In this study, it is aimed to put forward a model that the most suitable candidate(s) can be selected in human resources recruitment and hiring (selection) process using multi-criteria decisionmaking techniques. For this purpose, first of all, necessary characteristics of sales representatives who will work in the retail chain stores of IT industry are determined based on literature, experts’ opinion and job ads. Then the precedence order of properties that sales representatives should have are asked to human resource experts who are experienced in their fields and academicians of human resource management departments through a questionnaire and data obtained by questionnaire is analyzed by Analytic Hierarchy Process (AHP). Based on the precedence order of criteria regarding analysis results 10 candidates are evaluated using TOPSIS method and the best alternative(s) are selected. AHP and Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) are multicriteria decision making (MCDM) methodologies. They have been used extensively for analyzing complex decision problems. These approaches can be used to help decision-makers for prioritizing alternatives and determining the optimal alternative. AHP is an effective decision making method especially when subjectivity exists and it is very suitable to solve problems where the decision criteria can be organized in a hierarchical way into sub-criteria. The “Interested in technology and technological products (Following technological improvements)”, “Understand customers’ needs accurate and fast, have experience for introducing products accurately” and “Fit flexible working hours” are determined as the three most important criteria in the selection of sales representatives process by AHP.
Staffing Recruiting Sales Representatives Selection Multi Criteria Decision Making Ranking Analytic Hierarchy Process TOPSIS
Çalışmada, insan kaynakları temin ve seçim sürecinde çok kriterli karar verme tekniklerini kullanarak, en uygun adayın/adayların seçilebileceği bir modeli ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu amaçla öncelikle, bilişim sektöründe yer alan perakende zincir mağazalarda çalışacak satış temsilcilerinin hangi özellikleri taşıması gerektiği literatürden, uzmanların görüşlerinden ve firmaların iş ilanlarından yola çıkılarak saptanmıştır. Daha sonra satış temsilcilerinin sahip olması gereken özelliklerinin önem dereceleri, alanında tecrübeli olan insan kaynakları uzmanlarına ve insan kaynakları yönetimi alanında öğretim üyesi olan kişilere anket vasıtasıyla sorulmuş ve elde edilen veriler Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda ortaya çıkan önem sırası doğrultusunda deneysel 10 aday TOPSIS yöntemiyle değerlendirilerek, aralarından en uygun olan kişi/kişiler seçilmiştir. AHP ve TOPSIS çok kriterli karar verme metotlarıdır. Karmaşık karar problemlerinin analizinde yaygın olarak kullanılırlar. Bu yöntemler, alternatiflerin sıralanmasında ve en uygun alternatifin seçiminde karar vericilere yardımcı olması için kullanılabilir. AHP özellikle sübjektif kriterler söz konusu olduğunda ve karar kriterlerinin hiyerarşik olarak alt kriterlere indirgenebildiği problemlerin çözümünde etkin bir karar verme yöntemidir. AHP analizi sonucunda “Teknolojiye ve teknolojik ürünlere karşı ilgili (Teknolojik gelişmeleri takip eden) olmak”, “Müşteri ihtiyacını doğru ve hızlı anlayabilecek, ürünlerin tanıtımını doğru yapabilecek tecrübeye sahip olmak” ve “Esnek çalışma saatlerine uyabilmek” kriterleri “Bilişim Sektörü Perakende Zincir Mağazalarına Satış Temsilcisi Seçiminde” en önemli ilk üç kriter olarak belirlenmiştir.
Kadrolama İnsan Kaynakları Temin ve Seçimi Satış Temsilcisi Seçimi Çok Kriterli Karar Verme Sıralama Analitik Hiyerarşi Prosesi TOPSIS
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 34 |