Abstract: Organizational culture is the combination of the beliefs, values, behavior norms, formal and informal system processes and methods. As of 1980, the organizational culture, which is an important phenomenon in business management, has become a dominant issue in defining the behaviors of the employees in tourism business. Organizational culture in hotel businesses ensure that the employees are motivated towards acting against uncertainties with a mutual purpose, and that they move in a safe path. In this study, the 5-star hotels in İstanbul have been evaluated in terms of organizational culture type (Adhocracy, Klan, Bureaucracy and Market) set by Cameron and Quinn “Competing Values Model”. In the study context, 335 employees replied to questionnaires in 5-star hotels. At the end of the study, it has been determined that the mean values of the organizational culture types are higher; however, there are no clear differences among culture types.
Keywords: Organizational Culture, Organizational Culture Types, Hotel Businesses, Competing Values Model
Organizational Culture Organizational Culture Types Hotel Businesses Competing Values Model
Örgüt kültürü, işletmelerdeki inanç ve değerler, davranış normları, formal ve informal sistem süreç ve yöntemlerin bir birleşimdir. 1980’den itibaren işletme alanında önemli bir görüngü olan örgüt kültürü, turizm işletmelerinde de iş görenlerin davranışların tanımlamada önemli bir konu haline gelmiştir. Turizm işletmelerinden biri olan otel işletmelerinde örgüt kültürü, iş görenleri ortak bir amaç doğrultusunda belirsizliklere karşı hareket ettirmeye ve iş görenlere güvenli bir yolda ilerlemeyi sağlamaktadır. Bu araştırmada, İstanbul’da hizmet veren 5 yıldızlı otel işletmelerinde Cameron ve Quin’in ortaya koyduğu “Rekabetçi Değerler Modeli” kapsamında örgüt kültürü tipleri (Adokrasi, Klan, Bürokrasi ve Pazar) açısından değerlendirilmesi yapılmıştır. Araştırma kapsamında, beş yıldızlı otellerde 335 iş görene anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ise, örgüt kültürü tipleri ortalamalarının oldukça yüksek olduğu ancak aralarında belirli bir farkın olmadığı görülmüştür
Örgüt Kültürü Örgüt Kültürü Tipleri Otel İşletmeleri Rekabetçi Değerler Modeli
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 40 |