Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzikte Zaman Bilincine Giriş

Yıl 2022, , 105 - 110, 30.12.2022
https://doi.org/10.55805/kadimsbd.1180791

Öz

Zaman bilinci üzerine olan bu çalışmada müzik zamanına fenomenolojik bir biçimde bakılacaktır. Araştırma konusu şimdiyi ne olarak nitelendirdiğimizdir. Objektif zaman ve müzik zamanı derken farklı şeylere işaret etmekteyiz. Husserl fenomenolojisinde dünya bilinçte kurulur. Peki, Husserl’e göre müzikal tecrübe ve zaman algısı bilinçte nasıl kurulmaktadır. Müzik doğası gereği zamansaldır. Melodiyi duymamız, işitmemiz ise algılamadır. Sesler başlar ve biter fakat melodinin algısı sesin algısından farklıdır, melodi süre birliğine sahiptir. Müziğin tecrübesinde zamansallık içkindir. Fakat bu zamansallık saat zamanından farklı olarak bir zamansızlık hissidir. Bu zamansızlık hissi de bize sınırsızlığı tecrübe ettirmektedir.

Kaynakça

  • Augustinus. (2010). İtiraflar. Çiğdem Dürüşken (çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Husserl, Edmund. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Harun Tepe (çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Husserl, Edmund. (2015). İçsel Zaman Bilincinin Fenomenolojisi Üzerine. Mesut Keskin (çev.). İstanbul: Avesta Basın Yayın.
  • Keskin, Mesut. (2016). Zaman Fenomenolojisinin Sıfır Noktasına Doğru. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar. 1.9, 63-76.
  • Poller, Tom Rojo. (16 Mart 2006). Music and Time-consciousness. Global Interplay. Berlin, 1-18.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Hüseyin Albayrak 0000-0001-9858-4830

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2022
Kabul Tarihi 14 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

ISNAD Albayrak, Hasan Hüseyin. “Müzikte Zaman Bilincine Giriş”. Kadim Akademi SBD 6/2 (Aralık 2022), 105-110. https://doi.org/10.55805/kadimsbd.1180791.

Kadim Akademi SBD  Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.


29762