In this article, I will attempt to provide a historical case study, I suggest that the demarcation between perception and how a figure is ‘seen’ is the process of perpetual filtering between the levels of sensation and perception. I argue that this filtering operates through the basic visual principles, which may vary and have divergent functions in different paradigms. This historical case study will focus on the fifty-six plates featured in the influential work of the London surgeon William Cheselden, to reveal the paradigm-based filtering in these prints by arguing that the sense data is organized in the simplest manner to view figures in their unity. Thus, I will focus on the visual principle of simplicity, which features the patterns of similarity, contrast and symmetry. An analysis of Cheselden’s usage of these patterns will demonstrate that he aims to show that every bone in human body is united to one another, which forms an organizing structure. I will conclude that these visual principles were used by Chelselden to achieve perfection by conveying right proportions and the correct number of scales of human body since his observations was laden with Newtonian paradigm. Finally, I will compare this usage to that of Ibn Sina’s, to disclose the paradigm-ladenness of scientific observations.
Burada, içinde bir figürün görülmesi ile algılanması arasındaki sınır belirleniminin duyumsama ve algılama arasındaki sürekli filtreleme süreci olduğunu savunacağım bir tarihsel vaka çalışması sunmaya çalışacağım. Bu filtrelemenin, farklı paradigmalarda farklılık gösterip, farklı işlevlere sahip olması mümkün temel görsel ilkeler aracılığıyla işlediği iddiasında bulunacağım. Bu tarihsel vaka çalışması, Londralı ünlü cerrah William Cheselden’in insan iskeletine ait 66 şilte içeren etkili eserine odaklanarak bu nüshalardaki paradigma-temelli filtrelemeyi, duyu verilerinin figürü bütünlüğüyle gösterebilmek için en basit biçimde organize edildiğini savunarak ortaya koyacaktır. Burada kullanılan görsel ilkenin benzerlik, karşıtlık ve simetri kalıplarını içeren, basitlik olduğunu göstereceğim. Cheselden’in kullandığı görsel ilkelerin, onun gözlemlerinin Newton paradigması ile dolu olduğundan, insan bedenindeki ölçeklerin doğru sayısını ve doğru orantılarını aksettirerek mükemmelliğe erişmeye çalıştığı sonucuna varacağım. Nihayetinde, bu sonuçların Kelam’ın Tanrı ile Yaratılış arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaç edinen nesnel bilişsel içeriğe sahip ilahiyat temelli bilimsel bir araştırma programı olarak ortaya konmasında ileride disiplinler arası bir çalışmaya imkan tanıyacağını vurguladım.
Konular | Din Araştırmaları |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Kader Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.