Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Döneminde Akademisyen Annelerin İş-Yaşam Deneyimlerini Anlamak: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 13 - 52, 27.06.2021

Öz

Covid-19 salgınıyla üniversiteler uzaktan eğitim sistemine geçmiş, akademisyenler eğitim faaliyetlerini evden yürütmek durumunda kalmışlardır. Söz konusu bağlamda, akademisyenlerin çalışma şekilleri önemli düzeyde etkilenmiş; akademik yükseltmelerde kritik başarı göstergesi olan yayın yapma faaliyetlerinin de evden gerçekleştirilmesi gerekmiştir. Bu durum, salgının önlenmesi için alınan tedbirlerle (örneğin: sosyal izolasyonun sağlanması için yardımcı ve bakıcı desteklerinin alınamaması) birleşince, ev içi yükleri de arttırmış, bu koşullar özellikle akademisyen annelerin kariyerlerini ve çalışma şekillerini etkilemiştir. Salgının devam etmesiyle üniversiteler uzaktan eğitimi sürdürmüş, bu dönemde akademisyen annelerin iş-yaşam dengeleri, akademik üretkenlikleri-verimlilikleri ve kariyerlerinin nasıl etkilendiği önemli bir araştırma sorusu olarak belirginleşmiştir. Bu araştırma sorusundan hareketle çalışmamızda, yirmi akademisyen anneyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilerek salgın döneminde deneyimlenen iş-yaşam dengesizlikleri ve kariyer sorunları irdelenmiştir. Maxqda 2020 Plus programıyla gerçekleştirilen analizler sonucunda, iş-aile çatışması ve akademik verimsizlik temaları belirgin bir şekilde ortaya çıkmıştır. Araştırmanın, salgının beraberinde getirdiği farklı sorumlulukları ve sorunları ortaya koyarak alınabilecek önlemlere ışık tutabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Acker, J. (1992). Gendering organizational theory. Editörler: Jay M. Shafritz, Ott & Jang, Classics of organizational theory, 450-459.
  • Andersen, J P., Nielsen, M. W., Simone, N. L., Lewiss, R. E. & Jagsi, R. (2020). Meta-Research: COVID-19 medical papers have fewer women first authors than expected. Elife, 1-7.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED) 2019, Cilt 5, Sayı 2, Sayfa 368-388.
  • Barnes, C. M., Wagner, D. T. & Ghumman, S. (2012). Borrowing from sleep to pay work and family: Expanding time‐based conflict to the broader nonwork domain. Personnel Psychology, 65(4), 789-819.
  • Başarır, F. & Sarı, M. (2015). Kadın Akademisyenlerin" Kadın Akademisyen Olma" ya İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 41-51.
  • Burzynska, K. & Contreras, G. (2020). Gendered effects of school closures during the COVID-19 pandemic. The Lancet, 395(10242), 1968.
  • Buzzanell, P. M., Meisenbach, R., Remke, R., Liu, M., Bowers, V. & Conn, C. (2005). The good working mother: Managerial women’s sensemaking and feelings about work–family issues. Communication Studies, 56(3), 261-285.
  • Coltrane, S. (2004). Elite careers and family commitment: It’s (still) about gender. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 596(1), 214-220.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Cui, R., Ding, H. & Zhu, F. (2020). Gender Inequality in Research Productivity During the COVID-19 Pandemic. SSRN 3623492, 1-20.
  • Cummins, H. A. (2005). Mommy tracking single women in academia when they are not mommies, Women’s Studies International Forum, 28(2/3), 222-31.
  • Currie, J., Harris, P. & Thiele, B. (2000). Sacrifices in greedy institutions: are they gendered? Gender and Education, 12(3), 269-91.
  • Edwards, J. R. & Rothbard, N. P. (2000). Mechanisms linking work and family: Clarifying the relationship between work and family constructs. Academy of management review, 25(1), 178-199.
  • Forster, N. (2000). A case study of women academics’ views on equal opportunities, career prospects and work–family conflicts in a British university. Career Development International, 6(1), 28–38.
  • Greenhaus, J. H. & Beutell, N. J. (1985). Sources of conflict between work and family roles. Academy of management review, 10(1), 76-88.
  • Hauser, O. (2012). Pushing daddy away? A qualitative study of maternal gatekeeping. Qualitative Sociology Review, 8(1), 34-59.
  • Herschberg, C., Benschop, Y. & van den Brink, M. (2018). Precarious postdocs: A comparative study on recruitment and selection of early‐career researchers. Scandinavian Journal of Management, 34(4), 303–310.
  • Hoskins, K. (2010). The price of success? The experiences of three senior working class female academics in the UK. In Women's Studies International Forum, 33(2), 134-140.
  • ILO (2021). Working from home: From invisibility to decent work, Geneva: ILO.
  • Ivancheva, M., Lynch, K. & Keating, K. (2019). Precarity, gender and care in the neoliberal academy. Gender, Work & Organization, 26(4), 448-462.
  • Kahn, R. L., Wolfe, D. M., Quinn, R. P., Snoek, J. D. & Rosenthal, R. A. (1964). Organizational stress: Studies in role conflict and ambiguity. John Wiley.
  • Lewis, H. (2020). The coronavirus is a disaster for feminism: Pandemics affect men and women differently, The Atlantic (https://www.theatlantic.com/international/archive/2020/03/feminism-womens-rights-coronavirus-covid19/608302/)
  • Lundberg, S. & Rose, E. (2002). The effects of sons and daughters on men's labor supply and wages. Review of Economics and Statistics, 84(2), 251-268.
  • Magadley, W. (2019). Moonlighting in academia: a study of gender differences in work-family conflict among academics. Community, Work & Family, 1-20.
  • Manzo, L. K. C. & Minello, A. (2020). Mothers, childcare duties, and remote working under COVID-19 lockdown in Italy: Cultivating communities of care. Dialogues in Human Geography,10(2), 120-123.
  • Minello, A. (2020). The pandemic and the female academic. Nature 10, 1-3.
  • Nash, M. & Churchill, B. (2020). Caring during COVID‐19: A gendered analysis of Australian university responses to managing remote working and caring responsibilities. Gender, Work & Organization, 1-24.
  • Nikunen, M. (2012). Changing university work, freedom, flexibility and family. Studies in Higher Education, 37(6), 713–29.
  • O'Reilly, A. (2020). “Trying to Function in the Unfunctionable”: Mothers and COVID-19. Journal of the Motherhood Initiative for Research and Community Involvement, 11(1), 7-18.
  • Oleschuk, M. (2020). Gender equity considerations for tenure and promotion during COVID‐19. Canadian Review of Sociology, 1-14.
  • Patton, W. & McMahon, M. (2006). The systems theory framework of career development and counseling: Connecting theory and practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(2), 153-166.
  • Pinho-Gomes, A. C., Peters, S., Thompson, K., Hockham, C., Ripullone, K., Woodward, M. & Carcel, C. (2020). Where are the women? Gender inequalities in COVID-19 research authorship. BMJ Global Health, 5(7), 1-4.
  • Raburu, P. A. (2015). Motivation of women academics and balancing family & career, Journal of Educational and Social Research, 5(1), 359-370.
  • Sandelowski, M. (1986). The problem of rigor in qualitative research. Advances in Nursing Science, 8(3), 27–37.
  • Santos, G. G. & Cabral-Cardoso, C. (2008). Work–family culture in academia: a gendered view of work–family conflict and coping strategies. Gender in Management: An International Journal, 23(6), 442–57.
  • Shin, M. D., Shukla, S., Chung, Y. H., Beiss, V., Chan, S. K., Ortega-Rivera, O. A., Wirth, D. M., Chen, A., Sack, M., Pokorski, J. K. & Steinmetz, N. F. (2020). COVID-19 vaccine development and a potential nanomaterial path forward. Nature nanotechnology, 15(8), 646-655.
  • Sommerkorn, I. (1996). On the position of women in the university teaching profession in England, PhD thesis, University of London.
  • Sutherland, M. (1985). Women Who Teach in Universities, Trentham, London.
  • Spalter-Roth, R. and Erskine, W. (2005). Beyond the fear factor: work/family policies in academia — resources or rewards? Change: The Magazine of Higher Learning, 37(6), 19–25.
  • Steiber, N. (2009). Reported levels of time-based and strain-based conflict between work and family roles in Europe: A multilevel approach. Social Indicators Research, 93(3), 469-488.
  • Strauss, A. & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc.
  • Sullivan, S. E. (1999). The changing nature of careers: A review and research agenda. Journal of management, 25(3), 457-484.
  • Şentürk, İ. (2000). Üniversitede Kadın Olmak: Akademik Örgütte Toplumsal Cinsiyet Sorunu: Nitel Bir Çalışma. Kadin/Woman 2000, 13(2).
  • Toffoletti, K. & Starr, K. (2016). Women academics and work–life balance: Gendered discourses of work and care. Gender, Work & Organization, 23(5), 489-504.
  • Waters, M. and Bardoel, E.A. (2006). Work–family policies in the context of higher education: useful or symbolic? Asia-Pacific Journal of Human Resources, 44(1), 67–82.
  • Woodward, D. (2007). Work–life balance strategies used by women managers in British ‘modern’ universities. Equal Opportunities International: Equality, Diversity and Inclusion, 26(1), 6–17.
  • Yağar, F. ve Dökme S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik ve Güvenirlik. Gazi Bilimleri Dergisi, 2018: 3(3) :1-9.
  • Yıldırım A., Şimşek H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • https://www.icisleri.gov.tr/81-il-valiligine-tam-kapanma-tedbirleri-genelgesi-gonderildi=30 Nisan 2021
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

K. Övgü Çakmak Otluoğlu Bu kişi benim 0000-0002-8489-9345

Benan Kurt Yılmaz Bu kişi benim 0000-0002-1265-7136

Olca Sürgevil Dalkılıç Bu kişi benim 0000-0002-7667-8104

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakmak Otluoğlu, K. Ö., Kurt Yılmaz, B., & Sürgevil Dalkılıç O. (2021). Covid-19 Döneminde Akademisyen Annelerin İş-Yaşam Deneyimlerini Anlamak: Nitel Bir Araştırma. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 7(1), 13-52.