Bu araştırmanın amacı; spor
bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin egzersiz bağımlılığı ve
zihinsel dayanıklılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından
incelenmesidir. Nicel araştırma modeline göre tasarlanan bu araştırmada,
ilişkisel tarama yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada 248 katılımcı yer
almıştır. Katılımcılara “Kişisel Bilgi Formu”, “Egzersiz Bağımlılığı Ölçeği”
(EBÖ) ile “Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri” (SZDE) uygulanmıştır. Verilerin
analizinde t-testi, One Way ANOVA, Post Hoc test istatistikleri testleri ve
Pearson Korelasyon testinden yararlanılmıştır. Elde edilen araştırma
bulgularına göre, katılımcıların genel egzersiz bağımlılığı düzeylerinin risk
grubunda olduğu ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin orta düzeyin üzerinde
olduğu saptanmıştır. Araştırmada; “Aşırı Odaklanma ve Duygu Değişimi”,
“Bireysel-Sosyal İhtiyaçların Ertelenmesi ve Çatışma”, “Tolerans Gelişimi ve
Tutku” alt boyutları ile “Güven” alt boyutu arasında pozitif yönde yüksek
düzeyde; “Aşırı Odaklanma ve Duygu Değişimi”, “Bireysel-Sosyal İhtiyaçların
Ertelenmesi ve Çatışma”, “Tolerans Gelişimi ve Tutku” alt boyutları ile
“Devamlılık” alt boyutu arasında negatif yönde orta düzeyde; “Aşırı Odaklanma
ve Duygu Değişimi”, “Bireysel-Sosyal İhtiyaçların Ertelenmesi ve Çatışma”,
“Tolerans Gelişimi ve Tutku” alt boyutları ile “Kontrol” alt boyutu arasında
negatif yönde orta düzeyde anlamlı farklılık saptanmıştır. Sonuç olarak,
egzersiz bağımlılığı ile zihinsel dayanıklılık ölçekleri arasında anlamlı
ilişki tespit edilmiştir. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz
bağımlılığı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin yaş, bölüm, aylık gelirlerine
göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı; katılımcıların egzersiz bağımlılığı düzeyinin
cinsiyet, sınıf, düzenli spor yapma durumuna göre farklılaştığı saptanmıştır.
Katılımcıların zihinsel dayanıklılık düzeyinin ise cinsiyet, sınıfa göre
farklılaştığı fakat düzenli spor yapma durumuna göre anlamlı farklılık
göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
egzersiz bağımlılık egzersiz bağımlılığı zihinsel dayanıklılık
This study aims to examine
the exercise addiction and mental strength levels of students at the Sports
Sciences Faculty, according to various variables. In this study designed
according to quantitative research model, relational survey method was used.
There were 248 participants in the study. "Personal Information
Form", "Exercise Addiction Scale" (EAS) and "Mental
Strength in Sport Inventory" (MSSI) were applied to the participants.
T-test, One Way ANOVA, Post Hoc test statistics tests and Pearson Correlation
test were used for data analysis. According to research findings, it was found
that participants’ general exercise addiction levels were in the risk group and
their mental strength levels were above the middle level. In the research, a
high positively significant difference was found between the sub-dimensions of
"too much focus and emotion change", "postponement of
individual-social needs and conflict", "tolerance development"
and "passion”, and
"trust" sub-dimension; a moderate negatively significant
difference was found between the sub-dimensions of "too much focus and
emotion change", "postponement of individual-social needs and
conflict", "tolerance development" and "passion”,
"continuity" sub-dimension; a moderate negatively significant difference
was found between the sub-dimensions of "too much focus and emotion
change", "postponement of individual-social needs and conflict",
"tolerance development" and "passion”, and "control"
sub-dimension. Consequently, a significant relationship was found between
exercise addiction and mental strength levels. The level of exercise dependence
and mental resilience levels of the students of the sports sciences faculty did
not differ significantly according to their age, department and monthly income;
According to women, when the first class participants postpone their individual
needs for exercise and they cannot wait more to do exercise, the risk of
exercise addiction is higher with the 1st class participants giving themselves
to exercise when they feel bad compared to 2nd grade and they recovered
physically faster. It was concluded that the participants’ mental strength
level differed according to gender and class, but there was no significant
difference in terms of doing regular sports.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Orijinal Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |