Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konaklama İşletmelerinde Gerçek Zamanlı Pazarlama: Sosyal Medya Paylaşımlarına Yönelik Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 45 - 59, 15.09.2023
https://doi.org/10.58636/jtis.1272972

Öz

Dijitalleşme ve teknolojik gelişmeler, tüketim alışkanlıklarının yanı sıra işletmelerin iş süreçlerini çevrimiçi ortamlara aktarmıştır. Diğer bir ifadeyle bir turistik ürün hakkında bilgi edinmek isteyen turistler ile ürünlerini daha geniş kitleye ulaştırmak isteyen turizm işletmeleri, elektronik ortamlarda yürütülen modern uygulamaları tercih etmeye başlamışlardır. Konaklama işletmeleri de modern pazarlama olarak ifade edilen bu süreç içerisinde turizm pazarlama karması elemanlarının faaliyete geçirilmesi için teknolojiden yararlanma amacıyla elektronik pazarlama (e-pazarlama) uygulamalarına yönelmişlerdir. Son yıllarda sosyal medya kullanımının oldukça artması ise e-pazarlamaya yönelik eğilimleri sosyal medya tabanlı yürütülen gerçek zamanlı pazarlama uygulamalarına dönüştürmüştür. Bu araştırmada, grup konaklama işletmelerinin gerçek zamanlı pazarlamaya yönelik sosyal medya sayfalarında yapmış oldukları paylaşımların içerik uyumluluğu ve sağladığı etkileşimin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemleri dâhilinde amaçlı örneklem yönteminin benimsendiği bu araştırmada, araştırmanın örneklemini oluşturan dünyanın en büyük grup konaklama işletmeleri olarak saptanan 15 konaklama işletmesinden sosyal medya sayfasına sahip olan 11’i incelemeye alınmıştır. Araştırma ikincil verilere dayalı olarak gerçekleştirilmiş olup etik kurulu izni gerektirmemektedir. Araştırma sonuçlarına göre, gerçek zamanlı pazarlama uygulamalarının daha fazla etkileşim alarak daha geniş kitleye ulaşılması bakımından önemli bir araç olduğu ve konaklama işletmelerinin bu amaçla yapmış oldukları paylaşımlarının içerik bakımından uyumluluk gösterdiği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akcay, D., & Okkay, I. (2017). Real Time Marketing Implementations: Example of Kadiköy Municipality. Turkish Journal of Design, Art And Communication, 7(1), 99-109.
  • Akin, M.H., Ozturk, Y. & Karamustafa, K. (2022), A comparative perspective on destination competitiveness through visitors' and stakeholders' perceptions in the region of Cappadocia, Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(5), 966-986. https://doi.org/10.1108/JHTI-01-2021-0015
  • Aksu, A.A. (2000). Otel İşletmelerinin Başarısını Etkileyen Dış Çevre Faktörleri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 269-281.
  • Altunışık, R. (2009), Turizm İşletmeleri, Turizm Pazarlaması ve Pazarlama Stratejiler, Bölüm 9, Editörler; Şehnaz Demirkol, Burhanettin Zengin, Değişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Alqaisi, M. N. M., (2022). Sosyal medya pazarlamasının turizm pazarlamasındaki rolü: İstanbul'da faaliyet gösteren Arap turizm şirketlerinin sosyal medyayı (facebook) nasıl kullandıklarına dair araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • AMA – American Marketing Association (2017). Definition of Marketing, https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/ (Erişim Tarihi: 04.11.2022).
  • Ansen, E.N., (2008). Seyehat işletmelerinde elektronik pazarlama uygulamaları ve Antalya ilinde faaliyet gösteren A grubu seyahat acentelerine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Aydın, D., Bişkin, F. & Gürsoy, B. (2019). Gerçek Zamanlı Pazarlamanın İçerik Özellik ve Stratejilerinin Uzman Görüşü ve Örnek Uygulamalar Üzerinden Bir Değerlendirmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, s. 192-216.
  • Ayora, V., Horita, F. & Kamienski, C. (2021). Profiling Online Social Network Platforms: Twitter vs. Instagram. In Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences (p. 2792).
  • Bandurina, I. (2012). Otel işletmelerinde e-pazarlama: Astana (Kazakistan)'daki dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bozkurt, M. & Ünal, A. (2015). Genel Olarak Pazarlama Kavramı ve Turizm Pazarlaması. Turizm Pazarlaması-Temel İlkeler ve Uygulamalar. Ed: Mesut BOZKURT ve Bayram ŞAHİN, 19-41, Paradigma Akademi Yayınları, Çanakkale.
  • Bülbül, S. (2022). Yeni bir pazarlama tekniği olarak ınfluencer (etkileyici kimse) pazarlamanın önemi. Yüksek Lisans Tezi. Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Clarke, I. & Flaherty, T. (2005). Advances in electronic marketing. Igi Global.
  • Gilbert, S. (2016). Learning in a Twitter-based community of practice: an exploration of knowledge exchange as a motivation for participation in# hcsmca. Information, Communication & Society, 19(9), 1214-1232.
  • Gülmen, G. (2019). Kullanıcı türevli içeriğin dijital pazarlama stratejilerinde kullanımı: Netnografik bir araştırma örneği Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul.
  • Gün, S. (2021). E-Pazarlama. Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Hutchinson, A. (2016). Here's why Twitter is so important, to everyone. https://www.socialmediatoday.com/socialnetworks/heres-why-twitter-soimportant-everyone, Erişim Tarihi: 11.01.2023.
  • Kallier, S. M. (2017). The influence of real-time marketing campaigns of retailers on consumer purchase behavior. International review of management and marketing, 7(3), 126-133.
  • Karamustafa, K., Güllü, K., Acar, N. & Ulama, Ş. (2010). Konaklama İşletmelerinde Pazar Odaklılık Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın, Ankara.
  • Kotler, P. (2002). Marketing management, millenium edition. Prentice-Hall, Inc.
  • KUTO - Kuşadası Ticaret Odası, (2012). E-Ticaret Ve Turizm Sektörü Raporu. Aydın: Kuşadası Ticaret Odası.
  • Mazerant, K., Willemsen, L.M., Neijens, P.C. & van Noort, G. (2021). Spot-On Creativity: Creativity Biases And Their Differential Effects On Consumer Responses In (Non-) Real-Time Marketing. Journal of Interactive Marketing, 53, 15-31.
  • Özdipçiner, N. S. (2010). Turizmde elektronik pazarlama. Journal of Internet Applications and Management, 1(1), 5-22.
  • Özen, M. (2015). E-pazarlama stratejilerinde çevrimiçi arama siteleri üzerinden pazarlama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi. 14(28),183-196
  • Pırnar, İ. (2005). Turizm Endüstrisinde E-ticaret. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28-55.
  • Rathnayake, C. & Suthers, D. D. (2018). Twitter issue response hashtags as affordances for momentary connectedness. Social Media+ Society, 4(3).
  • Sarı, Y. & Kozak, M. (2005). Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, (9), 248-721.
  • Stevens, R.E., B. Wrenn., M.E. Ruddick. & P.K. Shewood. (1997). The marketing research guide. The Haworth Press, New York.
  • Süar, A. (2017). Sosyal medyanın geleneksel reklam araçlarına göre hedef kitle belirlemedeki avantajları. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 8(28), 21-44.
  • Svajdova, L. (2019). Modern Marketing Communication in Tourism. Journal of International Business Research and Marketing, 4(2), 20-23.
  • Şeker, S., (2021). Turistlerin satın alma süreçlerinde elektronik pazarlamanın (b2c) rolü: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • turizmdatabank.com (2022). 2022’de dünyanın en büyük otel grupları, https://www.turizmdatabank.com/rapor/2022de-dunyanin-en-buyuk-otel-gruplari/ (Erişim Tarihi: 29.11.2022).
  • Unurlu, Ç. (2022). Sosyal Medyada Gerçek Zamanlı Pazarlama: Turizm Endüstrisinde Yer Alan İşletmelerin Sosyal Medya Paylaşımları Üzerine Bir İnceleme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(2), 211-237.
  • Uygur, S. M. (2017). Örnek olaylarla turizm pazarlaması. Detay yayıncılık, Ankara.
  • Yavuz, M.C. & Haseki, M.İ. (2012). Konaklama İşletmelerinde E-pazarlama Uygulamaları: E-medya Araçları Temelinde Bir Model Önerisi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 116-137.

Real Time Marketing in Accommodation Businesses: A Review on Social Media Shares

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 45 - 59, 15.09.2023
https://doi.org/10.58636/jtis.1272972

Öz

Digitalization and technological developments have transferred the business processes of businesses to online environments, as well as consumption habits. In other words, tourists who want to learn about any touristic product and tourism businesses that want to deliver their products to a wider audience have started to prefer modern practices carried out in electronic environments. In this process, which is also referred to as modern marketing, accommodation businesses have also turned to electronic marketing (e-marketing) practices in order to use technology to activate the elements of the tourism marketing mix. The increase in the use of social media in recent years has transformed the tendencies towards e-marketing into real-time marketing practices based on social media. In this paper, it is aimed to examine the content compatibility and the contribution of the shares made by the accommodation businesses on the social media pages for real-time marketing. In this paper, in which purposive sampling method was adopted within the scope of qualitative research methods, 11 of the 15 accommodation enterprises that were determined as the largest group accommodation businesses in the world, which constitute the sample of the paper, were examined. The paper was based on secondary data and does not require ethics committee approval. As a result, it has been determined that real-time marketing practices are important in terms of reaching more audiences by getting wider interaction and the posts made by the accommodation businesses for this purpose are compatible in terms of content.

Kaynakça

  • Akcay, D., & Okkay, I. (2017). Real Time Marketing Implementations: Example of Kadiköy Municipality. Turkish Journal of Design, Art And Communication, 7(1), 99-109.
  • Akin, M.H., Ozturk, Y. & Karamustafa, K. (2022), A comparative perspective on destination competitiveness through visitors' and stakeholders' perceptions in the region of Cappadocia, Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(5), 966-986. https://doi.org/10.1108/JHTI-01-2021-0015
  • Aksu, A.A. (2000). Otel İşletmelerinin Başarısını Etkileyen Dış Çevre Faktörleri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 269-281.
  • Altunışık, R. (2009), Turizm İşletmeleri, Turizm Pazarlaması ve Pazarlama Stratejiler, Bölüm 9, Editörler; Şehnaz Demirkol, Burhanettin Zengin, Değişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Alqaisi, M. N. M., (2022). Sosyal medya pazarlamasının turizm pazarlamasındaki rolü: İstanbul'da faaliyet gösteren Arap turizm şirketlerinin sosyal medyayı (facebook) nasıl kullandıklarına dair araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • AMA – American Marketing Association (2017). Definition of Marketing, https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/ (Erişim Tarihi: 04.11.2022).
  • Ansen, E.N., (2008). Seyehat işletmelerinde elektronik pazarlama uygulamaları ve Antalya ilinde faaliyet gösteren A grubu seyahat acentelerine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Aydın, D., Bişkin, F. & Gürsoy, B. (2019). Gerçek Zamanlı Pazarlamanın İçerik Özellik ve Stratejilerinin Uzman Görüşü ve Örnek Uygulamalar Üzerinden Bir Değerlendirmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, s. 192-216.
  • Ayora, V., Horita, F. & Kamienski, C. (2021). Profiling Online Social Network Platforms: Twitter vs. Instagram. In Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences (p. 2792).
  • Bandurina, I. (2012). Otel işletmelerinde e-pazarlama: Astana (Kazakistan)'daki dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bozkurt, M. & Ünal, A. (2015). Genel Olarak Pazarlama Kavramı ve Turizm Pazarlaması. Turizm Pazarlaması-Temel İlkeler ve Uygulamalar. Ed: Mesut BOZKURT ve Bayram ŞAHİN, 19-41, Paradigma Akademi Yayınları, Çanakkale.
  • Bülbül, S. (2022). Yeni bir pazarlama tekniği olarak ınfluencer (etkileyici kimse) pazarlamanın önemi. Yüksek Lisans Tezi. Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Clarke, I. & Flaherty, T. (2005). Advances in electronic marketing. Igi Global.
  • Gilbert, S. (2016). Learning in a Twitter-based community of practice: an exploration of knowledge exchange as a motivation for participation in# hcsmca. Information, Communication & Society, 19(9), 1214-1232.
  • Gülmen, G. (2019). Kullanıcı türevli içeriğin dijital pazarlama stratejilerinde kullanımı: Netnografik bir araştırma örneği Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul.
  • Gün, S. (2021). E-Pazarlama. Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Hutchinson, A. (2016). Here's why Twitter is so important, to everyone. https://www.socialmediatoday.com/socialnetworks/heres-why-twitter-soimportant-everyone, Erişim Tarihi: 11.01.2023.
  • Kallier, S. M. (2017). The influence of real-time marketing campaigns of retailers on consumer purchase behavior. International review of management and marketing, 7(3), 126-133.
  • Karamustafa, K., Güllü, K., Acar, N. & Ulama, Ş. (2010). Konaklama İşletmelerinde Pazar Odaklılık Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın, Ankara.
  • Kotler, P. (2002). Marketing management, millenium edition. Prentice-Hall, Inc.
  • KUTO - Kuşadası Ticaret Odası, (2012). E-Ticaret Ve Turizm Sektörü Raporu. Aydın: Kuşadası Ticaret Odası.
  • Mazerant, K., Willemsen, L.M., Neijens, P.C. & van Noort, G. (2021). Spot-On Creativity: Creativity Biases And Their Differential Effects On Consumer Responses In (Non-) Real-Time Marketing. Journal of Interactive Marketing, 53, 15-31.
  • Özdipçiner, N. S. (2010). Turizmde elektronik pazarlama. Journal of Internet Applications and Management, 1(1), 5-22.
  • Özen, M. (2015). E-pazarlama stratejilerinde çevrimiçi arama siteleri üzerinden pazarlama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi. 14(28),183-196
  • Pırnar, İ. (2005). Turizm Endüstrisinde E-ticaret. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28-55.
  • Rathnayake, C. & Suthers, D. D. (2018). Twitter issue response hashtags as affordances for momentary connectedness. Social Media+ Society, 4(3).
  • Sarı, Y. & Kozak, M. (2005). Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, (9), 248-721.
  • Stevens, R.E., B. Wrenn., M.E. Ruddick. & P.K. Shewood. (1997). The marketing research guide. The Haworth Press, New York.
  • Süar, A. (2017). Sosyal medyanın geleneksel reklam araçlarına göre hedef kitle belirlemedeki avantajları. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 8(28), 21-44.
  • Svajdova, L. (2019). Modern Marketing Communication in Tourism. Journal of International Business Research and Marketing, 4(2), 20-23.
  • Şeker, S., (2021). Turistlerin satın alma süreçlerinde elektronik pazarlamanın (b2c) rolü: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • turizmdatabank.com (2022). 2022’de dünyanın en büyük otel grupları, https://www.turizmdatabank.com/rapor/2022de-dunyanin-en-buyuk-otel-gruplari/ (Erişim Tarihi: 29.11.2022).
  • Unurlu, Ç. (2022). Sosyal Medyada Gerçek Zamanlı Pazarlama: Turizm Endüstrisinde Yer Alan İşletmelerin Sosyal Medya Paylaşımları Üzerine Bir İnceleme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(2), 211-237.
  • Uygur, S. M. (2017). Örnek olaylarla turizm pazarlaması. Detay yayıncılık, Ankara.
  • Yavuz, M.C. & Haseki, M.İ. (2012). Konaklama İşletmelerinde E-pazarlama Uygulamaları: E-medya Araçları Temelinde Bir Model Önerisi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 116-137.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selver Önelke 0000-0002-6449-9811

Mehmet Halit Akın 0000-0002-9455-0323

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Önelke, S., & Akın, M. H. (2023). Konaklama İşletmelerinde Gerçek Zamanlı Pazarlama: Sosyal Medya Paylaşımlarına Yönelik Bir İnceleme. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 6(2), 45-59. https://doi.org/10.58636/jtis.1272972