Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIRGIZİSTANDA İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN UYUM SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ- Investıgatıon of the Adaptıng Processes of Prımary School Students ın Kyrgyzstan

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 54 - 68
https://doi.org/10.51469/kafdagi.1668921

Öz

Bu araştırmanın amacı, Kırgızistan’da ilkokul öğrencilerinin okula uyum süreçlerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Kırgızistan'daki farklı okullarda çalışan 10 ilkokul öğretmenlerinden oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma da elde edilen verilerin çözümlenmesinde nitel analiz tekniğinden içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre: Katılımcılar öğrencilerin okula ilk başladığında en çok zorlandığı alan olarak bilişsel alan, duyuşsal alan, sosyal alan, günlük rutin değişimi, okula ve öğretmene alışma olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların öğrencilerin okula ilk başladığında davranışsal olarak sorunları ağlama, azim eksikliği, saldırganlık belirtileri, uyuma, kendine kapanma, sürekli sarılmalar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların öğrencilerin okula ilk başladığında uyumunu kolaylaştırmak için bireysel görüşme, ilginç oyunlar, ilgi ve destek verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların öğrencilerin okula ilk başladığında uyumunu kolaylaştırmak için yardımcı öğretmen, ebeveyn, psikolog, öğretmenlerle çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ağgün, K., & Amasya, E. (2020). Kırgızistan Eğitim Tarihi (Yenilik ve Gelişmeler). TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi. Uluslararası Bilimsel Hakemli Mevsimlik Dergi. 12 (48), 394-401.
  • Akdemir, S. (2023). Covid-19 Pandemi Sürecinde İlkokul 1. Sınıf Öğrencilerinin ‘Okul’ Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(1), 16-28.
  • Altın, D. (2014). Annelerin Özel Gereksinimli Çocuklarının Okul Öncesi Dönemden İlkokula Geçiş Sürecine İlişkin Yaşantılarının İncelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ülkü, B. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gündüz, F., & Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 Aylık Çocukların Okul Olgunluk ve Okuma Yazma Becerilerini Kazanma Düzeylerinin İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 379-398.
  • Bağçeli Karaman, P., Şen, T., Alataş, S., & Tütüncü, B. (2018). Okul öncesi dönemde okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 681-701.
  • Baştuğ, M., & Hiğde, A. (2020). İlkokul dönemi, temel özellikleri, ilkoku1. sınıf programı. Ö. Polat, (Ed.), Adım adım ilkokula başlamak okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi içinde (83-107). Ankara: Anı.
  • Kochhar-Bryant, C. A. (2008). Collaboration and system coordination for students with special needs. Upper Saddle River, N.J: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi eğitimde okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 197-223.
  • Burchinal, R. M., Peisner-Feinberg, E., Pianta, R., & Howes, C. (2002). Development of Academic Skills from Preschool Through Second Grade: Family and Classroom Predictors of Developmental TrajectoriesSeptember 2002. Journal of School Psychology 40(5):415- 436
  • Johnson, R. B., & Christensen, L. (2019). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. Sage publications.
  • Çoban, C., & Yazıcı D. (2022). Examining Peer Relationships in Transition to Primary School in the Pandemic Process with Teacher and Parent Opinions. PsychoEducational Research Reviews 11(1), 31-45.
  • Çokuk, K., & Kozikoglu, I. (2020). School Adaptation Problems of Primary School Students in Mixed-Age Classrooms. Research in Pedagogy/Istrazivanja u Pedagogiji, 10(1), 1331.
  • Cristofaro, T. N., & Tamis-LeMonda, C. S. (2012). Mother-child conversations at 36 months and at pre-kindergarten: Relations to children's school readiness. Journal of Early Childhood Literacy, 12(1), 68-97.
  • Danış, M. Z. (2006). Davranış bilimlerinde ekolojik sistem yaklaşımı. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 9(9), 45-54.
  • Demirtaş-Zorbaz, S. (2016). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyumu: Bir model testi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dockett, S., & Perry, B. (2009). Readiness for school: A relational construct.
  • Australasian journal of early childhood, 34 (1), 20-26.
  • Erkan, S. (2011). Farklı sosyo ekonomik düzeydeki ilköğretim birinci sınıf gören öğrencilerin okula hazır bulunuşluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 186-197.
  • Fazlıoğlu, Y. (2011). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi 2. İstanbul: Kriter Yayınları.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fidan, M., Tasçı, G., & Yılmaz, N. (2013). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin 60-66 aylık öğrencilere ilişkin görüşleri. XII. Uluslararası Katılımlı Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Aydın.
  • Geçmiş, H. H. (2018). Somut işlemler dönemindeki çocukların ahlaki yargılamalarında irade algısı. Yüksek Lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Hoglund, W.L., & Leadbeater, B.J. (2004). The Effects of Family, School, and Classroom Ecologies on Changes in Children’s Social Competence and Emotional and Behavioral Problems in First Grade. Developmental Psychology, 40(4), 533-544.
  • Kankural, H. (2022). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etki eden faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri.(Yayımlanmamış tezsiz yükseklisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kemp, C. (2003). Investigating the transition of young children with intellectual disabilities to mainstream classes: An Australian perspective. International Journal ofDisability Development and Education, 50, 404- 433.
  • Mangione, P.L., & Speth, T. (1998). The transition to elementary school: A framework for creating early childhood continuity through home, school, and community partnerships. The Elementary School Journal, 98 (4), 381–398.
  • Kıldan, O. A. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocukların okul korkularına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 49-73.
  • Lam, S. M., & Pollard, A. (2006). A conceptual framework for understanding children as agents in the transition from home to kindergarten. Early Years, 26 (2), 123-141.
  • Nurmi, J. E. & Silinskas, G. (2014). Parents and their children’s school lives– Commentary on the special issue, ‘parents’ role in children’s school lives. British Journal of Educational Psychology, 84(3), 454-458.
  • Özeke Kocabaş, E. (2006). Eğitim sürecinde aile katılımı: Dünyada ve Türkiye’deki çalışmalar. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 143-153.
  • Parlak, C. (2017). Otizmli kaynaştırma öğrencilerinin okulöncesi dönemden ilkokula geçişte yaşadıkları sosyal uyum problemlerinin aile ve öğretmen görüşleri açısından incelenmesi (Master's thesis, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Pekdoğan, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin ilkokula hazırlık sürecinde okul öncesi eğitimden beklentileri. Yaşadıkça Eğitim. 31(2), 11-22.
  • Pişirir, N., & Ayar, M., C. (2020). Okulöncesi dönemden ilkokula Geçişte Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunların İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 307-324.
  • Smith, B. (2018). Generalizability in Qualitative Research: Misunderstandings, Opportunities and Recommendations for the Sport and Exercise Sciences. Qualitative Research in Sport, Exercise & Health, 10, 137-149 . Stein, K., Veisson, M., Õun, T. & Tammemäe, T. (2019). Estonian preschool teachers’ views on supporting children’s school readiness. Education 3- 13, 47(8), 920-932.
  • Tuzcuoğlu, N., & Tuzcuoğlu, S. (2005). Okul öncesi dönemde rehberlik. A. Oktay, ve Ö. P. Unutkan (Der.). Okul öncesi eğitimde güncel konular. (s. 85-95). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Ulutaş Avcu, A., & Aksoy, A. B. (2016). Altı yaş çocuklarının ilkokula geçişte okuduğunu anlama becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(2), 215-228.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Uyanık, Ö. & Kandır, A. (2010). Okul Öncesi Dönemde Erken Akademik Beceriler. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 118- 134.
  • Yalman, D. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin, Birinci Sınıf Öğretmenlerinin, Ana Sınıfı Öğretmenlerinin Ve Okul Öncesi Eğitim Almış Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçişte Yaşanan Uyum Sorunlarıyla İlgili Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yazıcı, D., Nazik Kumbasar, A. & Akman, B. (2016). Ailelerin gözünden okulöncesinden ilkokula geçişte yaşanan güçlükler ve çözüm önerileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yoleri, S. V., & Tanış, H. M. (2014). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyum Düzeylerini Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 130-141.
  • Yildirim, A., & Simsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seckin Yayinevi.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Madina Kamalova 0009-0004-2476-0909

Erkan Efıltı 0000-0003-1158-5764

Erken Görünüm Tarihi 5 Kasım 2025
Yayımlanma Tarihi 10 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2025
Kabul Tarihi 5 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kamalova, M., & Efıltı, E. (2025). KIRGIZİSTANDA İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN UYUM SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ- Investıgatıon of the Adaptıng Processes of Prımary School Students ın Kyrgyzstan. Kafdağı, 10(1), 54-68. https://doi.org/10.51469/kafdagi.1668921

1994621774


21775