Modernleşme süreciyle ‘din’ kavramı daha durağan konumlandırılırken ‘sekülerleşme’ ise akışkan ve dalgalı bir süreç olarak konumlandırılmıştır. Buna bağlı olarak da sosyolojik literatürde sürekli sekülerleşme örnekleri çalışılmıştır. Örneğin, sonradan başörtüsü takmayı bırakan örneklem üzerine pek çok çalışma yapılmıştır. Fakat bu süreçte dinin de akışkan ve gelgitli olabileceği, dindarlaşma ve muhafazakârlaşmaya dair çeşitli örneklerin de olabileceği genellikle göz ardı edilmiştir. Bu çalışmada sonradan tesettüre giren veya başörtüsü takan kadınların dindarlaşma ve muhafazakârlaşma eğilimleri sosyolojik perspektiften ele alınmıştır. Toplam 25 kadın ile derinlemesine görüşme yapılmıştır. Örneklemin çoğunluğu lisans öğrenimi düzeyindeki örneklerden oluşmaktadır. Örneklemin ilk kez tesettüre girme veya başörtüsü takma yaş ortalaması da 26’dır. Çalışma böyle bir örneklem grubunu ilk kez ele alan bir çalışma olması dolayısıyla da ayrı bir özgünlüğe sahiptir. Araştırmanın elde edilen bulgularına göre sonradan tesettüre giren kadınlarda dini hayatın merkezine alan bir dindarlaşma biçimi ve gündelik yaşam pratiklerinde meydana gelen değişimlere bağlı bir muhafazakârlaşma biçimi kendini açıkça göstermektedir.
With the process of modernization, the concept of “religion” has been positioned as something more “static”, while “secularization” has been positioned as “fluid” and “wavy” process. Accordingly, examples of secularization have been constantly studied in the sociological literature. For example, many studies have been conducted on samples of women who later stopped wearing the headscarf. However, in this process, it is generally neglected that religion can be fluid and ebb and flow and that there may be examples of becoming religious and conservatism. In this study, the religiosity and conservative tendencies of women who later wore a hijab or a headscarf have been discussed from a sociological perspective. In-depth interviews were conducted with a total of 25 women. The majority of the sample consists of undergraduate level participants. The average age of the sample wearing hijab or headscarf for the first time is 26. The study has a distinct originality as it is the first study to examine such a sample group. According to the findings of the research, women who wear headscarves later clearly exhibit a form of conservatism due to the changes occurring in their everyday life practices and, become religious due to the centrality of religion in their lives.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Yayıncı
Küçük Çamlıca Mh. Kısıklı Cd. No: 112/A Üsküdar / İstanbul / TÜRKİYE
+90 (216) 325 03 07
KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi’nde yayımlanan makalelerde ifade edilen görüş ve değerlendirmeler yalnızca yazar(lar)ın sorumluluğundadır; derginin editöryal kurulu ya da yayıncısı bu görüşleri benimsemek zorunda değildir. Dergide yer alan herhangi bir ürün, kurum veya hizmet adı üzerinden açık ya da örtük bir onay veya garanti verildiği anlamı çıkarılamaz.
Makalelerle birlikte gönderilen görseller (tablo, grafik, fotoğraf, şekil vb.) özgün olmalı ya da daha önce yayımlandıysa, hem basılı hem de dijital ortamda kullanılmak üzere, eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Bu izinlerin temininden yazar(lar) sorumludur.
Dergiye gönderilen ve yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmez. Aynı şekilde, kabul edilen ya da yayımlanan makaleler karşılığında yazarlara herhangi bir ödeme yapılmaz. Makalelerin yeniden basımı gibi talepler yazarın kendi sorumluluğundadır.
KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, akademik bilginin herkes tarafından erişilebilir olmasını önemser. Bu nedenle, yayımlanan tüm içerikler (metin ve görseller), aksi belirtilmedikçe, Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında erişime sunulur. Bu lisans, içeriğin kaynak gösterilerek, ticari olmayan amaçlarla ve üzerinde herhangi bir değişiklik yapılmaksızın kullanılmasına izin verir. Ticari kullanım talepleri için lütfen dergiyle iletişime geçiniz.