Bu çalışmanın amacı kaynaştırma eğitime ihtiyaç duyan çocukların içinde yaşadığı toplum ve çevreye uyum becerileri kazanmalarına yardımcı olmak; aynı zamanda bu kaynaştırma eğitimi ile özel gereksinimli bireylerin küçük yaşlardan itibaren kendi akranları ile aynı ortamda bulunarak toplumda birbirinden farklı özelliklere sahip kişilere saygı göstermek özel gereksinimli bireylerin sosyal kabulünde artış sağlayacaktır. Kaynaştırma programı ve eğitimlerinin amacına ulaşmasında en etkili kişi olan öğretmenlere büyük görevler düşmektedir. Okul öncesi eğitim kurumlarında kaynaştırma öğrencilerinin öğretmen verimliliğine etkisini incelemek ve karşılaşılan güçlükleri tespit etmek amacı ile Iğdır il genelinde 17 anaokulunda 126 öğretmene kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygular tutumlar ve kaygılar ölçeği anketi uygulanmıştır. Yapılan çalışma için Etik Kurul belgesi alınmış olup nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca araştırmadan sağlanan verilerin SPSS v.23 analiz programı kullanılarak yapılan istatistiksel analiz sonuçları verilmiştir. Çalışmada yer alan öğretmenlerin %83,3’ü (105) kadın, %16,7’si (21) erkektir. Öğretmenlerin %79,4’ü (100) il merkezinde, %15,1’i (19) ilçe merkezinde ve %5,6’sı (7) köyde görev yapmaktadır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 804, “Tutum” alt boyutunun Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 738 ve “Kaygı” alt boyutunun Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 638 olarak tespit edilmiştir. “Duygu” alt boyutunun puan ortalaması (12,14±3,024), “Tutum” alt boyutunun puan ortalaması (12,73±2,214) ve “Kaygı” alt boyutunun puan ortalaması (13,44±2,787) orta düzeyde olduğu söylenebilir. Öğretmenler genellikle kaynaştırma eğitimine karşı olumsuz tutum göstermektedirler. Bunun nedeni ise özel eğitime muhtaç çocuklar ve ihtiyaçları konusunda yeterli bilgiye sahip olmamalarıdır. Bu durum öğretmenlerde kaygıya yol açmakta ve sınıf içindeki verimliliğini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Kaynaştırma programı ve uygulanacak eğitiminin amacına ulaşabilmesi ve öğretmen tutumlarının olumlu yönde değiştirilmesi için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi ve mahalli olarak düzenlenecek hizmet içi kurs ve seminer çalışmalarında, öğretmenleri özel eğitime muhtaç çocuklar ve ihtiyaçları konusunda yeterli düzeyde bilinçlendirme öğretmenin verimliliğini olumlu yönde arttıracaktır.
Eğitim Verimlilik Kaynaştırma öğretmen tutumları okul öncesi eğitimi Education Efficiency Inclusion teacher attitudes preschool education
-
-
The aim of this study is to help children who need inclusive education to acquire skills to adapt to the society and environment they live in; At the same time, with this inclusive education, individuals with special needs will be in the same environment with their peers from an early age, and respecting people with different characteristics in the society will increase the social acceptance of individuals with special needs. Teachers, who are the most influential people in achieving the purpose of mainstreaming program and education, have great duties. In order to examine the effect of inclusion students on teacher productivity in pre-school education institutions and to determine the difficulties encountered, a questionnaire was applied to 126 teachers in 17 kindergartens throughout the province of Iğdır. Ethics Committee certificate was obtained for the study and quantitative research method was used. In addition, the results of the statistical analysis of the data obtained from the research using the SPSS v.23 analysis program are given. 83.3% (105) of the teachers participating in the study were female and 16.7% (21) were male. 79.4% (100) of the teachers work in the city center, 15.1% (19) in the district center and 5.6% (7) in the village. The Cronbach Alpha reliability coefficient was determined as 804, the Cronbach Alpha reliability coefficient of the “Attitude” sub-dimension was 738, and the Cronbach Alpha reliability coefficient of the “Anxiety” sub-dimension was 638. It can be said that the mean score of the “Emotion” sub-dimension (12.14±3.024), the mean score of the “Attitude” sub-dimension (12.73±2.214) and the mean score of the “Anxiety” sub-dimension (13.44±2.787) are moderate. Teachers generally show a negative attitude towards inclusive education. The reason for this is that they do not have enough information about children in need of special education and their needs. This situation causes anxiety in teachers and may negatively affect their productivity in the classroom. In order for the mainstreaming program and the education to be implemented to achieve its purpose and to change teacher attitudes positively, in-service courses and seminars to be organized centrally and locally by the Ministry of National Education, raising teachers' awareness of children in need of special education and their needs at a sufficient level will positively increase the efficiency of the teacher.
Education Efficiency Inclusion teacher attitudes preschool education
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |