God is one of the most important subjects of religion and philosophy. Thorughout
history various understandings as to God have been asserted. While some of
these ideas take religion as their reference, others are propounded in a
totally different perspective from the religous standpoint. It is quite
unlikely for system philosophers to have not said anything about God’s
existence and qualities. Fârâbî is one of them.
This study aims to study and reinterpret Farabi’s ideas on the qualities
and existence of God, who is an important figüre in our cultural heritage.
Fârâbî’s role in systematizing the existence of God in a rational manner within
Islamic philosophy is of paramount importance. The reasons making Farabi’s
ideas significant pertain to his knowledge of religous references and his
competence in religion.
It is God which is central to the thinking of Fârâbî. He develops an original
doctrine in assreting his understanding of God and he speaks of God with the
language of philosophy within the Islamic culture. Believing in God as the
obligatory existence, Farabi is the first philosopher to determine that no
distinction of existence and quality in God. Endavoruing to introduce God with
His most beautiful names, Farabi argues that God cannot be desribed. Because
every description has limitations. In Farabi’s thinking the best name to be
given to God is his “being excellent” in all respects.
Dinin ve felsefenin en önemli konularından biri Tanrı’dır. Tanrı
konusunda tarih boyunca birbirinden farklı anlayışlar ileri sürülmüştür. Bu
anlayışların bir kısmı dini referans alırken diğer bir kısmı dini anlayıştan
tamamen farklı bir tarzda ortaya konulmuştur. Tanrı’nın varlığı ve nitelikleri hakkında söz söylemeyen sistem filozofu yok gibidir. Bir
sistem filozofu olan Fârâbî de bu filozoflardan biridir.
Bu çalışmada kültür havzamızın önemli filozoflarından biri olan Fârâbî’nin,
Tanrı’nın varlığı ve nitelikleri konusundaki fikirlerini araştırmayı ve yeniden
yorumlamayı amaç edindik. İslam felsefesinde Tanrı’nın varlığının
rasyonel bir yolla sistemleştirilmesinde Fârâbî’nin rolü son derece
önemlidir. Fârâbî’nin Tanrı konusundaki
fikirlerini önemli kılan en temel unsur ise hem dini referansları bilmesi hem
de ciddi anlamda felsefi birikime sahip olmasıdır.
Fârâbî felsefesinin
temelinde Tanrı yer almaktadır. Fârâbî, Tanrı anlayışını ortaya koyarken
kendine özgü bir öğreti geliştirmiş ve İslam kültürü içerisinde, Tanrı’dan,
felsefenin diliyle bahsetmiştir. Tanrı’yı zorunlu varlık olarak gören Fârâbî,
Tanrı’da varlık ve mahiyet ayırımı olmadığını belirleyen ilk filozoftur. En
güzel isimlerle Tanrı’yı tanıtmaya çalışan Fârâbî’ye göre Tanrı’nın tanımı ise
yapılamaz. Zira her tanımlamada bir sınırlama söz konusudur. Fârâbî
düşüncesinde Tanrı’ya verilecek en uygun isim Tanrı’nın her bakımdan “en
mükemmel” varlık olduğudur.
Konular | Din Araştırmaları |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 6 |