The purpose of this study is to analyze the top 100 most-cited articles in the field of tourism originating from Turkey, published in the Web of Science (WoS) database. The analysis of the most-cited articles provides valuable insights into research trends and scientific progress in the field, helping to address gaps in the literature. Therefore, this study is important for understanding the current state of the field and guiding future research. In the research, articles from Turkey published between 1989 and 2024 were accessed using the keywords "Turkey and Tourism" in the WoS database. The analysis identified the publication year, the journal in which the article was published, the journal's impact factor (IF), the number of citations the article received, and the average annual citation rate for the top 100 most-cited articles. Between 1989 and 2024, the total number of tourism-related publications from Turkey contributing to the literature was 2,223. These articles received a total of 98,806 citations, with the number reducing to 88,639 when self-citations were excluded. The average number of citations per publication for Turkey was 17.1. The most-cited article was "Destination attachment: Effects on customer satisfaction and cognitive, affective and conative loyalty" by Yüksel et al. (2010), published in "Tourism Management," with 838 citations. In conclusion, although Turkey started publishing in all indices in the WoS database relatively late compared to other countries, significant progress has been made in a short period due to its impressive academic performance. This demonstrates Turkey's potential and competence in scientific research and publishing. In the future, this performance is expected to improve further, reaching higher levels. In this process, supporting research and publishing activities, strengthening international collaborations, and focusing on innovative research will be of great importance.
Bu çalışmanın amacı Türkiye kaynaklı turizm alanında yayınlanmış ve Web of Science (WoS) veri tabanında en fazla atıf alan ilk 100 makalenin analizi gerçekleştirmektir. En çok atıf yapılan makalelerin analizi, bilim dalındaki araştırma eğilimleri ve bilimsel ilerleme hakkında önemli bilgiler sunarak literatürdeki eksiklikleri gidermeye yardımcı olabilir. Bu nedenle, bu çalışma alanın mevcut durumunu anlamak ve gelecek araştırmalara yön vermek açısından değerlidir. Araştırmada WoS veri tabanında “Turkey and Tourism” anahtar kelimeleriyle 1989-2024 tarihleri arasında yayınlanan Türkiye kaynaklı makalelere ulaşılmıştır. Analiz sonucunda, en fazla atıf alan ilk 100 makalenin yayın yılı, yayınlandığı dergi, derginin etki faktörü (IF), yayının atıf sayısı ve yıllık atıf ortalaması belirlenmiştir. 1989 yılından 12.06.2024 tarihine kadar Türkiye’den turizm alanında literatüre kazandırılan toplam yayın sayısı 2.223’tür. Bu makalelere yapılan toplam atıf sayısı 98.806 olup, kendine atıf gösterimleri çıkarıldığında bu sayı 88.639’dur. Türkiye’nin yayın başına düşen atıf ortalaması ise 17.1’dir. En fazla atıf alan makale ise 838 atıf ile Yüksel vd., (2010) tarafından yazılan ve “Tourism Management” dergisinde yayınlanan “Destination attachment: Effects on customer satisfaction and cognitive, affective and conative loyalty” isimli çalışmadır.Sonuç olarak Türkiye’de WoS veri tabanında yer alan tüm indekslerde yayın yapma konusunda diğer ülkelere göre oldukça geç başlanmış olmasına rağmen kısa sürede gösterilen performans sayesinde önemli bir ilerleme kaydedilmiştir. Bu durum, Türkiye’nin bilimsel araştırma ve yayıncılık alanındaki potansiyelini ve yetkinliğini göstermektedir. Gelecekte bu performansın daha da artırılarak daha yüksek seviyelere ulaşılması beklenmektedir. Bu süreçte araştırma ve yayıncılık faaliyetlerinin desteklenmesi, uluslararası işbirliklerinin güçlendirilmesi ve yenilikçi araştırmalara odaklanılması büyük önem taşımaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |