Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GEÇMİŞİ KUTSAMAK: GEÇ ANTİKÇAĞ’DA HIRİSTİYAN TARİH YAZIMI

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 179 - 188, 27.12.2019

Öz

M.S.I.
yüzyıldan M.S. IV. yüzyıllar arasında erken dönem Hıristiyanlık, Roma
İmparatorluğu’nda oldukça geniş bir yayılma alanı bulmakla birlikte bir o kadar
eleştirilmiştir. Bu eleştirilere karşı erken dönem Hıristiyan yazarlar, çeşitli
araçlar ile birlikte apoloji amaçlı tarih yazımını da kullanarak Hıristiyanlığı
savunmuştur. Böylece kendi tarih yazım geleneklerini oluşturan Hıristiyan
yazarlar, eserleriyle tarih yazımına ve içeriğine katkı sağlamanın yanı sıra
bugüne kadar tartışılan bir kısım tarih yazımsal problemi de doğurmuşlardır. Teknik
olarak, Hıristiyan yazarlar evrensel tarih anlayışını geliştirmiş ve tarihin
çağlara ayrılması konusunu da tartışarak yazdıkları tarihlerde uygulamışlardır.
İçerik olarak ise Hıristiyanlığın “köklü bir geçmişe” sahip olduğunu savunarak
ve Roma İmparatorluğu ile imparatorları Hıristiyanlığın hazırlayıcıları kimliği
kazandırarak Ortaçağ tarih yazımını etkilemişlerdir. 

Kaynakça

  • Adler, W. (2008). Early Christian Historians and Historiography. David G. Hunter (Ed). The Oxford Handbook of Early Christian Studies içinde (ss.548-602). Oxford: Oxford University Press.
  • Africanus I. (1888). The Extant Fragments of the Five Books of Chronography. (Philip. Schaff çev.) Ante Nicene Fathers VI. içinde. New York: The Christian Literature Company.
  • Augustinus (1997). De Doctrina Christiana ( Manlio Simonetti çev.). Westminister: Newmann Press.
  • Collingwood, R.G. (2007). Tarih Tasarımı. (Kurtuluş Dinçer çev). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Croke, B. (1993). The Origins of Christian World Chronicle. Christian Chronicle and Byzantine History Symposium içinde (ss.116-131). London: Variorum Print.
  • Emmerson, K. R. (1993). The Apoclypse in the Middle Ages. Ithaca: Cornell University.
  • Eusebius (1998). Demonstrato Evangelica. ( Manlio Simonetti çev.). Berkeley: Vetera Christianorum.
  • Eusebius (1903). Praeparatio Evangelica. (Edwin Gifford çev.), Oxford: Typhographeo Academico.
  • Fear, A. (2010). Orosius and Escaping From the Dance of Doom. P. Liddel (Ed). Historia Mundi Studies Universal History içinde (ss. 176-188). London: Duckworth.
  • Gibbon, E. (2000). The History of The Decline and Fall of the Roman Empire. London: Penguin Classics.
  • Hippolytus (2010). Chronicon. (Nick Nicholas çev.) Columbia: Georgias Press.
  • Jeffreys, E., Malalas, J., Marasco, G. (2003). The Beginning of Byzantine Chronography: Greek, Roman Historiography in Late Antiquity: 4th to 6th Century A.D. Leiden: Brill Publishing.
  • Kahlos, M. (2013). Divine Wrath – Divine Favour: Transformations in Roman Thought Pattern in Late Antiuity. S.Kangas (Ed). Authorities i the Middle Ages içinde (177-193). Berlin: de Gruyter.
  • Kaçar, T. (2009). Geç Antikçağ’da Hıristiyanlık: Doğu’da İsa Doktrininin Siyasi ve Entelektüel Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Lieu, J. (2004). Christian Identity in the Jewish and Greco-Roman World. Oxford: Oxford University Press.
  • Moriatry, R. (1997). The Faith of Our Fathers: The Making of teh Early Christian Past. Charlotte Methuen (Ed). The Church Retrospective Studies in Church History içinde, Woodbridge: Boydell Publishing.
  • Newton, I. (2000). Daniel’in Kutsal Kitabının Yorumu: Daniel’in Kehânetleri ve Aziz John’un Mahşeri Üzerine Gözlemler.(Aytunç Altındal çev.). İstanbul: Mahya Yayınları.
  • Orosius (2005). Historiae, (A. Merrils çev.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pipes, D. (1989). Heredotos: Father of History, Father of Lies. The Historical Journal for Loyola University 6, s. 56-73.
  • Riddings, D. (1994). The Attic Moses: The Dependency Theme in Some Early Christian Writers. Acta Göteborg, Universitatis Gothoburgensis.
  • Sozomenus (2004). Historia. (Chester David Hartrafrang çev.), NPNF Series, Oxford: Parker Publishing.
  • Theopilus Antiochus (1970). Ad Autolycum. (Robert. Grant çev.). Oxford: The Clerandon Press.
  • Trompf, G.W. (2000). Early Christian Historiography: Narratives of Retributive Justice. London: Continuum.
  • Trompf, G.W. (1990). Augustine’s Historical Theodicy. W. Clarke (Ed). Reading the Past in the Late Antiquity içinde (ss. 132-146). Rushcutter Bay: Australian National University Press.
  • Van Nuffelen, P. (2012). Orosius and The Retoric of History. Oxford: Oxford University Press.
  • Verdoner, M. (2011). Narrated Reality: The Historia Ecclasiastica of Eusebius Caesarea. Frankfurt: Peter Lang Publishing.

BLESSING THE PAST: CHRISTIAN HISTORIOGRAPHY IN LATE ANTIQUITY

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 179 - 188, 27.12.2019

Öz

Early Christianity between Ist – IVth centuries found a wide
span and also a wide range of criticism. Against these criticism, early
Christian writers used various ways to defend the Christianity and
historiography on apological purposes. was one of them. Thus, Christian writers
who created their own historiographical tradition contributed the tecnic and
the content of the history-writing while they also brought out some
historiographical problems which some of them 
are still argued.. Technically, Christian writers developed the
understanding of global history writing and argued about periodization of
history. Christian writers afftected Medieval historiography by defending that
the Christianity had a deep rooted history and defined the Roman Empire and
emperors as the preparers of the Christianity.            

Kaynakça

  • Adler, W. (2008). Early Christian Historians and Historiography. David G. Hunter (Ed). The Oxford Handbook of Early Christian Studies içinde (ss.548-602). Oxford: Oxford University Press.
  • Africanus I. (1888). The Extant Fragments of the Five Books of Chronography. (Philip. Schaff çev.) Ante Nicene Fathers VI. içinde. New York: The Christian Literature Company.
  • Augustinus (1997). De Doctrina Christiana ( Manlio Simonetti çev.). Westminister: Newmann Press.
  • Collingwood, R.G. (2007). Tarih Tasarımı. (Kurtuluş Dinçer çev). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Croke, B. (1993). The Origins of Christian World Chronicle. Christian Chronicle and Byzantine History Symposium içinde (ss.116-131). London: Variorum Print.
  • Emmerson, K. R. (1993). The Apoclypse in the Middle Ages. Ithaca: Cornell University.
  • Eusebius (1998). Demonstrato Evangelica. ( Manlio Simonetti çev.). Berkeley: Vetera Christianorum.
  • Eusebius (1903). Praeparatio Evangelica. (Edwin Gifford çev.), Oxford: Typhographeo Academico.
  • Fear, A. (2010). Orosius and Escaping From the Dance of Doom. P. Liddel (Ed). Historia Mundi Studies Universal History içinde (ss. 176-188). London: Duckworth.
  • Gibbon, E. (2000). The History of The Decline and Fall of the Roman Empire. London: Penguin Classics.
  • Hippolytus (2010). Chronicon. (Nick Nicholas çev.) Columbia: Georgias Press.
  • Jeffreys, E., Malalas, J., Marasco, G. (2003). The Beginning of Byzantine Chronography: Greek, Roman Historiography in Late Antiquity: 4th to 6th Century A.D. Leiden: Brill Publishing.
  • Kahlos, M. (2013). Divine Wrath – Divine Favour: Transformations in Roman Thought Pattern in Late Antiuity. S.Kangas (Ed). Authorities i the Middle Ages içinde (177-193). Berlin: de Gruyter.
  • Kaçar, T. (2009). Geç Antikçağ’da Hıristiyanlık: Doğu’da İsa Doktrininin Siyasi ve Entelektüel Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Lieu, J. (2004). Christian Identity in the Jewish and Greco-Roman World. Oxford: Oxford University Press.
  • Moriatry, R. (1997). The Faith of Our Fathers: The Making of teh Early Christian Past. Charlotte Methuen (Ed). The Church Retrospective Studies in Church History içinde, Woodbridge: Boydell Publishing.
  • Newton, I. (2000). Daniel’in Kutsal Kitabının Yorumu: Daniel’in Kehânetleri ve Aziz John’un Mahşeri Üzerine Gözlemler.(Aytunç Altındal çev.). İstanbul: Mahya Yayınları.
  • Orosius (2005). Historiae, (A. Merrils çev.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pipes, D. (1989). Heredotos: Father of History, Father of Lies. The Historical Journal for Loyola University 6, s. 56-73.
  • Riddings, D. (1994). The Attic Moses: The Dependency Theme in Some Early Christian Writers. Acta Göteborg, Universitatis Gothoburgensis.
  • Sozomenus (2004). Historia. (Chester David Hartrafrang çev.), NPNF Series, Oxford: Parker Publishing.
  • Theopilus Antiochus (1970). Ad Autolycum. (Robert. Grant çev.). Oxford: The Clerandon Press.
  • Trompf, G.W. (2000). Early Christian Historiography: Narratives of Retributive Justice. London: Continuum.
  • Trompf, G.W. (1990). Augustine’s Historical Theodicy. W. Clarke (Ed). Reading the Past in the Late Antiquity içinde (ss. 132-146). Rushcutter Bay: Australian National University Press.
  • Van Nuffelen, P. (2012). Orosius and The Retoric of History. Oxford: Oxford University Press.
  • Verdoner, M. (2011). Narrated Reality: The Historia Ecclasiastica of Eusebius Caesarea. Frankfurt: Peter Lang Publishing.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Umut Var 0000-0002-6928-8685

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2019
Kabul Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Var, Umut. “GEÇMİŞİ KUTSAMAK: GEÇ ANTİKÇAĞ’DA HIRİSTİYAN TARİH YAZIMI”. Kadim Akademi SBD 3/2 (Aralık 2019), 179-188.

Kadim Akademi SBD  Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.


29762