Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Generation Z Consumers' Purchasing Decision Making Styles

Yıl 2020, , 381 - 396, 30.04.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.572987

Öz

Kaynakça

  • Altuntuğ, Nevriye. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu Ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi Cilt 4, Sayı 1.
  • Baldwin, Mark. (2018). 13 Things Marketers Need To Know About Generation Z. https://tukuinc.com/wp-content/uploads/2018/01/GenZ_TUKU_Jan2018.pdf (Erişim tarihi: 02.05.2019)
  • Bassiouni, Dina ve Hackley, Chris. (2014) Generation Z Children’s Adaptation to Digital Consumer Culture: A Critical Literature Review. Journal of Customer Behaviour, 13/2, 113-133.
  • Bayrakdaroğlu, Funda ve Özbek, Çağlar.(2018). Kadınların Tüketim Alışkanlıklarının Kuşaklararası Boyutu. Journal of Social Sciences and Humanities Researches 2018 Volume 19 - Issue 42
  • Budac, A. C. (2014). Strategic consideration on how brands should deal with generation Z. Journal of Communication Management, 66, 6–14.
  • Bulut, Zeki Atıl., Çımrin, Kökalan, Füsun ve Doğan, Onur. (2017). Gender, generation and sustainable consumption: Exploring the behaviour of consumers from Izmir, Turkey. International Journal of Consumer Studies 2017;41:597–604.
  • Can,Polat ve Yiğit, İlker. (2018). Hedonik Satın Alma Değerlerinin Alışveriş Memnuniyetine Etkisi Üzerine X ve Z Kuşaklarında Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 10/3 (2018) 821-847
  • Cruz, Marta. (2016). Generation Z: influencers of decision-making process. Universidade Católica Portuguesa, Católica Porto Business School, Master Thesis.
  • Çaycı, Berk ve Karagülle, Ayşegül Elif (2014). X Kuşağından Z Kuşağına Değişen Mahremiyet Algısı. International Trends and Issues in Communication & Media Conference 2014.
  • Dursun, İnci., Alnıaçık, Ümit ve Kabadayı, Emre Tümer. (2013). Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı Ve Boyutları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 19
  • Duygulu, Serap. (2018). Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleriyle Olan İletişimine Etkisi. TRT Akademi, Cilt 3 Sayı 6.
  • Erciş, Aysel., Ünal, Sevtap ve Can, Polat. (2007). Yaşam Tarzlarının Satın Alma Karar Süreci Üzerindeki Rolü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 21 Haziran 2007 Sayı: 2
  • Goh, Edmund ve Lee, Cindy (2018) A workforce to be reckoned with: The emerging pivotal Generation Z hospitality workforce. International Journal of Hospitality Management 73 (2018) 20–28
  • Hidvégi, Anna ve Kelemen-Erdős, Anikó. (2016). Assessing the Online Purchasing Decisions of Generation Z. FIKUSZ’16 Symposium for Young Researchers, 2016.
  • Işık, Metin ve Kaptangil, İrem. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Cilt 7, Sayı 2
  • Karaman, H. (2015) Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Karaca, Şükran. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, Cilt: 13, Sayı: 1.
  • Kavalcı, Kübra ve Ünal, Sevtap. (2016). Y ve Z Kuşaklarının Öğrenme Stilleri ve Tüketici Karar Verme Tarzları Açısından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20 (3): 1033-1050
  • Kılıç, Hicran Özgüner ve Karadayılı Seçkin(2017). Z Kuşağının Sosyal Ağ Sitelerinde Yer Alan Markaların Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Algısı: Karabük İli Üzerine Bir Araştırma. Route Educational and Social Science Journal, Volume 4(8).
  • Kitchen, P. J., ve Proctor, T. 2015. Marketing communications in a postmodern world. Journal of Business Strategy, 36(5): 34–42.
  • Kuran, E. (2018), Telgraftan Tablete Türkiye’nin Beş Kuşağına Bakış, Destek Yayınları, İstanbul
  • Léa, Claude., Malek, Paulina ve Runnvall, Lisa (2018). Influencers impact on decision-making among generation Y and Z Swedish females when purchasing fast fashion. Jönköping University Business School Bachelor Thesis.
  • Levickaité, Rasa. (2010). “Generations X, Y, Z: How Social Networks Form the Concept of the World Without Borders (The Case of Lithuania)”, LIMES, 3, (2), 170-183.Özden, Aybike Tuba. (2019). Pozitif Algının ve Tüketici Karar Verme Tarzlarının Y ve Z Kuşakları Açısından Karşılaştırılması. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 2019; 5(1): 1-20
  • Perlstein, J. (2017). Engaging Generation Z: Marketing to a New Brand of Consumer. [online] Adweek.com. Available at: https://www.adweek.com/digital/josh-perlstein-response-media-guest-post-generation-z/ [Accessed 17 Nov. 2018].
  • Sarı, Emre ve Harta, Gözde. (2018). Kuşakların Tüketim Ve Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 11 Sayı: 61 Yıl: 2018
  • Sarıoğlu, Elif Başak ve Özgen, Ebru. (2017). Z Kuşağı: İş Dünyası Yakın Geleceğin İş Gücünü Ne Kadar Tanıyor? Researcher: Social Science Studies 2017, Cilt 5, Sayı IV, s. 242-253.
  • Sarıoğlu, Elif Başak ve Özgen, Ebru. (2018). Z Kuşağının Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 11 Sayı: 60
  • Scott, S. G., ve Bruce, R. A. (1995). Decision-making style: The development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818–831.
  • Seckin, Sedef. (2000). Turkiye’nin Kusak Profili. Capital Degisi 12.
  • Silva, Susana Costa, Machado, Joana César ve Cruz, Marta (2017). The influence of WOM and Peer Interaction in the Decision-Making Process of Generation Z within the family. International Journal of Marketing, Communication. Special Number 2 Mdb, October.
  • Smalej, Olga. (2017). Analysıs Of Purchasıng Decısıons Made By The Generatıon Z Consumers. Management, Knowledge and Learning International Conference 17–19 May Lublin / Poland 2017
  • Sproles, G. B. (1985). From Perfectionism to Fadism: Measuring Consumers’ DecisionMaking Styles. Proceedings, American Council On Consumer Interests. 79‐85.
  • Sproles, G.B. ve Kendall, E.L. (1986), A Methodology for Profiling Consumer Decision-Making Styles, Th e Journal of Consumer Affairs, 20 (2) 267-279
  • Taş, H. Yunus., Demirdöğmez, Mehmet ve Küçükoğlu, Mahmut. (2017). Geleceğimiz Olan Z Kuşağının Çalışma Hayatına Muhtemel Etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. Cilt:7 Sayı:13
  • Torlak, Ömer. (2016) Tüketim Bireysel Eylemin ve Toplumsal Dönüşümü. İnkilap Yayınları:İstanbul
  • Wood, Stacy. (2013). Generation Z as consumers: trends and ınnovation. Institute for Emerging Issues. North Carolina State University. 1-3. https://iei.ncsu.edu/wp-content/uploads/2013/01/GenZConsumers.pdf (Erişim tarihi: 10.05.2019)
  • Yeniçeri, Tülay ve Özal, Halit. (2016). Tüketici Karar Verme Tarzlarının Cinsiyet Kimliğine Göre İncelenmesi. Pazarlama ve Pazarlama araştırmaları Dergisi, Sayı 18, Temmuz 2016 135-168.
  • TÜİK (2019) http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim tarihi: 21.05.2019)Pollan, Michael. 2006. The Omnivore’s Dilemma: A Natural History of Four Meals. New York: Penguin.
  • Weinstein, Joshua I. 2009. “The Market in Plato’s Republic.” Classical Philology 104:439–58.

Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi

Yıl 2020, , 381 - 396, 30.04.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.572987

Öz

Aynı
zaman diliminde dünyaya gelmiş ve bundan dolayı hayatı yorumlayış biçimleri,
sahip oldukları değerler ve tüketim alışkanlıkları birbirine benzer olan
nesiller markaların ve firmaların her daim hedefinde olmuştur. Şimdiye kadarki
kuşaklardan ayrı olarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin içine
doğan Z kuşağı ise çok yakında kendi gelirini elde edecek ve tüketim
davranışlarında bulunacaktır. Dolayısı ile bu kuşağın alışveriş
alışkanlıklarının ve satın alma karar tarzlarının incelenmesi marka ve firmalar
açısından büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı Z kuşağı
tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi olarak belirlenmiştir.
Bu kapsamda Kastamonu’da Ocak-Şubat 2019 tarihleri arasında kolayda örnekleme
yöntemi ile belirlenen 320 öğrenciye anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda Z
kuşağının satın alma kararlarında sosyal medya ünlülerinin etkisi açıkça
görülürken, kalite ve fiyat bu kuşağın satın alım kararlarını etkileyen en
önemli unsurlar olarak öne çıkmıştır.

Kaynakça

  • Altuntuğ, Nevriye. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu Ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi Cilt 4, Sayı 1.
  • Baldwin, Mark. (2018). 13 Things Marketers Need To Know About Generation Z. https://tukuinc.com/wp-content/uploads/2018/01/GenZ_TUKU_Jan2018.pdf (Erişim tarihi: 02.05.2019)
  • Bassiouni, Dina ve Hackley, Chris. (2014) Generation Z Children’s Adaptation to Digital Consumer Culture: A Critical Literature Review. Journal of Customer Behaviour, 13/2, 113-133.
  • Bayrakdaroğlu, Funda ve Özbek, Çağlar.(2018). Kadınların Tüketim Alışkanlıklarının Kuşaklararası Boyutu. Journal of Social Sciences and Humanities Researches 2018 Volume 19 - Issue 42
  • Budac, A. C. (2014). Strategic consideration on how brands should deal with generation Z. Journal of Communication Management, 66, 6–14.
  • Bulut, Zeki Atıl., Çımrin, Kökalan, Füsun ve Doğan, Onur. (2017). Gender, generation and sustainable consumption: Exploring the behaviour of consumers from Izmir, Turkey. International Journal of Consumer Studies 2017;41:597–604.
  • Can,Polat ve Yiğit, İlker. (2018). Hedonik Satın Alma Değerlerinin Alışveriş Memnuniyetine Etkisi Üzerine X ve Z Kuşaklarında Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 10/3 (2018) 821-847
  • Cruz, Marta. (2016). Generation Z: influencers of decision-making process. Universidade Católica Portuguesa, Católica Porto Business School, Master Thesis.
  • Çaycı, Berk ve Karagülle, Ayşegül Elif (2014). X Kuşağından Z Kuşağına Değişen Mahremiyet Algısı. International Trends and Issues in Communication & Media Conference 2014.
  • Dursun, İnci., Alnıaçık, Ümit ve Kabadayı, Emre Tümer. (2013). Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı Ve Boyutları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 19
  • Duygulu, Serap. (2018). Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleriyle Olan İletişimine Etkisi. TRT Akademi, Cilt 3 Sayı 6.
  • Erciş, Aysel., Ünal, Sevtap ve Can, Polat. (2007). Yaşam Tarzlarının Satın Alma Karar Süreci Üzerindeki Rolü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 21 Haziran 2007 Sayı: 2
  • Goh, Edmund ve Lee, Cindy (2018) A workforce to be reckoned with: The emerging pivotal Generation Z hospitality workforce. International Journal of Hospitality Management 73 (2018) 20–28
  • Hidvégi, Anna ve Kelemen-Erdős, Anikó. (2016). Assessing the Online Purchasing Decisions of Generation Z. FIKUSZ’16 Symposium for Young Researchers, 2016.
  • Işık, Metin ve Kaptangil, İrem. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Cilt 7, Sayı 2
  • Karaman, H. (2015) Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Karaca, Şükran. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, Cilt: 13, Sayı: 1.
  • Kavalcı, Kübra ve Ünal, Sevtap. (2016). Y ve Z Kuşaklarının Öğrenme Stilleri ve Tüketici Karar Verme Tarzları Açısından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20 (3): 1033-1050
  • Kılıç, Hicran Özgüner ve Karadayılı Seçkin(2017). Z Kuşağının Sosyal Ağ Sitelerinde Yer Alan Markaların Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Algısı: Karabük İli Üzerine Bir Araştırma. Route Educational and Social Science Journal, Volume 4(8).
  • Kitchen, P. J., ve Proctor, T. 2015. Marketing communications in a postmodern world. Journal of Business Strategy, 36(5): 34–42.
  • Kuran, E. (2018), Telgraftan Tablete Türkiye’nin Beş Kuşağına Bakış, Destek Yayınları, İstanbul
  • Léa, Claude., Malek, Paulina ve Runnvall, Lisa (2018). Influencers impact on decision-making among generation Y and Z Swedish females when purchasing fast fashion. Jönköping University Business School Bachelor Thesis.
  • Levickaité, Rasa. (2010). “Generations X, Y, Z: How Social Networks Form the Concept of the World Without Borders (The Case of Lithuania)”, LIMES, 3, (2), 170-183.Özden, Aybike Tuba. (2019). Pozitif Algının ve Tüketici Karar Verme Tarzlarının Y ve Z Kuşakları Açısından Karşılaştırılması. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 2019; 5(1): 1-20
  • Perlstein, J. (2017). Engaging Generation Z: Marketing to a New Brand of Consumer. [online] Adweek.com. Available at: https://www.adweek.com/digital/josh-perlstein-response-media-guest-post-generation-z/ [Accessed 17 Nov. 2018].
  • Sarı, Emre ve Harta, Gözde. (2018). Kuşakların Tüketim Ve Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 11 Sayı: 61 Yıl: 2018
  • Sarıoğlu, Elif Başak ve Özgen, Ebru. (2017). Z Kuşağı: İş Dünyası Yakın Geleceğin İş Gücünü Ne Kadar Tanıyor? Researcher: Social Science Studies 2017, Cilt 5, Sayı IV, s. 242-253.
  • Sarıoğlu, Elif Başak ve Özgen, Ebru. (2018). Z Kuşağının Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 11 Sayı: 60
  • Scott, S. G., ve Bruce, R. A. (1995). Decision-making style: The development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818–831.
  • Seckin, Sedef. (2000). Turkiye’nin Kusak Profili. Capital Degisi 12.
  • Silva, Susana Costa, Machado, Joana César ve Cruz, Marta (2017). The influence of WOM and Peer Interaction in the Decision-Making Process of Generation Z within the family. International Journal of Marketing, Communication. Special Number 2 Mdb, October.
  • Smalej, Olga. (2017). Analysıs Of Purchasıng Decısıons Made By The Generatıon Z Consumers. Management, Knowledge and Learning International Conference 17–19 May Lublin / Poland 2017
  • Sproles, G. B. (1985). From Perfectionism to Fadism: Measuring Consumers’ DecisionMaking Styles. Proceedings, American Council On Consumer Interests. 79‐85.
  • Sproles, G.B. ve Kendall, E.L. (1986), A Methodology for Profiling Consumer Decision-Making Styles, Th e Journal of Consumer Affairs, 20 (2) 267-279
  • Taş, H. Yunus., Demirdöğmez, Mehmet ve Küçükoğlu, Mahmut. (2017). Geleceğimiz Olan Z Kuşağının Çalışma Hayatına Muhtemel Etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. Cilt:7 Sayı:13
  • Torlak, Ömer. (2016) Tüketim Bireysel Eylemin ve Toplumsal Dönüşümü. İnkilap Yayınları:İstanbul
  • Wood, Stacy. (2013). Generation Z as consumers: trends and ınnovation. Institute for Emerging Issues. North Carolina State University. 1-3. https://iei.ncsu.edu/wp-content/uploads/2013/01/GenZConsumers.pdf (Erişim tarihi: 10.05.2019)
  • Yeniçeri, Tülay ve Özal, Halit. (2016). Tüketici Karar Verme Tarzlarının Cinsiyet Kimliğine Göre İncelenmesi. Pazarlama ve Pazarlama araştırmaları Dergisi, Sayı 18, Temmuz 2016 135-168.
  • TÜİK (2019) http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim tarihi: 21.05.2019)Pollan, Michael. 2006. The Omnivore’s Dilemma: A Natural History of Four Meals. New York: Penguin.
  • Weinstein, Joshua I. 2009. “The Market in Plato’s Republic.” Classical Philology 104:439–58.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Niyazi Gümüş 0000-0001-8737-3114

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Gümüş, N. (2020). Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(58), 381-396. https://doi.org/10.19168/jyasar.572987
AMA Gümüş N. Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Nisan 2020;15(58):381-396. doi:10.19168/jyasar.572987
Chicago Gümüş, Niyazi. “Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15, sy. 58 (Nisan 2020): 381-96. https://doi.org/10.19168/jyasar.572987.
EndNote Gümüş N (01 Nisan 2020) Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15 58 381–396.
IEEE N. Gümüş, “Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 58, ss. 381–396, 2020, doi: 10.19168/jyasar.572987.
ISNAD Gümüş, Niyazi. “Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15/58 (Nisan 2020), 381-396. https://doi.org/10.19168/jyasar.572987.
JAMA Gümüş N. Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15:381–396.
MLA Gümüş, Niyazi. “Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 58, 2020, ss. 381-96, doi:10.19168/jyasar.572987.
Vancouver Gümüş N. Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Karar Tarzlarının İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15(58):381-96.

Cited By