The history of Islamic thought of heaven and hell and eternal punishment
with the issue of whether the blessing of the different interpretations were
discussed and it has emerged. A number of scholars finite punishment of hell with
the blessings of heaven then another part of the continuous blessings of heaven, hell
are limited so they say are finite. The majority of scholars of Ahl al-Sunnah with the
blessings of heaven and hell and eternal punishment of the opinion. Heaven of the
believers, and unbelievers in hell, how much and in the verses and hadiths explaining
how to take, describing the widely cited eternity and Heaven “ebed” and “huld”
words continuity, continuity, eternity is interpreted as infinity. Writ in Heaven and
Hell currently created and the debate about whether created Heaven and Hell terminated
the idea that Almighty Allah’s Knowledge, Power, Most Gracious and that
restrict their status as the uterus and problems to eliminate the concept of eternity
with God inability relative to have been discussed. Competence in terms of eternity
wisdom, the absence omissions accepted. This subject important scholars of the last
period of the Ottoman Muhammed Zahid al-Kawthari (1879-1952), “Meseletü’l-Hulûd/Eternity
Issue” has wrote an article titled. This article will review and assess
his views on the immortality of Heaven and Hell.
İslâm düşünce tarihinde Cennet ve nimetleri ile Cehennem ve azaplarının ebedî
olup olmadığı konusu tartışılmış ve ortaya farklı yorumlar çıkmıştır. Bir kısım
âlimler Cennet nimetleri ile Cehennem azabı sonlu derken diğer bir kısmı Cennet
nimetleri devamlı, Cehennem azabı ise sınırlı yani sonludur derler. Ehl-i Sünnet
âlimlerinin çoğunluğu ise Cennet ve nimetleri ile Cehennem ve azabının ebedî olduğu
görüşündedirler. Mü’minlerin Cennette, kâfirlerin ise Cehennemde ne kadar
ve nasıl kalacaklarını açıklayan âyet ve hadislerde, Cennet-Cehennem anlatılırken
çokça zikredilen “ebed” ve “huld” kelimeleri süreklilik, devamlılık, ebedîlik, sonsuzluk
olarak yorumlanmaktadır. Kelâm’da Cennet ve Cehennemin şu anda yaratılıp
yaratılmadığı hakkında tartışma ile Cennet ve Cehennemin sonlu olduğu
fikri, Yüce Allah’ın İlim, Kudret, Rahim ve Rahman gibi sıfatlarını sınırlandırdığı ve Allah’a acziyet izâfe ile ebediyet kavramını da ortadan kaldırdığı problemi
çerçevesinde tartışılmıştır. Hikmet açısından ebedîyet yetkinlik, fenâ da eksiklik
kabul edilir. Konu hakkında Osmanlı’nın son devir âlimlerinden Muhammed Zahid
el-Kevserî (1879–1952), “Meseletü’l-Hulûd” başlıklı bir yazı kaleme almıştır. Bu
makalede onun Cennet ve Cehennemin ebedîliği hakkındaki görüşleri incelenip
değerlendirilecektir.
Diğer ID | JA69MJ97TM |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 3 |