Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024)

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 79, 488 - 508, 31.07.2025
https://doi.org/10.19168/jyasar.1628491

Öz

Bu çalışma, tüketicilerin sürdürülebilir tüketim davranışlarını alanındaki mevcut literatürü gözden geçirmekte olup gelecekteki araştırmalar için bir yol gösterici olmayı amaçlamaktadır. Sürdürülebilir tüketim kavramının kökenine odaklanarak alanın tarihsel gelişimini, temel tanımlarını ve ilgili kavramları incelemektedir. 1996-2024 yılları arasında geniş bir veri tabını taranmış ve gözden geçirilmiştir. Sürdürülebilir tüketim davranışı ile ilgili makaleler seçilerek literatürün derinlemesine incelenmesi amacıyla belirlenen çeşitli kriterlere göre sınıflandırılmıştır. Çalışma, tüketicilerin sürdürülebilir tüketim davranışları alanındaki mevcut durumu analiz ettikten sonra, gelecekte yapılacak olan araştırmalara geniş bir bilgi ve öneri sunmaktadır. Bu bilgiler, sürdürülebilir tüketim alanına önemli katkılar sağlaması için araştırmacılara rehber niteliğinde bir kaynak olmayı hedeflemektedir. Ayrıca, sürdürülebilir tüketim davranışlarıyla ilgili yapılan yayınların Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SKH) ile olan ilişkisi analiz edilmiş ve hangi hedef kapsamında daha fazla çalışma yapıldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Albort-Morant, G., Henseler, J., Leal-Millán, A., & Cepeda-Carrión, G. (2017). Mapping the Field: A Bibliometric Analysis of Green Innovation. Sustainability, 9(6). doi:10.3390/su9061011
  • Anderson, W. T., & Cunningham, W. H. (1972). The Socially Conscious Consumer. Journal of Marketing, 36(3), 23-31. doi:10.2307/1251036
  • Belz, F.-M., & Peattie, K. (2009). Sustainability marketing : A global perspective. Chichester: John Wiley and Sons.
  • Bhattacharyya, J. (2023). The structure of sustainability marketing research: a bibliometric review and directions for future research. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 15(2), 245-296. doi:10.1108/APJBA-06-2021-0239
  • BM Komisyonu, B. M. (1987). World Commission on Environment and Development: Our Common Future. Oslo: Western Cape Education Department Public. 7 12, 2023 tarihinde https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf adresinden alındı
  • Boca, G. D. (2021). Factors influencing consumer behaviour in sustainable fruit and vegetable consumption in maramures county, Romania. Sustainability, 13(4), 1-20. doi:10.3390/su13041812
  • Bridges, C. M., & Wilhelm, W. B. (2008). Going Beyond Green: The “Why and How” of Integrating Sustainability Into the Marketing Curriculum. Journal of Marketing Education, 30(1), 33-46. doi:10.1177/0273475307312196
  • Castaneda, M. G., Martinez, C. P., Marte, R., & Roxas, B. (2015). Explaining the environmentally-sustainable consumer behavior: a social capital perspective. Social Responsibility Journal, 11(4), 658-676.
  • Dam, Y. K., & Apeldoorn, P. A. (1996). Sustainable Marketing. Journal of Macromarketing, 16(2), 45-56. doi:10.1177/027614679601600204
  • Diodato, V., & Gellatly, P. (1994). Dictionary of Bibliometrics (1. b.). Routledge. doi:10.4324/9780203714133
  • Dong, X., Liu, S., Li, H., Yang, Z., Liang, S., & Deng, N. (2020). Love of nature as a mediator between connectedness to nature and sustainable consumption behaviour. Journal of Cleaner Production, 242, 1-11. doi:10.1016/j.jclepro.2019.118451
  • Fisk, G. (1973). Criteria for a Theory of Responsible Consumption. Journal of Marketing, 37(2). doi:10.2307/1250047
  • Fuller, D. A. (1999). Sustainable Marketing: Managerial-Ecological Issues. SAGE Publications. doi:10.4135/9781452220611
  • Gansky, L. (2010). The Mesh: Why the Future of Business Is Sharing. Penguin.
  • Garg, R., Rahman, Z., & Kumar, I. (2011). Customer experience: A critical literature review and research agenda. International Journal of Services Sciences (IJSSCI), 4(2), 146-173. doi:10.1504/IJSSCI.2011.045556
  • Hael, M., Hazaea, S. A., Zhang, H., & Mareeh, H. (2024). Mapping the literature trends of consumer behavior and sustainability: insights from a bibliometric analysis approach. Environment, Development and Sustainability, 27, 9841-9871. doi:10.1007/s10668-023-04382-8
  • Haider, M., Shannon, R., & Moschis, G. P. (2022). Sustainable Consumption Research and the Role of Marketing: A Review of the Literature (1976–2021). Sustainability, 14. doi:10.3390/su14073999
  • Hameed, I., Khan, K., Waris, I., & Zainab, B. (2021). Factors influencing the sustainable consumer behavior concerning the recycling of plastic waste. Environmental Quality Management, 32(2), 197-207. doi:10.1002/tqem.21815
  • Heslop, L. A., Moran, L., & Cousineau, A. (1981). "Consciousness" in Energy Conservation Behavior: An Exploratory Study. Journal of Consumer Research, 8(3), 299-305.
  • Hettiarachchi, W. N. (2020). Ecological İntelligence towards ecological behaviour. International Journal of All Research Writings, 3(5), 64-73.
  • Jung, Y. J., & Kim, Y. (2023). Research trends of sustainability and marketing research, 2010–2020: Topic modeling analysis. Heliyon, 9(3), 1-18. doi:10.1016/j.heliyon.2023.e14208
  • Kadic-Maglajlic, S., Arslanagic-Kalajdzic, M., Micevski, M., Dlacic, J., & Zabkar, V. (2019). Being Engaged Is A Good Thing: Understanding Sustainable Consumption Behavior Among Young Adults. Journal of Business Research, 104, 644-654. doi:10.1016/j.jbusres.2019.02.040
  • Karaca, Ş. (2018). Duygusal ve bilişsel güdülerin sürdürülebilir giysi tüketim davranışı üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 254-268.
  • Karalar, R., & Kiracı, H. (2011). Çevresel sorunlara karşı bir çözüm önerisi olarak sürdürülebilir tüketim düşüncesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 63-76.
  • Karmarkar, U. R., & Bollinger, B. (2015). BYOB: How Bringing Your Own Shopping Bags Leads to Treating Yourself and the Environment. Journal of Marketing, 79(4), 1-15. doi:10.1509/jm.13.0228
  • Kassarjian, H. H. (1971). Incorporating Ecology into Marketing Strategy: The Case of Air Pollution. Journal of Marketing, 35(3), 61-65. doi:10.1177/002224297103500310
  • Kemper, J. A., & Ballantine, P. W. (2019). What do we mean by sustainability marketing? Journal of Marketing Management, 35(3-4), 277-309. doi:10.1080/0267257X.2019.1573845
  • Kemper, J. A., Hall, C. M., & Ballantine, P. W. (2019). Marketing and Sustainability: Business as Usual or Changing Worldviews? Sustainability, 11(3). doi:doi.org/10.3390/su11030780
  • Kotler, P. (2011). Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative. Journal of Marketing, 75(4), 132-135. doi:10.1509/jmkg.75.4.132
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (1989). Principles of Marketing (4 b.). Prentice Hall.
  • Kumar, V., Rahman, Z., & Kazmi, A. (2013). Sustainability Marketing Strategy: An Analysis of Recent Literature. Global Business Review, 14(4), 601-625. doi:10.1177/0972150913501598
  • Lele, S. M. (1991). Sustainable development: A critical review. World Development, 19(6), 607-621. doi:10.1016/0305-750X(91)90197-P
  • Leonard-Barton, D. (1981). Voluntary Simplicity Lifestyles and Energy Conservation. Journal of Consumer Research, 8(3), 243-252. doi:10.1086/208861
  • Luchs, M. G., & Mooradian, T. A. (2012). Sex, Personality, and Sustainable Consumer Behaviour: Elucidating the Gender Effect. Journal of Consumer Policy, 35(1), 127-144. doi:10.1007/s10603-011-9179-0
  • Martin, D., & Schouten, J. (2014). Sustainable Marketing. Harlow: Pearson.
  • Mayer, R. N. (1976). The Socially Conscious Consumer-Another Look at the Data. Journal of Consumer Research, 3(2), 113-115. doi:10.1086/208659
  • Menon, A., & Menon, A. (1997). Enviropreneurial Marketing Strategy: The Emergence of Corporate Environmentalism as Market Strategy. Journal of Marketing, 61(1), 51-67.
  • Naini, S. R., & Reddy, M. R. (2025). A bibliometric analysis on factors influencing green consumer behaviour – research issues and future directions. Benchmarking: An International Journal, 32(1), 261-298. doi:10.1108/BIJ-10-2022-0648
  • Nekmahmud, M., Ramkissoon, H., & Fekete-Farkas, M. (2022). Green purchase and sustainable consumption: A comparative study between European and non-European tourists. Tourism Management Perspectives, 43. doi:10.1016/j.tmp.2022.100980
  • Olsen, M. C., Slotegraaf, R. J., & Chandukala, S. R. (2014). Green Claims and Message Frames: How Green New Products Change Brand Attitude. Journal of Marketing, 78(5), 119-137. doi:10.1509/jm.13.0387
  • Poddar, A., Narula, S. A., & Zutshi, A. (2019). A study of corporate social responsibility practices of the top Bombay Stock Exchange 500 companies in India and their alignment with the Sustainable Development Goals. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(6), 1184-1205. doi:10.1002/csr.1741
  • Quoquab, F., & Mohammad, J. (2020). A Review of Sustainable Consumption (2000 to 2020): What We Know and What We Need to Know. Journal of Global Marketing, 33(5), 305-334. doi:10.1080/08911762.2020.1811441
  • Sakalasooriya, N. (2021). Conceptual Analysis of Sustainability and Sustainable Development. Open Journal of Social Sciences, 9(3), 396-414. doi:10.4236/jss.2021.93026.
  • Sheth, J. N., & Parvatiyar, A. (1995). Ecological Imperatives and the Role of Marketing. M. J. Polonsky, & A. T. Mintu-Wimsatt içinde, Environmental Marketing: Strategies, Practice, Theory and Research (s. 3-20). New York: Haworth Press.
  • Snelgar, R. S. (2006). Egoistic, altruistic, and biospheric environmental concerns: Measurement and structure. Journal of Environmental Psychology, 26, 87-99.
  • Su, M., Fang, M., Kim, J., & Park, K.-s. (2022). Sustainable marketing innovation and consumption: Evidence from cold chain food online retail. Journal of Cleaner Production, 340. doi:10.1016/j.jclepro.2022.130806
  • (2016). The Sustainable Development Goals Report 2016. New York, 2: United Nations. http://www.un.org/publications adresinden alındı
  • Trudel, R. (2019). Sustainable consumer behavior. Consumer Psychology Review, 2(1), 85-96. doi:10.1002/arcp.1045
  • Tussyadiah, I. P. (2016). Factors of satisfaction and intention to use peer-to-peer accommodation. International Journal of Hospitality Management, 55, 70-80.
  • Vergura, D. T., Zerbini, C., Luceri, B., & Palladino, R. (2023). Investigating sustainable consumption behaviors: a bibliometric analysis. British Food Journal, 125(13), 253-276. doi:10.1108/BFJ-06-2022-0491
  • Webster, F. E. (1975). Determining the characteristics of the socially conscious consumer. Journal of Consumer Research, 2(3), 188-196. doi:10.1086/208631
  • White, K., & Simpson, B. (2013). When Do (and Don't) Normative Appeals Influence Sustainable Consumer Behaviors? Journal of Marketing, 77(2), 78-95. doi:10.1509/jm.11.0278
  • White, K., Habib, R., & Hardisty, D. J. (2019). How to SHIFT Consumer Behaviors to be More Sustainable: A Literature Review and Guiding Framework. Journal of Marketing, 83(3), 22–49.
  • Yalıçıntaş, D., Oğuz, S., Yaşa Özeltürkay, E., & Gülmez, M. (2023). Bibliometric Analysis of Studies on Sustainable Waste Management. Sustainability, 15(2). doi:10.3390/su15021414
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sefa Üstüner 0000-0003-1231-5694

Meltem Canoğlu 0000-0001-7712-1650

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2025
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 79

Kaynak Göster

APA Üstüner, S., & Canoğlu, M. (2025). Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024). Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 20(79), 488-508. https://doi.org/10.19168/jyasar.1628491
AMA Üstüner S, Canoğlu M. Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024). Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Temmuz 2025;20(79):488-508. doi:10.19168/jyasar.1628491
Chicago Üstüner, Sefa, ve Meltem Canoğlu. “Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024)”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 20, sy. 79 (Temmuz 2025): 488-508. https://doi.org/10.19168/jyasar.1628491.
EndNote Üstüner S, Canoğlu M (01 Temmuz 2025) Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024). Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 20 79 488–508.
IEEE S. Üstüner ve M. Canoğlu, “Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024)”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 20, sy. 79, ss. 488–508, 2025, doi: 10.19168/jyasar.1628491.
ISNAD Üstüner, Sefa - Canoğlu, Meltem. “Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024)”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 20/79 (Temmuz2025), 488-508. https://doi.org/10.19168/jyasar.1628491.
JAMA Üstüner S, Canoğlu M. Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024). Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2025;20:488–508.
MLA Üstüner, Sefa ve Meltem Canoğlu. “Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024)”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 20, sy. 79, 2025, ss. 488-0, doi:10.19168/jyasar.1628491.
Vancouver Üstüner S, Canoğlu M. Tüketicilerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışları: Bibliyometrik Analizi (1996-2024). Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2025;20(79):488-50.