Sporcular üzerinde yaratılan başarı baskısı taraftar, medya, politik yapılar, sponsor gelirleri, antrenör gibi dışsal faktörlerle birlikte sporcuları başarının zorunluluğu bu baskıyı arttırmaktadır. Bu bağlamda, profesyonel voleybolcuların fair play kavramına yönelik düşünce ve deneyimleriyle yükledikleri anlamların metaforlar vasıtasıyla ortaya çıkarılması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmaya 2022-2023 sezonunda Türkiye voleybol üst liglerinde profesyonel olarak voleybol oynayan 27 erkek 12 kadın toplamda 39 profesyonel voleybolcu katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) deseni kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesinde iki kısımdan oluşan, araştırmacı ve uzman görüşüne başvurularak oluşturulan bir form kullanılmıştır. İlk kısım, katılımcıların demografik bilgilerini içermekte, ikinci kısım ise fair play kavramına ilişkin voleybolcuların algılarını belirlemek amacıyla "Fair play... gibi/benzer; çünkü..." ifadesini tamamlandığı bölümü içermektedir. Araştırmanın verilerinin analizi, içerik analiz tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Analiz süreci, öncelikle 1'den 39'a kadar numaralandırılan metaforların tek tek incelenmesi ve kodlanması, metaforların ifade ettiği anlamlara göre kod listesi arasındaki ilişkilere bakılarak, verilerin anlamlı hale getirilmesi ve en uygun kategorilere ulaşılması şeklinde gerçekleşmiştir. Sporcuların bakış açıları incelendiğinde oluşturulan metaforların “dürüstlük unsuru olma”, “saygı unsuru olma”, “inanç unsuru olma”, “karakter unsuru olma” ve “yardımlaşma/takım çalışması unsuru” temaları altında toplandığı sonucuna ulaşılmıştır. Sporculuğun ilk yıllarından itibaren verilecek fair play eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve olumlu davranışların ödüllendirilerek teşvik edilmesi ve medyanın da bu konu üstünde yoğunlaşarak paylaşımlarda bulunması fair play ruhuna yakışır davranışların yaygınlaşmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The pressure to succeed created on athletes by external factors such as fans, media, political structures, sponsorships, and coaches increases this pressure of the necessity of success. In this context, the aim of this study is to reveal the meanings attributed to the concept of fair play by professional volleyball players through metaphors. A total of 39 professional volleyball players, 27 men and 12 women who played professionally in the top leagues in Turkey in the 2022-2023 season, participated in the study. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the study. A form consisting of two parts, created by consulting the researcher and experts, was used to obtain the data. The first part includes participants' demographic information, while the second part aims to determine volleyball players' perceptions of fair play by completing the expression "Fair play is like/similar to... because..." The data were analyzed using content analysis technique. The analysis process was carried out by examining and coding the individual metaphors numbered from 1 to 39, looking at the relationships between the metaphors and the code list of the meanings expressed by them, and reaching the most appropriate categories to make the data meaningful. When athletes' perspectives were examined, it was concluded that the created metaphors were grouped under the themes of "being an honesty element," "being a respect element," "being a belief element," "being a character element," and "being a collaboration/teamwork element." It is believed that fair play education to be given from the early years of sports, rewarding positive behaviors, and media focusing on this issue and sharing related content will contribute to the widespread adoption of fair play behavior.
Fair play Volleyball Phenomenology Metaphor Qualitative research
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Turizm (Diğer) |
Bölüm | Orijinal Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 3 |