coaching. In
terms of seeking the truth subscale, it is determined that the students
studying sport management have significantly higher score average than those
studying physical training. The results obtained are comparatively discussed in
the light of literature knowledge.
In consequence;
such programmes, which are used for providing the students graduated from
school of physical education and sports with high critical thinking ability,
should have the quality of leading the students studying such fields.
Critical thinking dispositions California Critical Thinking Dispositions Scale Sport
Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor alanında
eğitim gören öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinin tespit edilmesi ve
bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu gönüllü katılım
koşuluyla rastgele seçme yöntemi kullanılarak seçilen toplam 295 (148 Kadın ve
147 Erkek) katılımcıdan oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi
formu ile birlikte Facione (1990) tarafından geliştirilen, Kökdemir (2003)
tarafından Türkçe ’ye uyarlaması yapılan Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi
Ölçeği (The California Critical Thinking Disposition Inventory) kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulara incelendiğinde
katılımcıların toplam ölçeğe ilişkin eleştirel düşünme eğilimi aritmetik
ortalaması X =217,28 (ss=23,20) olarak belirlenmiştir.
Cinsiyete değişkenine göre kadınların eleştirel düşünme eğilimi toplam puan
ortalamaları daha yüksek bulunurken alt boyutlar açısından anlamlı fark yoktur.
Öğrencilerin okudukları bölüme göre eleştirel düşünme eğilimleri incelendiğinde
sadece meraklılık ve doğruyu arama alt boyutlarında anlamlı fark bulunmuştur. Beden
Eğitimi Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin meraklılık puan ortalaması Spor
Yöneticiliği ve Antrenörlük Eğitimi Bölümü öğrencilerine göre anlamlı olarak
daha yüksek olarak tespit edilmiştir. Doğruyu arama alt ölçeğinde ise Spor
Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü
öğrencilerinden anlamlı düzeyde daha yüksek puan ortalamasına sahip olduğu belirlenmiştir.
Ortaya çıkan sonuçlar literatür bilgileri ışığında karşılaştırmalı olarak
tartışılmıştır.
Sonuç olarak, Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokulu programlarından mezun olan öğrencilerin büyük
oranda eleştirel düşünme becerilerine sahip olabilmeleri için kullanılan bu tür
programların öğrencilerini yönlendirecek niteliğe sahip olmaları gerekmektedir.
Eleştirel düşünme eğilimleri Kaliforniya eleştirel düşünme eğilimi ölçeği Spor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |