This study aims to examine the effect of managerial support on employee creativity in SHY-145 approved aircraft maintenance organizations operating in Turkey and authorized by the Directorate General of Civil Aviation (DGCA). A quantitative research method was adopted in the study and a relational survey model was used. Data were collected from 362 technical personnel selected by convenience sampling method. A questionnaire form consisting of three sections was used as a data collection tool, and in addition to demographic information, Manager Support Scale and Employee Creativity Scale were applied. According to the regression analysis results, managerial support has a positive and significant effect on employee creativity. Analyses conducted according to demographic variables revealed that both managerial support and employee creativity variables did not show a significant difference according to gender, marital status, age and professional experience groups. In line with the results of the study, it is recommended that creative leadership training programs should be organized for managers in aircraft maintenance organizations, formal mechanisms should be established where technical personnel can share their creative ideas, performance evaluation systems should be restructured to encourage creative thinking, and regulations should be included in DGCA regulations to encourage creative thinking. In future studies, it is suggested investigating the moderating effects of variables such as organizational culture, technological competence and job security climate and conducting comparative studies covering aircraft maintenance organizations in different countries.
managerial support employee creativity aircraft maintanenance personel
In the studies carried out within the scope of this article, the rules of research and publication ethics were followed.
Bu çalışma, Türkiye'de faaliyet gösteren ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından yetkilendirilmiş SHY-145 onaylı uçak bakım organizasyonlarında, yönetici desteğinin çalışan yaratıcılığı üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiş ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 362 teknik personelden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak üç bölümden oluşan bir anket formu kullanılmış olup, demografik bilgilerin yanı sıra Yönetici Desteği Ölçeği ve Çalışan Yaratıcılığı Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, uçak bakım personelinin yönetici desteği algılarının ve çalışan yaratıcılığı düzeyinin yüksek seviyede olduğunu göstermiştir. Korelasyon analizi, yönetici desteği ile çalışan yaratıcılığı arasında pozitif, güçlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur (r=0,736; p<0,01). Regresyon analizi sonuçlarına göre, yönetici desteği çalışan yaratıcılığı üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahiptir ve çalışan yaratıcılığındaki varyansın %54'ünü açıklamaktadır. Demografik değişkenlere göre yapılan analizlerde, hem yönetici desteği hem de çalışan yaratıcılığı değişkenlerinin cinsiyet, medeni durum, yaş ve mesleki deneyim gruplarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bu bulgular, havacılık sektöründe yönetici desteğinin çalışan yaratıcılığı üzerindeki önemli etkisini ortaya koymakta ve mühendislik yönetimi uygulamalarının bu doğrultuda şekillendirilmesi gerektiğine işaret etmektedir. Çalışma sonuçları doğrultusunda, uçak bakım organizasyonlarında yöneticilere yönelik yaratıcı liderlik eğitim programlarının düzenlenmesi, teknik personelin yaratıcı fikirlerini paylaşabileceği formal mekanizmaların oluşturulması, performans değerlendirme sistemlerinin yaratıcı düşünceyi teşvik edecek şekilde yeniden yapılandırılması ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yönetmeliklerinde yaratıcı düşüncenin teşvik edilmesine yönelik düzenlemelere yer verilmesi önerilmektedir. Gelecek çalışmalarda, örgüt kültürü, teknolojik yeterlilik ve iş güvenliği iklimi gibi değişkenlerin moderatör etkilerinin araştırılması ve farklı ülkelerdeki uçak bakım organizasyonlarını kapsayan karşılaştırmalı çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çok Ölçütlü Karar Verme, Endüstri Mühendisliği, Havacılık Yapıları, Uçak Performansı ve Uçuş Kontrol Sistemleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1 |