Görüntü Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Gestalt Kuramı İlkeleri ve Logo Tasarımında Etkili Kullanımı

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 39 - 53
https://doi.org/10.51469/kafdagi.1605609

Öz

Grafik tasarım, görsel unsurları kullanarak mesajları etkili, estetik ve akılda kalıcı bir şekilde ileten yaratıcı bir disiplindir. İnsan beyni, renk, şekil ve desen gibi görsel elemanları algılama sürecinde organize eder, anlamlandırır ve bu unsurlar arasında doğal bağlar kurar. Grafik tasarım, bu algısal mekanizmaları dikkate alarak izleyicinin dikkatini çekmeyi, mesajı hızlı ve anlaşılır bir şekilde iletmeyi hedefler.
Kontrast, denge ve hiyerarşi gibi görsel algı ilkeleri, tasarımların dikkat çekici ve etkili olmasını sağlayan temel yapı taşlarıdır. Örneğin, kontrast, önemli unsurları vurgulayarak izleyicinin dikkatini odaklar; denge, bir tasarımın uyumlu ve düzenli görünmesini sağlar; hiyerarşi ise bilgi akışını yönlendirir ve önemli unsurları öne çıkarır. Gestalt psikolojisinin şekil-zemin ilişkisi, benzerlik ve yakınlık gibi ilkeleri, görsel unsurların algısal bir bütünlük içinde sunulmasına rehberlik ederek düzenli ve etkileyici kompozisyonlar oluşturmayı kolaylaştırır.
Logolar ise bir markanın kimliğini ve değerlerini temsil eden sade, güçlü ve akılda kalıcı tasarımlardır. Gestalt ilkeleri, logolarda kullanılan görsel unsurların nasıl algılandığını ve yorumlandığını anlamak için önemli bir çerçeve sunar. Bu ilkeler, logoların dikkat çekici, anlamlı, tanınabilir ve uzun süre akılda kalmasını sağlamak amacıyla tasarım sürecinde bilinçli bir şekilde kullanılır.

Kaynakça

  • M. G. ARSLAN, N. DURSUN, Gestalt Algı Kuramı’nın Sokak Tipografilerine Etkisi: Büyükçekmece Ve Kadıköy Örneği, Socıal Scıences Studıes Journal, 2021, s.2139.
  • İPLİKÇİ G. H., Logo ve Marka Tasarımında Tipografi, Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları, S.12.
  • MUNGAN Esra. Geştalt Kuramı: Bir “Nazariye”nin mazisi, akameti ve akıbeti… Nesne, 2020, s. 587.
  • MUNGAN Esra, Geştalt Kuramı’nın Problem Çözme Üzerine Çalışmaları ve Günümüzün Geştaltı, Nesne, 2021, s. 356.
  • SIRMALI Evrim, Sanat Eğitiminde Algı Çeşitliliğinin Gestalt İlkeleri ile Uygulanması, Uluslararası Sanat Tasarım ve Eğitim Dergisi, Sayı 1, s. 17.
  • ÜSTÜNDAĞ E. N., 98.
  • Yılmaz, A. Vd., (2023). Görsel iletişim tasarımında görsel algı kuramlarının değerlendirilmesi. ODÜSOBİAD, 13(3), 3009-3032, Doi: 10.48146/odusobiad.1214136
  • https://evrimagaci.org/gestalt-psikolojisi-nedir-grafik-tasarimda-buyuk-yer-kaplayan-bu-teori-bize-ne-anlatir-15990. Erişim tarihi: 03.11.2024
  • https://evrimagaci.org/gestalt-psikolojisi-nedir-grafik-tasarimda-buyuk-yer-kaplayan-bu-teori-bize-ne-anlatir-15990, erişim tarihi: 03.11.2024
  • https://www.nuhazginoglu.com/2021.07.06/gestalt-kurami/, erişim tarihi:03.11.2024
  • https://oztoprakmedya.com/gorsel-hiyerarsi-nedir-temel-ilkeler-ve-basarili-ornekler/, erişim tarihi: 04.11.2024
  • https://pius.com.tr/logo-tasarimi-ve-grafik-tasarim-ilkeleri-nedir/, erişim tarihi: 05.11.2024
  • https://blog.baskiadam.com/psikolojide-gestalt-kurami-ve-tasarimda-gestalt-ilkeleri/ Erişim tarihi: 06.11.2024
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Toplumsal Dilbilim
Bölüm Derleme
Yazarlar

Sezer Erdoğan 0000-0002-5413-6347

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2024
Kabul Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, S. (2024). Gestalt Kuramı İlkeleri ve Logo Tasarımında Etkili Kullanımı. Kafdağı, 9(1), 39-53. https://doi.org/10.51469/kafdagi.1605609

1994621774


21775