As a key element of the commercial real estate world, retail real estate (i.e. shopping centers, retail parks and other retail, leisure and entertainment facilities) has commanded large investment volumes globally. Shopping centers have especially become an integral part of Turkey’s recent urban development. There was also a period of foreign interest in the Turkish market. Since these investments create large-scale, long-term and value-add ecosystems through professional business practices, attracting more foreign direct investment in this field would be advantageous. Yet, amid decreasing global appetite in the asset class and Turkey’s macro, industry-specific and urbanization-related challenges, a strategic approach is necessary to realize the country’s potential. In this respect, this study puts forward; (1) a new four-level pathway proposal (international, national, investment approach and project levels), (2) the related infrastructure (re-modeling the public-private cooperation, offering an online investor interface and creating a GIS-supported list of region-based investment opportunities) and (3) an overview of Turkish provinces. A new umbrella business association and efficient use of technology are also foreseen within this context. Literature review is used in this exploratory analysis.
Retail real estate Foreign Direct Investment Turkey Business Development
Ticari gayrimenkul dünyasının önemli bileşenlerinden olan perakende gayrimenkulleri (alışveriş merkezleri, perakende parkları ve diğer perakende, dinlence ve eğlence yapıları), küresel çapta büyük yatırımlara sahne olagelmiştir. Özellikle de alışveriş merkezlerinin Türkiye’nin yakın dönem kentleşmesi üzerinde hissedilir etkileri olmuştur. Türkiye piyasasına yabancı yatırımcı ilgisinin olduğu bir dönem de yaşanmıştır. Bu yatırımlar profesyonel uygulamalarla büyük ölçekli, uzun vadeli ve katma değerli ekosistemler yarattıkları için, bu alanda daha fazla doğrudan yabancı yatırım çekebilmek faydalı olacaktır. Ancak, perakende gayrimenkullerine ilginin dünya genelinde azaldığı ve Türkiye’nin makro, sektör-spesifik ve kentleşme ile ilgili sorunlarının devam ettiği günümüzde, ülkenin potansiyelini realize edebilmek için stratejik bir yaklaşıma ihtiyaç duyulmaktadır. İşbu çalışma bu doğrultuda, (1) dört basamaklı yeni bir yol haritası önerisini (uluslararası, ulusal, yatırım yaklaşımı ve proje basamakları), (2) bunun için gerekli olan altyapıyı (kamu-özel sektör iş birliğini yeniden kurgulamak, çevrimiçi bir yatırımcı ara yüzü sunmak ve CBS destekli bir bölgesel yatırım fırsatları listesi oluşturmak) ve (3) Türkiye’deki illere genel bir bakışı ortaya koymaktadır. Bu kapsamda, yeni bir şemsiye iş örgütünün kurulması ve teknolojinin verimli kullanımı da öngörülmüştür. Bu keşfedici analizde literatür taraması kullanılmıştır.
Perakende gayrimenkulleri Doğrudan yabancı yatırımlar Türkiye İş geliştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 60 |