KADININ CİNSEL BİR SİMGE OLARAK REKLAMDA KULLANILMASI: COSMOPOLİTAN DERGİSİ ÖRNEĞİ/ USING WOMAN IN ADVERTISEMENT AS A SYMBOL OF SEX: COSMOPOLITAN MAGAZINE EXAMPLE
Yıl 2014,
Cilt: 9 Sayı: 35, 6129 - 6137, 01.06.2014
Ismail Gudeklı
Ibrahim Celık
Öz
It is widely known and agreed that advertisements are come up every time and everywhere in our daily life and consist of some meanings. Therefore, advertisements are open to be read as a text wherever they are published in mass media. In this context, social change will be examined in terms of sex and its reflections thereof by semiotic analysis method by comparing the figure of women representation in advertisements in "Turkish Cosmopolitan" of 1990's, 2000's and 2010's and use of women image in advertisement at that period. In this context, social change of woman on advertisements was historically studied through examples.
Kaynakça
- Akerson, Fatma Erkman 2005. Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayıncılık.
- Atabek, G.Ş, ve Atabek, Ü. 2007. Medya Metinlerini Çözümlemek: İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Baudrillard, Jean 2004. Tüketim Toplumu. Çev. Hazal Delice Çaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Berger, John 2010. Görme Biçimleri. Çev. Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayıncılık.
- Bock, Gisela 2004. Avrupa Tarihinde Kadınlar. Çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
- Büker, Seçil – Kıran, Ayşe (Eziler) 1999. Televizyon Reklamlarında Kadına Yönelik Şiddet: Şiddetin Nesnesi Kadın. İstanbul: Alan Yayıncılık.
- Cosmopolitan 1992. Temmuz, Eylül ve Kasım Ayı Sayıları.
- Cosmopolitan 2000. Eylül, Ekim ve Kasım Ayı Sayıları.
- Cosmopolitan 2012. Mart, Temmuz ve Ekim Ayı Sayıları.
- Demir, Nesrin Kula 2006. “Kültürel Değişimlerin Reklamlarda Kadın ve Erkek Rol-Modellerine Yansıması.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1:285-304.
- Elden, Müge; Ulukök, Özkan; Yeygel, Sinem 2011. Şimdi Reklamlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
- Kalafat, Tutku Dilem 1994. Günümüzde Basılı Reklamlarda Kadın İmajının Kullanımı Türkiye 1990–1994. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim-İş Eğitim Bölümü.
- Lindsey, L.L. 2010. Gender Roles: A Sociological Perspective. US: Pearson.
- Mengü, Seda Çakar 2004. Televizyon Reklamlarında Kadına Yönelik Oluşturulan Toplumsal Kimlik. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
- Hovland, Roxanne - McMahan, Carolynn vd. 2005. “Gender Role Portrayals in American and Korean Advertisements.” Science+Business Media. Inc. 53:11/12.
- Ökten, Ş. 2009. “Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 8:302-312.
- Özçatal, E.Ö. 2011. “Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı.” Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 1:21-39.
- Özdemir, G. 2009. Popüler Kadın Dergilerinde Toplumsal Cinsiyet Ayrımının Temsili: Cosmopolitan ve Bizim Aile Dergileri. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Reichert, Tom 2004. Reklamcılığın Erotik Tarihi. Çev. Lidya Yazmacıyan – Vahit Bora. İstanbul: Güncel Yayıncılık. Sayer, H. 2011. Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Erkeklerin Katılımı. Ankara: Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü. Uzmanlık Tezi.
- Schroeder, S. K. 2007. Popüler Feminizm Türkiye ve Britanya’da Kadın Dergileri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
- Scott, T.W. 2005. “Toplumsal Cinsiyet: Tarihsel Analizin Kullanışlı bir Kategorisi”. Çev. Derya Demirler, Feminist Çerçeve Dergisi 19-48.
- Ulusoy, Belkıs Saraç 2007. “Kadınlara Yönelik Reklamlarda Etik Sorunlar ve Yeni Paradigmalar” Halkla İlişkiler ve Reklam Üzerine Etik Değerlendirmeler. Ed. İdil Sayımer, Pınar Eraslan Yayınoğlu, İstanbul: Beta Basım Yayım 2007:307-351.
KADININ CİNSEL BİR SİMGE OLARAK REKLAMDA KULLANILMASI: COSMOPOLİTAN DERGİSİ ÖRNEĞİ/ USING WOMAN IN ADVERTISEMENT AS A SYMBOL OF SEX: COSMOPOLITAN MAGAZINE EXAMPLE
Yıl 2014,
Cilt: 9 Sayı: 35, 6129 - 6137, 01.06.2014
Ismail Gudeklı
Ibrahim Celık
Öz
Reklamların günlük yaşam içinde her an, her yerde karşımıza çıktığı ve belirli anlamlar içerdiği herkes tarafından bilinmekte, kabul edilmektedir. Dolayısıyla hangi kitle iletişim aracında yayınlanırsa yayınlansın reklamlar birer metin olarak okunmaya açıktır. Bu bağlamda, bu çalışmada; 1990, 2000 ve 2010’lu dönemler ait “Türk Cosmopolitan” kadın dergisinde yer alan reklamlarda kadın temsilinin yer alış şekli ile aynı dönemde reklamlarda kadın imgesi kullanımının karşılaştırılması yapılarak toplumsal değişimin cinsellik ve bunun reklamdaki yansımaları göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak irdelenecektir. Bu bağlamda tarihsel olarak kadının reklamlardaki toplumsal değişimi örneklemler üzerinden incelenmiştir.
Kaynakça
- Akerson, Fatma Erkman 2005. Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayıncılık.
- Atabek, G.Ş, ve Atabek, Ü. 2007. Medya Metinlerini Çözümlemek: İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Baudrillard, Jean 2004. Tüketim Toplumu. Çev. Hazal Delice Çaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Berger, John 2010. Görme Biçimleri. Çev. Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayıncılık.
- Bock, Gisela 2004. Avrupa Tarihinde Kadınlar. Çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
- Büker, Seçil – Kıran, Ayşe (Eziler) 1999. Televizyon Reklamlarında Kadına Yönelik Şiddet: Şiddetin Nesnesi Kadın. İstanbul: Alan Yayıncılık.
- Cosmopolitan 1992. Temmuz, Eylül ve Kasım Ayı Sayıları.
- Cosmopolitan 2000. Eylül, Ekim ve Kasım Ayı Sayıları.
- Cosmopolitan 2012. Mart, Temmuz ve Ekim Ayı Sayıları.
- Demir, Nesrin Kula 2006. “Kültürel Değişimlerin Reklamlarda Kadın ve Erkek Rol-Modellerine Yansıması.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1:285-304.
- Elden, Müge; Ulukök, Özkan; Yeygel, Sinem 2011. Şimdi Reklamlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
- Kalafat, Tutku Dilem 1994. Günümüzde Basılı Reklamlarda Kadın İmajının Kullanımı Türkiye 1990–1994. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim-İş Eğitim Bölümü.
- Lindsey, L.L. 2010. Gender Roles: A Sociological Perspective. US: Pearson.
- Mengü, Seda Çakar 2004. Televizyon Reklamlarında Kadına Yönelik Oluşturulan Toplumsal Kimlik. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
- Hovland, Roxanne - McMahan, Carolynn vd. 2005. “Gender Role Portrayals in American and Korean Advertisements.” Science+Business Media. Inc. 53:11/12.
- Ökten, Ş. 2009. “Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 8:302-312.
- Özçatal, E.Ö. 2011. “Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı.” Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 1:21-39.
- Özdemir, G. 2009. Popüler Kadın Dergilerinde Toplumsal Cinsiyet Ayrımının Temsili: Cosmopolitan ve Bizim Aile Dergileri. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Reichert, Tom 2004. Reklamcılığın Erotik Tarihi. Çev. Lidya Yazmacıyan – Vahit Bora. İstanbul: Güncel Yayıncılık. Sayer, H. 2011. Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Erkeklerin Katılımı. Ankara: Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü. Uzmanlık Tezi.
- Schroeder, S. K. 2007. Popüler Feminizm Türkiye ve Britanya’da Kadın Dergileri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
- Scott, T.W. 2005. “Toplumsal Cinsiyet: Tarihsel Analizin Kullanışlı bir Kategorisi”. Çev. Derya Demirler, Feminist Çerçeve Dergisi 19-48.
- Ulusoy, Belkıs Saraç 2007. “Kadınlara Yönelik Reklamlarda Etik Sorunlar ve Yeni Paradigmalar” Halkla İlişkiler ve Reklam Üzerine Etik Değerlendirmeler. Ed. İdil Sayımer, Pınar Eraslan Yayınoğlu, İstanbul: Beta Basım Yayım 2007:307-351.