BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 1, 453 - 472, 13.02.2015
https://doi.org/10.18317/kader.94177

Öz

Kalam defined as the removal of doubt by proving religious beliefs with undeniable facts moves from evidences to show the truth seekers the true way and removes any doubtful thoughts from mind and silences the unbelievers by delivering undeniable facts. In order to do that Mutakallimun, i.e. Muslim theologians have extensively spared place for the evidence or proofs that have intended to give sound grounds of beliefs. By bringing forth the term evidence or proof they wanted to show that Islamic belief system construct itself on a common ground which can be tested, checked and controlled by anyone, irrespective of their backdrop. The following study systematically deals with evidence as it has been tackled bay Mutakillimun

Kaynakça

  • Akkuş, Süleyman, İbn Haldûn’un Kelâm İlmine Yaklaşımı ve Yönelttiği Eleştiriler, Usûl: İslam Araştırmaları, sayı, 8, 2007.
  • Altıntaş, Ramazan, Delil ve Delillendirme Yöntemleri, Kelam el Kitabı, ed. Şaban Ali Düzgün, Grafiker Yayınları, Ankara, 2012.
  • Aslan, Abdülgaffar, “Kelâm’da Aklın Epistemolojik Fonksiyonu” Kelamd Bilgi Problemi Sempozyumu Bildirisi, Arasta Yayınları, Bursa, 2003.
  • Bâkıllânî, Ebu Bekr Muhammed b. Tayyib, el-İnsaf, thk. M. Zahid el-Kevseri, 2000.
  • …………., Kitâbü’t-Temhid, Kahire, 1947.
  • Bardakoğlu, Ali, Delil, DİA, c. 9, İstanbul, 1994.
  • Bolay, M. Naci, Beş Sanat, DİA, c. 5, İstanbul, 1992.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif, Şerhu’l- Mevakıf, c. II, Mısır, 1907. …………., Ta’rifat, Mısır, 1306.
  • Cüveyni, İmamü’l-Haremeyn, Kitâbu’l- İrşâd, thk. Muhammed Yusuf MusaAli Abd
  • el- Mun’im Abd el- Hamid, Mısır, 1950.
  • Çağrıcı, Mustafa, Zanniyyât, DİA, c. 44, İstanbul, 2013.
  • …………., Zarûriyyât, DİA, c. 44, İstanbul, 2013.
  • Demir, Hilmi, Delil ve İstidlalin Mantıki Yapısı, İsam Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Düzgün, Şaban Ali, Varlık ve Bilgi, Beyaz Kule Yayınları, Ankara, 2008. El-Kefevi, Ebü’l-Beka Eyyub b. Musa el-Hüseyni, el-Külliyat Mu’cem fi’lMustalehat
  • ve’l-Furuku’l-Lugaviyye, Müesseretü’r-Risale, 2. baskı, Beyrut, 1997.
  • Sâbûnî, Nureddin, Mâturîdîyye Akaidi, çev. B. Topaloğlu, DİB Yayınları, Ankara, 2005.
  • Gazâlî, Ebu Hamid Muhammed, Makâsıdu’l- Felâsife, çev. Cemaleddin Erdemci, Vadi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2002.
  • …………., İtikad’da Orta Yol, çev. Kemal Işık, A.Ü.İ.F. Yayınları, Ankara, 1971.
  • …………., Mustasfâ, (İslâm Hukuk Metodolojisi), c. I, çev. Yunus Apaydın, Klasik Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Gerviyani, Muhsin, İslam Felsefesine Giriş -Bilgi ve Varlık-, çev. Hasan Almas, Birey Yayıncılık, İstanbul, 1998.
  • Gölcük, Şerafettin - Toprak, Süleyman, Kelam, Konya, 2001.
  • İbn Haldun, Mukaddime, c.II, çev. Zakir Kadiri Ugan, İstanbul, MEB Yayınları, 1996.
  • İbn Manzur, Ebü'l-Fazl Cemaleddin Muhammed, Lisanu’l-Arab, c. XI, Beyrut 1956. İsfehani, Ragıb, el-Müfredat fi Garibi’l-Kur’an, Darü’l-Ma’rife, Beyrut, tsz.
  • Kadı Abdulcebbar, Şerhu’I-Usüli’1-Hamse, thk. A. Osman, Kahire, 1996.
  • Mâturîdî, Ebu Mansur, Kitabü’t-Tevhid, çev. B. Topaloğlu, İsam Yayınları, Ankara, 2009.
  • Nesefi, Ebu’l-Mu’in, Tabsıratü’l-Edille Fi Usuli’d-Din, thk. Hüseyin Atay, c.I, Ankara,1993.
  • Öner, Necati, Klasik Mantık, 6. baskı, Ankara 1991.
  • Özdemir, Metin, “Kelâmî İstidlâlin Problematiği, C.Ü.İ.F.D., c. 5/2, 2001.
  • Râzî, Fahreddin, el-Muhassal (Kelâm’a Giriş), çev. Hüseyin Atay, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2002.
  • Saruhan, Müfit Selim, İslam Felsefesinde Delil ve Önemi, İslami Araştırmalar Dergisi, c. 17/4, 2004,
  • Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerim, Nihayetü’l- İkdam fi İlmi’l Kelam, Beyrut, 2004.
  • Şık, İsmail, Eş’arî’nin Kelâm Metodu, Dini Araştırmalar Dergisi., c. 8, sayı, 24, Ankara, 2006.
  • Taftazanî, Sâdeddin, Şerhu’l-Akâid (Kelam İlmi ve İslam Akaidi), çev. Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul, 1982.
  • …………., Sâdeddîn, Şerhu'l-Mekâsıd, c.I, Mısır, tsz.
  • Topaloğlu, Bekir, Kelam İlmi Giriş, İstanbul, 2000.
  • Wolfson, Austryn H., Kelâm Felsefesine Giriş, çev. K. Turhan, Kitabevi, İstanbul, 1996.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, Delil, DİA, c. 9, İstanbul, 1994, s.136.
  • …………., Hakka’l-Yakîn, DİA, c. 15, İstanbul, 1997.
  • …………., İstidlal, DİA, c.23, İstanbul, 2001.
  • …………., Kelam, DİA, c. 25, İstanbul, 2002.
  • Yıldız, Fatih, Mütekaddimun ve Müteahhirun Dönemi Kelamcılarında Delil, (Yüksek
  • Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, 2010.

KELAMCILARA GÖRE DELİL VE DELİL TÜRLERİ

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 1, 453 - 472, 13.02.2015
https://doi.org/10.18317/kader.94177

Öz

Kalam defined as the removal of doubt by proving religious beliefs with undeniable facts moves from evidences to show the truth seekers the true way and removes any doubtful thoughts from mind and silences the unbelievers by delivering undeniable facts.In order to do that Mutakallimun, i.e. Muslim theologians have extensively spared place for the evidence or proofs that have intended to give sound grounds of beliefs. By bringing forth the term evidence or proof they wanted to show that Islamic belief system construct itself on a common ground which can be tested, checked and controlled by anyone, irrespective of their backdrop. The following study systematically deals with evidence as it has been tackled bay Mutakillimun.

Kaynakça

  • Akkuş, Süleyman, İbn Haldûn’un Kelâm İlmine Yaklaşımı ve Yönelttiği Eleştiriler, Usûl: İslam Araştırmaları, sayı, 8, 2007.
  • Altıntaş, Ramazan, Delil ve Delillendirme Yöntemleri, Kelam el Kitabı, ed. Şaban Ali Düzgün, Grafiker Yayınları, Ankara, 2012.
  • Aslan, Abdülgaffar, “Kelâm’da Aklın Epistemolojik Fonksiyonu” Kelamd Bilgi Problemi Sempozyumu Bildirisi, Arasta Yayınları, Bursa, 2003.
  • Bâkıllânî, Ebu Bekr Muhammed b. Tayyib, el-İnsaf, thk. M. Zahid el-Kevseri, 2000.
  • …………., Kitâbü’t-Temhid, Kahire, 1947.
  • Bardakoğlu, Ali, Delil, DİA, c. 9, İstanbul, 1994.
  • Bolay, M. Naci, Beş Sanat, DİA, c. 5, İstanbul, 1992.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif, Şerhu’l- Mevakıf, c. II, Mısır, 1907. …………., Ta’rifat, Mısır, 1306.
  • Cüveyni, İmamü’l-Haremeyn, Kitâbu’l- İrşâd, thk. Muhammed Yusuf MusaAli Abd
  • el- Mun’im Abd el- Hamid, Mısır, 1950.
  • Çağrıcı, Mustafa, Zanniyyât, DİA, c. 44, İstanbul, 2013.
  • …………., Zarûriyyât, DİA, c. 44, İstanbul, 2013.
  • Demir, Hilmi, Delil ve İstidlalin Mantıki Yapısı, İsam Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Düzgün, Şaban Ali, Varlık ve Bilgi, Beyaz Kule Yayınları, Ankara, 2008. El-Kefevi, Ebü’l-Beka Eyyub b. Musa el-Hüseyni, el-Külliyat Mu’cem fi’lMustalehat
  • ve’l-Furuku’l-Lugaviyye, Müesseretü’r-Risale, 2. baskı, Beyrut, 1997.
  • Sâbûnî, Nureddin, Mâturîdîyye Akaidi, çev. B. Topaloğlu, DİB Yayınları, Ankara, 2005.
  • Gazâlî, Ebu Hamid Muhammed, Makâsıdu’l- Felâsife, çev. Cemaleddin Erdemci, Vadi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2002.
  • …………., İtikad’da Orta Yol, çev. Kemal Işık, A.Ü.İ.F. Yayınları, Ankara, 1971.
  • …………., Mustasfâ, (İslâm Hukuk Metodolojisi), c. I, çev. Yunus Apaydın, Klasik Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Gerviyani, Muhsin, İslam Felsefesine Giriş -Bilgi ve Varlık-, çev. Hasan Almas, Birey Yayıncılık, İstanbul, 1998.
  • Gölcük, Şerafettin - Toprak, Süleyman, Kelam, Konya, 2001.
  • İbn Haldun, Mukaddime, c.II, çev. Zakir Kadiri Ugan, İstanbul, MEB Yayınları, 1996.
  • İbn Manzur, Ebü'l-Fazl Cemaleddin Muhammed, Lisanu’l-Arab, c. XI, Beyrut 1956. İsfehani, Ragıb, el-Müfredat fi Garibi’l-Kur’an, Darü’l-Ma’rife, Beyrut, tsz.
  • Kadı Abdulcebbar, Şerhu’I-Usüli’1-Hamse, thk. A. Osman, Kahire, 1996.
  • Mâturîdî, Ebu Mansur, Kitabü’t-Tevhid, çev. B. Topaloğlu, İsam Yayınları, Ankara, 2009.
  • Nesefi, Ebu’l-Mu’in, Tabsıratü’l-Edille Fi Usuli’d-Din, thk. Hüseyin Atay, c.I, Ankara,1993.
  • Öner, Necati, Klasik Mantık, 6. baskı, Ankara 1991.
  • Özdemir, Metin, “Kelâmî İstidlâlin Problematiği, C.Ü.İ.F.D., c. 5/2, 2001.
  • Râzî, Fahreddin, el-Muhassal (Kelâm’a Giriş), çev. Hüseyin Atay, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2002.
  • Saruhan, Müfit Selim, İslam Felsefesinde Delil ve Önemi, İslami Araştırmalar Dergisi, c. 17/4, 2004,
  • Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerim, Nihayetü’l- İkdam fi İlmi’l Kelam, Beyrut, 2004.
  • Şık, İsmail, Eş’arî’nin Kelâm Metodu, Dini Araştırmalar Dergisi., c. 8, sayı, 24, Ankara, 2006.
  • Taftazanî, Sâdeddin, Şerhu’l-Akâid (Kelam İlmi ve İslam Akaidi), çev. Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul, 1982.
  • …………., Sâdeddîn, Şerhu'l-Mekâsıd, c.I, Mısır, tsz.
  • Topaloğlu, Bekir, Kelam İlmi Giriş, İstanbul, 2000.
  • Wolfson, Austryn H., Kelâm Felsefesine Giriş, çev. K. Turhan, Kitabevi, İstanbul, 1996.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, Delil, DİA, c. 9, İstanbul, 1994, s.136.
  • …………., Hakka’l-Yakîn, DİA, c. 15, İstanbul, 1997.
  • …………., İstidlal, DİA, c.23, İstanbul, 2001.
  • …………., Kelam, DİA, c. 25, İstanbul, 2002.
  • Yıldız, Fatih, Mütekaddimun ve Müteahhirun Dönemi Kelamcılarında Delil, (Yüksek
  • Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, 2010.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Hüseyin Şahin

Yayımlanma Tarihi 13 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Şahin, Hüseyin. “KELAMCILARA GÖRE DELİL VE DELİL TÜRLERİ”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 13/1 (Şubat 2015), 453-472. https://doi.org/10.18317/kader.94177.