Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEREL KAHVE ZİNCİRLERİNE YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ BELİRLENMESİ VE MARKA KONUMLANDIRMA

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 34 - 51, 30.06.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı; Mardin’de faaliyetlerini yürüten yerel kahve zincir markalarına yönelik tüketici algılarının ortaya çıkarılarak bu temelde marka konumlarının belirlenmesi ve belirlenen konumların algılama haritaları yoluyla görselleştirilmesidir. Tüketicilerin markalara yönelik algılarının belirlenmesi konumlandırmada yol gösterici olmaktadır. Dolayısıyla çalışmanın ilk aşaması, tüketicilerin markalara ilişkin algılarının belirlenmesidir. Çalışmada markaların hangi konumlarda yer aldığını belirlemek amacıyla çok boyutlu ölçekleme analizine başvurulmuş ve Mardin ilini temsil etme kabiliyetine sahip olan rastgele bir örneklem belirlenerek tüketicilerle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Böylece, yerel kahve zinciri markalarının birbirine benzeyen ya da benzemeyen yönleri tespit edilmiş, algılama haritaları ile görselleştirilerek karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • AŞIKOĞLU, O. ve ECER, F. (2013). Sucuk Markalarının Konumlandırılması Ve Tüketici Algısının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 99-119.
  • BERBEROĞLU, B. (2010). Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi Oluşturma Yolunda Türkiye ve Avrupa Birliği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 111-131.
  • BULUÇ, A. (2013). Konumlandırma: Al Ries ve Jack Trout. Pazarlama Biliminde İnsan Kavram. (Der.) GÜNGÖR M. Özgür. İstanbul: Beta Yayıncılık. 159-170.
  • BURMAOĞLU, S. (2011). Satınalma Alternatiflerinin Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlerle Belirlenmesi: Keskin Nişancı Tüfekleri Üzerine Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 369-382.
  • CEYLAN, H. H.(2013). Algı Haritaları ve Marka Konumlandırma: Dizüstü Bilgisayar Markaları Üzerine Bir Çalışma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3).
  • ÇAKIRER, M. A. (2013). Marka yönetimi ve marka stratejileri. İstanbul: Ekin Basım Yayım.
  • DURMUŞ, F. (2005). Tüketici Tutumlarından Marka Değerlerine Ulaşma Yolu. Superbrands, İstanbul.
  • ERDİL, T. S. ve UZUN, Y. (2010). Marka Olmak (2.Baskı).İstanbul: Beta Yayınları.
  • İŞLER, D. B. (2014). Akaryakıt İstasyonları Marka Konumlandırma Süreci: Isparta'da Çok Boyutlu Ölçekleme Analizi İle Bir Uygulama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17).
  • KALAYCI, Ş. (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın: Ankara.
  • KARAÇOR, S. (2009). Pazarlama İletişiminde Marka Yaratma Odaklı Konumlandırma Stratejileri. Ankara Sanayi Odası, Ankara.
  • KAYAOĞLU, A. (2018). Makro Pazarlama: Bir Pazarlama Düşünce Ekolü Olarak Kavramsallaşma Süreci Ve Kurumsallaşması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 10(18), 250-269.
  • KAYAOĞLU, A. (2017). Pazarlama Sistemleri Yaklaşımı: Ortaya Çıkışı ve Gelişim Süreci. Journal of Current Researches on Business and Economics (JoCReBE), 7(2), 509-540.
  • KAYAOĞLU, A. ve GÜLMEZ, Y.S. (2020). Sosyal Medyada Kişisel Markalama Ölçeğinin Avukatlar Üzerinde Uygulanması. Turkish Studies - Economy, 15(4), 2593-2610.
  • KOTLER, P. (1999). Kotler ve Pazarlama. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • KOTLER, P. (1997). Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation and control. Prentice-Hall International Inc., Boston, USA.
  • ODABAŞI, Y. ve BARIŞ, G. (2002). Tüketici Davranışı. Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • ODABAŞI, Y. ve OYMAN, M. (2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi. Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • ÖZDAMAR, K. (1999). Paket Programları İle İstatistiksel Veri Analizi 2 (Çok Değişkenli Analizler). Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • TOKÇUOĞLU, T. (2008). Algılama Haritalarının Hazırlanmasında Çok Boyutlu Ölçekleme Yöntemi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • TOKSARI, M. ve İNAL, M. E. (2012). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü. İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul.
  • USTAAHMETOĞLU, E. (2005). Marka Konumlandırmada Çok Boyutlu Ölçekleme Tekniğinin Uygulanması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • UZTUĞ, F. (2002). Markan kadar konuş: Marka iletişim stratejileri. Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • YENİDOĞAN, G. T. (2008). Pazarlama Araştırmalarında Çok Boyutlu Ölçekleme Analizi: Üniversite Öğrencilerinin Marka Algısı Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (15), 138-169.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Haşim Harmancı 0000-0003-4757-4979

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 15 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Harmancı, Haşim. “YEREL KAHVE ZİNCİRLERİNE YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ BELİRLENMESİ VE MARKA KONUMLANDIRMA”. Kadim Akademi SBD 5/1 (Haziran 2021), 34-51.

Kadim Akademi SBD  Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.


29762