BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 1, 77 - 100, 30.01.2013

Öz

This article analyzes the criticisms of the duality of Sanawi and Majusi theological and ethical components comprised by Qadi Abd al-Jabbar, a prominent figure in Mutazila Theology in an integrated methodology. The subject is based on the question which has created hot discussions: “Can we talk about evil and good, neither of which could be degraded to one another in the universe?” In theological context, Qadi Abd al-Jabbar, strove to put forward that duality cannot be defended depending on universe; from ethical point of view, however, he based his ideas on the fact that both we may not talk about a good and evil relationship which cannot be degraded to one another. Thus, it must be comprehended in such a way that, considering the historical context from which it arose, this, seemingly, has developed as a comparison between the consequence of rational theology and mythological theology deprived of internal consistency

Kaynakça

  • Abbas Muhammed Ğarîb, Câe Devru’l-Mecûs, (Mısır 2005, Mektebetu Rıdvan, 1. Baskı).
  • Bakıllanî, Kitâbu’t-Temhîd, tah.İmaduddin Ahmed Haydar, Lübnan 1987, 1. Baskı.
  • Câhız, Kitâbu’l-Hayavân, Kahire 1938, ,,,,,,,,,,Kitâbu’l-Hucec ve’n-Nübüvve, „Resâil‟ içinde, Kahire 1933
  • Ebu‟l-Ferec İbn el-Cevzî, Telbîsu İblîs, tah.Hilmî b. İsmâil er-Reşîdî, Kahire 2000.
  • Ernst Cassier, Sembolik Formlar Felsefesi II-Mitolojik Düşünme-, Ankara 2005
  • Eyüp Şahin, Ruh-Beden Düalizmi, Felsefe Dünyası, 2008/1, sayı:47.
  • Hayyât, el-İntisâr, tah.Muhammed Hicâzî, Kahire tsz. Hilmi Demir, Gnostik Ak ımlarla Mücadelesi, (Maturidî’nin Düşünce Dünyası adlı derleme içinde, edisyon. Ş.Ali Düzgün, T.C. Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 2011), ss. 425-448.
  • Hilmi Demir, Mit, Kozmos ve Ak ıl, Ankara 2011
  • İbn Nedîm, el-Fihrist, Lübnan-Beyrut, 1964 Ritter Baskısı.
  • İmam Kasım er-Ressî, Mecmuu’l-Kutub ve’r-Resâil, tah. A. Ahmed Cedbân, San‟a 200 Kadı Abdulcebbar, el-Muğnî,el-Fırak Ğayr-ı İslâmiyye, tah. M. M. Kasım, Mısır 19 , el-Muhit bit’Tek lîf, Ömer Seyyîd Azmî, Kahire tsz. , Tesbîtu Delâilu’n-Nübuvve, tah. A.Abdurrahim es -Sâc, Tevfîk Alî Vehbe, Kahire 200 Maturidî, Kitâbu’t-Tevhîd, çev. Bekir Topaloğlu, Ankara 2002.
  • Melhem Chokr, İslam’ın İk inci Asrında Zındık lık ve Zındık lar, çev. A.Meral, İstanbul 2002,
  • Muhammed Âbid el-Câbirî, Sırâu’l-Ma’kûl ve’l-Lâ-Ma’kûl fî’l-Fikri’l-Arabî ve’l- İslâmî, Fikru‟l-Arabî el-Muâsır, 1982.
  • Metin Özdemir, Maturidî’nin Kötülük Problemine Yaklaşımı, „Maturidî’nin Düşünce Dünyası‟ adlı derleme çalışması içinde, editör. Ş.A.Düzgün, T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 2011.
  • Muhammed b. Ya‟kûb el-Kuleynî, Usûlu’l-Kâfî, tah. Muhammed Ca‟fer Şemsuddîn, Beyrut Lübnan 1990.
  • Şehristanî, el-Milel ve’n-Nihal, tah. Ahmed Fehmî Muhammed, Dâru‟l-Kutub el- İlmiyye, Beyrut-Lübnan tsz.

Kadı Abdulcebbar'ın İyilik-Kötülük Düalitesine Yönelttiği Eleştiriler

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 1, 77 - 100, 30.01.2013

Öz

This article analyzes the criticisms of the duality of Sanawi and Majusi theological and ethical components comprised by Qadi Abd al-Jabbar, a prominent figure in Mutazila Theology in an integrated methodology. The subject is based on the question which has created hot discussions: ?Can we talk about evil and good, neither of which could be degraded to one another in the universe?? In theological context, Qadi Abd al-Jabbar, strove to put forward that duality cannot be defended depending on universe; from ethical point of view, however, he based his ideas on the fact that both we may not talk about a good and evil relationship which cannot be degraded to one another. Thus, it must be comprehended in such a way that, considering the historical context from which it arose, this, seemingly, has developed as a comparison between the consequence of rational theology and mythological theology deprived of internal consistency.

Kaynakça

  • Abbas Muhammed Ğarîb, Câe Devru’l-Mecûs, (Mısır 2005, Mektebetu Rıdvan, 1. Baskı).
  • Bakıllanî, Kitâbu’t-Temhîd, tah.İmaduddin Ahmed Haydar, Lübnan 1987, 1. Baskı.
  • Câhız, Kitâbu’l-Hayavân, Kahire 1938, ,,,,,,,,,,Kitâbu’l-Hucec ve’n-Nübüvve, „Resâil‟ içinde, Kahire 1933
  • Ebu‟l-Ferec İbn el-Cevzî, Telbîsu İblîs, tah.Hilmî b. İsmâil er-Reşîdî, Kahire 2000.
  • Ernst Cassier, Sembolik Formlar Felsefesi II-Mitolojik Düşünme-, Ankara 2005
  • Eyüp Şahin, Ruh-Beden Düalizmi, Felsefe Dünyası, 2008/1, sayı:47.
  • Hayyât, el-İntisâr, tah.Muhammed Hicâzî, Kahire tsz. Hilmi Demir, Gnostik Ak ımlarla Mücadelesi, (Maturidî’nin Düşünce Dünyası adlı derleme içinde, edisyon. Ş.Ali Düzgün, T.C. Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 2011), ss. 425-448.
  • Hilmi Demir, Mit, Kozmos ve Ak ıl, Ankara 2011
  • İbn Nedîm, el-Fihrist, Lübnan-Beyrut, 1964 Ritter Baskısı.
  • İmam Kasım er-Ressî, Mecmuu’l-Kutub ve’r-Resâil, tah. A. Ahmed Cedbân, San‟a 200 Kadı Abdulcebbar, el-Muğnî,el-Fırak Ğayr-ı İslâmiyye, tah. M. M. Kasım, Mısır 19 , el-Muhit bit’Tek lîf, Ömer Seyyîd Azmî, Kahire tsz. , Tesbîtu Delâilu’n-Nübuvve, tah. A.Abdurrahim es -Sâc, Tevfîk Alî Vehbe, Kahire 200 Maturidî, Kitâbu’t-Tevhîd, çev. Bekir Topaloğlu, Ankara 2002.
  • Melhem Chokr, İslam’ın İk inci Asrında Zındık lık ve Zındık lar, çev. A.Meral, İstanbul 2002,
  • Muhammed Âbid el-Câbirî, Sırâu’l-Ma’kûl ve’l-Lâ-Ma’kûl fî’l-Fikri’l-Arabî ve’l- İslâmî, Fikru‟l-Arabî el-Muâsır, 1982.
  • Metin Özdemir, Maturidî’nin Kötülük Problemine Yaklaşımı, „Maturidî’nin Düşünce Dünyası‟ adlı derleme çalışması içinde, editör. Ş.A.Düzgün, T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 2011.
  • Muhammed b. Ya‟kûb el-Kuleynî, Usûlu’l-Kâfî, tah. Muhammed Ca‟fer Şemsuddîn, Beyrut Lübnan 1990.
  • Şehristanî, el-Milel ve’n-Nihal, tah. Ahmed Fehmî Muhammed, Dâru‟l-Kutub el- İlmiyye, Beyrut-Lübnan tsz.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Aslan İbrahim

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD İbrahim, Aslan. “Kadı Abdulcebbar’ın İyilik-Kötülük Düalitesine Yönelttiği Eleştiriler”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 11/1 (Ocak 2013), 77-100. https://doi.org/10.18317/kader.22328.