Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 69, 79 - 104, 03.02.2023
https://doi.org/10.19168/jyasar.1193863

Öz

Bu araştırmada, seyahat acentelerinde çalışan işgörenlerin görev yaptıkları işletmeler hakkında yapmış oldukları çevrimiçi yorumlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma verileri, ‘glassdoor.com’ isimli internet sitesinden yapılan 900 adet yorumdan oluşmuştur. Verilerin çözümlenmesinde maxqda nitel veri analizi programından yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, seyahat acentelerinde çalışmakta olan mevcut işgörenlerin eski çalışanlara göre memnuniyet düzeylerinin daha yüksek olduğu; işgörenlerin “çalışma koşulları”, “iş arkadaşları”, “çalışma kültürü”, “kurumsal itibar”, “çalışanlara değer algısı”, “sosyal olanaklar”, “ekonomik kazançlar” ve “diğer” boyutlarında yoğun olarak olumlu yorumlarda bulunduğu; bunun aksine “yönetim/yöneticiler”, “kariyer”, “maaş” ve “covid-19” boyutlarında ise olumsuz değerlendirmelerin çoğunlukta olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ahamad, F. 2020. “Impact of Online Job Search and Job Reviews on Job Decision.” Proceedings of The 13th International Conference on Web Search and Data Mining 3(7): 909-910.
  • Avcıkurt, C. 1994. “Teknolojik Gelişmeler ve Turizm Sektörü.” Ankara: Kalkınma Bankası Yayınları Turizm Yıllığı.
  • Baloglu, Ş., Pekcan, Y. A. 2006. “The Website Design and Internet Site Marketing Practices of Upscale and Luxury Hotels in Turkey.” Tourism Management 27: 171–176.
  • Chittiprolu, V., Singh, S., Bellamkonda, R. S., Vanka, S. 2020. “A Text Mining Analysis of Online Reviews of Indian Hotel Employees.” Anatolia 32 (2): 232-245.
  • Cömert, M. 2014. “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Sektörde Çalışmak İstedikleri Alanlar ve Sektördeki İstihdamda Cinsiyet Ayrımcılığıyla İlgili Düşünceleri.” Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 1: 50-62.
  • Çatır, O. 2021. “Çevrimiçi Çalışan Yorumlarının İncelenmesi: Zincir Otel Örneği.” Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel 4 (2): 637-646
  • Çavuş Ş., Kaya, A. 2015. “Turizm Lisans Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyer Planları ve Turizm Sektörüne Yönelik Tutumu.” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 4 (5): 101-117.
  • Davras, Ö., Gülmez, M. 2013. “Otel İşletmelerinde Çalışan Memnuniyetine Etki Eden Faktörler: Kemer-Lara-Belek-Side-Alanya Bölgeleri’nde Bir Çalışma.” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 24 (2): 167-184.
  • Erdoğan, N. 2013. “Seyahat Acenteleri Örneğiyle Turizmde Sürdürülebilirlik: Ekoetiket, Sertifikasyon E-Akreditasyon Programı.” Verimlilik Dergisi 3: 65-92.
  • Gao, B., Li, X., Liu, S., Fang, D. 2018. “How Power Distance Affects Online Hotel Ratings: The Positive Moderating Roles of Hotel Chain and Reviewers’ Travel Experience.” Tourism Management 65: 176-186.
  • Glassdoor, 2022. “About Us.” https://www.glassdoor.com/about-us/ (Erişim Tarihi: 27.03.2022).
  • Günel, Ö.D. 2009. “Turizm Sektöründe Mevsimsellik Sorunu ve Mevsimlik İstihdamın Sektör Çalışanlarının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Konaklama İşletmeleri Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma.” (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Hu, N., Zhang, T., Gao, B., Bose, I. 2019. “What Do Hotel Customers Complain About? Text Analysis Using Structural Topic Model.”Tourism Management 72: 417-426.
  • Huang, Y. T., Rundle, T. S. 2014. “The Moderating Effect of Cultural Congruence on The Internal Marketing Practice and Employee Satisfaction Relationship: An Empirical Examination of Australian and Taiwanese Born Tourism Employees.” Tourism Management 42: 196-206.
  • İçöz, O. 1991. “Turizm Sektörünün Gelişmesinde İnsan Unsurunun Önemi.” Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi 2 (6): 15-18.
  • Jung, Y., Suh, Y. 2019. “Mining The Voice of Employees: A Text Mining Approach to Identifying and Analyzing Job Satisfaction Factors From Online Employee Reviews”. Decision Support Systems 123: 1-12.
  • Könsgen, R., Schaarschmidt, M., Ivens, S., Munzel, A. 2018. “Finding Meaning in Contradiction on Employee Review Sites – Effects of Discrepant Online Reviews on Job Application Intentions.” Journal Of Interactive Marketing 43: 165-177.
  • KTB, 2022. “Kültür ve Turizm Bakanlığı, Seyahat Acenteleri İstatistikleri.” https://yigm.ktb.gov.tr/Resim/324950,yeni-istatistik-2019jpg.png?0 (Erişim Tarihi: 27.03.2022)
  • Marinescu, I., Klein, N., Chamberlain, A., Smart, M. 2018. “Incentives Can Reduce Bias in Online Reviews.” (No. w24372). National Bureau of Economic Research.
  • Mokaya, S. O., Musau, J. L., Wagoki, J., Karanja, K. 2013. “Effects of Organizational Work Conditions on Employee Job Satisfaction in The Hotel İndustry in Kenya.” International Journal of Arts and Commerce 2 (2): 79-90.
  • Nuraya, A. S., Pratiwi, D. 2017. “The Effect of Work Environment and Salary on Motivation and The Impact on Employee Job Satisfaction in Indonesia Tourism Development Corporation (Persero).” Journal of Management Science & Economica 9 (2): 122-132.
  • Olcay, A., Yıldırım, İ., Sürme, M. 2015. “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Eğitimi Hakkında Görüşleri: Gaziantep İli Örneği.” Yükseköğretim ve Bilim Dergisi (3): 324-334.
  • Opitz, M., Chaudhri, V., Wang, Y. 2018. “Employee Social-Mediated Crisis Communication As Opportunity or Threat? Corporate Communications: An International Journal 23(1): 66-83.
  • Özdemir, A., Onan, A., Ergene, V. Ç. 2021. “Çalışanların Çevrimiçi Değerlendirmelerinin İş Tatmini Faktörlerini Belirlemeye ve Analiz Etmeye Yönelik Olarak Makine Öğrenmesine Dayalı Analizi.” Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 28: 526-530.
  • Peric, G., Gasic, M., Stojiljkovic, M., Nesic, I. 2018. “The Impact of Employee Satisfaction on The Tourist Satisfaction With The Services of Spa Tourism.” Economics of Agriculture 65 (2): 617-632.
  • Sangpikul, A. 2010. “Marketing Ecotourism Through The Internet: A Case of Ecotourism Business in Thailand.” International Journal of Hospitality & Tourism Administration 11(2): 107-137.
  • Sari, N. P. R., Bendesa, I. K. G., Antara, M. 2019. “The Influence of Quality of Work Life on Employees’ Performance With Job Satisfaction and Work Motivation As Intervening Variables in Star-Rated Hotels in Ubud Tourism Area of Bali.” Journal Of Tourism And Hospitality Management 7(1): 74-83.
  • Shi, Z., Chen, Z. 2021. “Listening to Your Employees: Analyzing Opinions From Online Reviews of Hotel Companies.” International Journal of Contemporary Hospitality Management 33 (6): 2091-2116.
  • Stamolampros, P., Korfiatis, N., Chalvatzis, K., Buhalis, D. 2019. “Job Satisfaction and Employee Turnover Determinants in High Contact Services: Insights From Employees’ Online Reviews.” Tourism Management 75: 130-147.
  • Statista, 2022a. “Number of Travel and Tourism Jobs Worldwide from 2019 to 2021.” https://www.statista.com/statistics/1268465/number-of-travel-and-tourism-jobs (Erişim Tarihi: 10.07.2022)
  • Statista, 2022b. “Key Data on The Travel Agency Sector Worldwide as of August 2021.” https://www.statista.com/statistics/1179124/global (Erişim Tarihi: 31.08.2022)
  • Taşkın, M., Akçay, S. 2019. “Torunlarına Bakan Büyükannelerin Deneyimlerine İlişkin Nitel Bir Araştırma.” Toplum ve Sosyal Hizmet 30 (2): 583-606.
  • Travel Weekly, 2022. “Power List 2020.” https://www.travelweekly.com/Power-List-2020 (Erişim Tarihi: 20.03.2022).
  • Trivellas, P., Dekoulou, P., Polychroniou, P., Tokakis, V. 2021. “Which Leadership Roles Modify Employee Perceptions of Csr Activities? Job Satisfaction Implications in The Case of The Tourism Industry.” International Journal Of Quality And Service Sciences, 13(4): 618-636.
  • Türkay, O. 2015. “Çalışma Yaşamı Kalitesinin İş Memnuniyeti ve Bağlılık Üzerine Etkileri: Seyahat Acenteleri Üzerine Bir Araştırma.” Yönetim ve Ekonomi Dergisi 22 (1): 239-256.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, 2022. “Ücretli Çalışan İstatistikleri - Ocak 2022.” https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Ucretli-Calisan-Istatistikleri-Ocak-2022-45818 (Erişim Tarihi: 20.03.2022).
  • Türkmendağ, T., Erdem, B., Akyürek, S. 2021. “Güvenli Turizm Sertifikalı İşletmelerin Profilleri ve Sertifikaya Sahip Konaklama İşletmelerine Yönelik Çevrimiçi Misafir Yorumlarının Değerlendirilmesi.” Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi 5(2): 455-476.

Evaluation of Online Comments of Travel Agency Employees Regarding The Businesses Where They Work

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 69, 79 - 104, 03.02.2023
https://doi.org/10.19168/jyasar.1193863

Öz

In this research, the online comments made by the employees working in the travel agencies about the businesses they work for were analyzed by content analysis method. The research data consisted of 900 comments made by employees on the website “glassdoor.com”. In the analysis of the data, the maxqda qualitative data analysis program was used. According to the findings obtained from the research, the satisfaction levels of current employees in travel agencies are higher than the former employees. It was determined that the employees made positive comments on the dimensions of “working conditions”, “colleagues”, “working culture”, “corporate reputation”, “perception of value to employees”, “social opportunities”, “economic gains” and “other”. On the contrary, negative evaluations were found to be mostly in the dimensions of “management/managers”, “career”, “salary” and “covid-19”.

Kaynakça

  • Ahamad, F. 2020. “Impact of Online Job Search and Job Reviews on Job Decision.” Proceedings of The 13th International Conference on Web Search and Data Mining 3(7): 909-910.
  • Avcıkurt, C. 1994. “Teknolojik Gelişmeler ve Turizm Sektörü.” Ankara: Kalkınma Bankası Yayınları Turizm Yıllığı.
  • Baloglu, Ş., Pekcan, Y. A. 2006. “The Website Design and Internet Site Marketing Practices of Upscale and Luxury Hotels in Turkey.” Tourism Management 27: 171–176.
  • Chittiprolu, V., Singh, S., Bellamkonda, R. S., Vanka, S. 2020. “A Text Mining Analysis of Online Reviews of Indian Hotel Employees.” Anatolia 32 (2): 232-245.
  • Cömert, M. 2014. “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Sektörde Çalışmak İstedikleri Alanlar ve Sektördeki İstihdamda Cinsiyet Ayrımcılığıyla İlgili Düşünceleri.” Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 1: 50-62.
  • Çatır, O. 2021. “Çevrimiçi Çalışan Yorumlarının İncelenmesi: Zincir Otel Örneği.” Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel 4 (2): 637-646
  • Çavuş Ş., Kaya, A. 2015. “Turizm Lisans Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyer Planları ve Turizm Sektörüne Yönelik Tutumu.” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 4 (5): 101-117.
  • Davras, Ö., Gülmez, M. 2013. “Otel İşletmelerinde Çalışan Memnuniyetine Etki Eden Faktörler: Kemer-Lara-Belek-Side-Alanya Bölgeleri’nde Bir Çalışma.” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 24 (2): 167-184.
  • Erdoğan, N. 2013. “Seyahat Acenteleri Örneğiyle Turizmde Sürdürülebilirlik: Ekoetiket, Sertifikasyon E-Akreditasyon Programı.” Verimlilik Dergisi 3: 65-92.
  • Gao, B., Li, X., Liu, S., Fang, D. 2018. “How Power Distance Affects Online Hotel Ratings: The Positive Moderating Roles of Hotel Chain and Reviewers’ Travel Experience.” Tourism Management 65: 176-186.
  • Glassdoor, 2022. “About Us.” https://www.glassdoor.com/about-us/ (Erişim Tarihi: 27.03.2022).
  • Günel, Ö.D. 2009. “Turizm Sektöründe Mevsimsellik Sorunu ve Mevsimlik İstihdamın Sektör Çalışanlarının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Konaklama İşletmeleri Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma.” (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Hu, N., Zhang, T., Gao, B., Bose, I. 2019. “What Do Hotel Customers Complain About? Text Analysis Using Structural Topic Model.”Tourism Management 72: 417-426.
  • Huang, Y. T., Rundle, T. S. 2014. “The Moderating Effect of Cultural Congruence on The Internal Marketing Practice and Employee Satisfaction Relationship: An Empirical Examination of Australian and Taiwanese Born Tourism Employees.” Tourism Management 42: 196-206.
  • İçöz, O. 1991. “Turizm Sektörünün Gelişmesinde İnsan Unsurunun Önemi.” Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi 2 (6): 15-18.
  • Jung, Y., Suh, Y. 2019. “Mining The Voice of Employees: A Text Mining Approach to Identifying and Analyzing Job Satisfaction Factors From Online Employee Reviews”. Decision Support Systems 123: 1-12.
  • Könsgen, R., Schaarschmidt, M., Ivens, S., Munzel, A. 2018. “Finding Meaning in Contradiction on Employee Review Sites – Effects of Discrepant Online Reviews on Job Application Intentions.” Journal Of Interactive Marketing 43: 165-177.
  • KTB, 2022. “Kültür ve Turizm Bakanlığı, Seyahat Acenteleri İstatistikleri.” https://yigm.ktb.gov.tr/Resim/324950,yeni-istatistik-2019jpg.png?0 (Erişim Tarihi: 27.03.2022)
  • Marinescu, I., Klein, N., Chamberlain, A., Smart, M. 2018. “Incentives Can Reduce Bias in Online Reviews.” (No. w24372). National Bureau of Economic Research.
  • Mokaya, S. O., Musau, J. L., Wagoki, J., Karanja, K. 2013. “Effects of Organizational Work Conditions on Employee Job Satisfaction in The Hotel İndustry in Kenya.” International Journal of Arts and Commerce 2 (2): 79-90.
  • Nuraya, A. S., Pratiwi, D. 2017. “The Effect of Work Environment and Salary on Motivation and The Impact on Employee Job Satisfaction in Indonesia Tourism Development Corporation (Persero).” Journal of Management Science & Economica 9 (2): 122-132.
  • Olcay, A., Yıldırım, İ., Sürme, M. 2015. “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Eğitimi Hakkında Görüşleri: Gaziantep İli Örneği.” Yükseköğretim ve Bilim Dergisi (3): 324-334.
  • Opitz, M., Chaudhri, V., Wang, Y. 2018. “Employee Social-Mediated Crisis Communication As Opportunity or Threat? Corporate Communications: An International Journal 23(1): 66-83.
  • Özdemir, A., Onan, A., Ergene, V. Ç. 2021. “Çalışanların Çevrimiçi Değerlendirmelerinin İş Tatmini Faktörlerini Belirlemeye ve Analiz Etmeye Yönelik Olarak Makine Öğrenmesine Dayalı Analizi.” Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 28: 526-530.
  • Peric, G., Gasic, M., Stojiljkovic, M., Nesic, I. 2018. “The Impact of Employee Satisfaction on The Tourist Satisfaction With The Services of Spa Tourism.” Economics of Agriculture 65 (2): 617-632.
  • Sangpikul, A. 2010. “Marketing Ecotourism Through The Internet: A Case of Ecotourism Business in Thailand.” International Journal of Hospitality & Tourism Administration 11(2): 107-137.
  • Sari, N. P. R., Bendesa, I. K. G., Antara, M. 2019. “The Influence of Quality of Work Life on Employees’ Performance With Job Satisfaction and Work Motivation As Intervening Variables in Star-Rated Hotels in Ubud Tourism Area of Bali.” Journal Of Tourism And Hospitality Management 7(1): 74-83.
  • Shi, Z., Chen, Z. 2021. “Listening to Your Employees: Analyzing Opinions From Online Reviews of Hotel Companies.” International Journal of Contemporary Hospitality Management 33 (6): 2091-2116.
  • Stamolampros, P., Korfiatis, N., Chalvatzis, K., Buhalis, D. 2019. “Job Satisfaction and Employee Turnover Determinants in High Contact Services: Insights From Employees’ Online Reviews.” Tourism Management 75: 130-147.
  • Statista, 2022a. “Number of Travel and Tourism Jobs Worldwide from 2019 to 2021.” https://www.statista.com/statistics/1268465/number-of-travel-and-tourism-jobs (Erişim Tarihi: 10.07.2022)
  • Statista, 2022b. “Key Data on The Travel Agency Sector Worldwide as of August 2021.” https://www.statista.com/statistics/1179124/global (Erişim Tarihi: 31.08.2022)
  • Taşkın, M., Akçay, S. 2019. “Torunlarına Bakan Büyükannelerin Deneyimlerine İlişkin Nitel Bir Araştırma.” Toplum ve Sosyal Hizmet 30 (2): 583-606.
  • Travel Weekly, 2022. “Power List 2020.” https://www.travelweekly.com/Power-List-2020 (Erişim Tarihi: 20.03.2022).
  • Trivellas, P., Dekoulou, P., Polychroniou, P., Tokakis, V. 2021. “Which Leadership Roles Modify Employee Perceptions of Csr Activities? Job Satisfaction Implications in The Case of The Tourism Industry.” International Journal Of Quality And Service Sciences, 13(4): 618-636.
  • Türkay, O. 2015. “Çalışma Yaşamı Kalitesinin İş Memnuniyeti ve Bağlılık Üzerine Etkileri: Seyahat Acenteleri Üzerine Bir Araştırma.” Yönetim ve Ekonomi Dergisi 22 (1): 239-256.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, 2022. “Ücretli Çalışan İstatistikleri - Ocak 2022.” https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Ucretli-Calisan-Istatistikleri-Ocak-2022-45818 (Erişim Tarihi: 20.03.2022).
  • Türkmendağ, T., Erdem, B., Akyürek, S. 2021. “Güvenli Turizm Sertifikalı İşletmelerin Profilleri ve Sertifikaya Sahip Konaklama İşletmelerine Yönelik Çevrimiçi Misafir Yorumlarının Değerlendirilmesi.” Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi 5(2): 455-476.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erge Tür 0000-0002-2733-5199

Cihangir Tekli 0000-0001-7445-6674

Ebru Tazefidan 0000-0002-3479-932X

Leyla Kılıcı 0000-0002-2491-9172

Barış Erdem 0000-0003-1560-2883

Erken Görünüm Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Tür, E., Tekli, C., Tazefidan, E., Kılıcı, L., vd. (2023). Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 18(69), 79-104. https://doi.org/10.19168/jyasar.1193863
AMA Tür E, Tekli C, Tazefidan E, Kılıcı L, Erdem B. Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Şubat 2023;18(69):79-104. doi:10.19168/jyasar.1193863
Chicago Tür, Erge, Cihangir Tekli, Ebru Tazefidan, Leyla Kılıcı, ve Barış Erdem. “Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 18, sy. 69 (Şubat 2023): 79-104. https://doi.org/10.19168/jyasar.1193863.
EndNote Tür E, Tekli C, Tazefidan E, Kılıcı L, Erdem B (01 Şubat 2023) Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 18 69 79–104.
IEEE E. Tür, C. Tekli, E. Tazefidan, L. Kılıcı, ve B. Erdem, “Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 18, sy. 69, ss. 79–104, 2023, doi: 10.19168/jyasar.1193863.
ISNAD Tür, Erge vd. “Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 18/69 (Şubat 2023), 79-104. https://doi.org/10.19168/jyasar.1193863.
JAMA Tür E, Tekli C, Tazefidan E, Kılıcı L, Erdem B. Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2023;18:79–104.
MLA Tür, Erge vd. “Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 18, sy. 69, 2023, ss. 79-104, doi:10.19168/jyasar.1193863.
Vancouver Tür E, Tekli C, Tazefidan E, Kılıcı L, Erdem B. Seyahat Acentesi İşgörenlerinin Çalıştıkları İşletmelere Yönelik Çevrimiçi Yorumlarının Değerlendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2023;18(69):79-104.