This study aims to determine whether there is a
difference in the reading anxiety and academic self-efficacy beliefs of
secondary school students in terms of gender, grade level, educational status
of the mother and the father variables and the correlation between reading
anxieties and academic self-efficacies of the students. In the study, non-random
sampling method in relational method was used as the research method. The study
was conducted on 496 students, 241 females and 255 males in 11 different
secondary schools from Sivas province centre in 2016-2017 academic years during
spring semester. The "Reading Anxiety Scale" developed Çeliktürk and Yamaç
(2015) was used to determine the reading anxiety levels
of students. The reliability of the scale is .92 and it was found as .96 in
this study. The "Academic Self-Efficacy Scale" as the subscale of the
"Self-Efficacy Scale for Students" adapted by Telef and Karaca (2012)
developed by Muris (2001) was used in order to determine the academic
self-efficacy of the students. The reliability of the scale is .86 and it was
found as .82 in this study. In the data analysis, arithmetic average,
percentage, T-test, Anova, LSD and correlation analysis techniques were used to
analyse the data about the study. When the findings obtained were analysed, it was
determined that the students' reading anxiety differed significantly according
to class, father education status variables; the students' academic
self-efficacy differed significantly according to class, mother education
status and father education status variables. According to the correlation
results of students’ academic self-efficacy and reading anxiety total scores
were found out to be moderate and in negative way (-.34).
Bu
araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okuma kaygıları ve akademik özyeterliklerinin
cinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre incelenmesi ve okuma
kaygıları ile akademik özyeterlikleri arasındaki korelasyonun belirlenmesidir. Araştırma
yöntemi olarak ilişkisel araştırma modeli içinde bulunan tesadüfi olmayan örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı
bahar döneminde Sivas il merkezinde bulunan 11 farklı ortaokulda eğitim
görmekte olan 241 kız, 255 erkek olmak üzere toplamda 496 öğrenci
oluşturmaktadır. Öğrencilerin okumaya yönelik kaygılarını belirlemek amacıyla Çeliktürk
ve Yamaç (2015) tarafından geliştirilen “Okuma
Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği .92 bu çalışmada ise .96
olarak bulunmuştur. Öğrencilerin akademik özyeterliklerini belirlemek amacıyla Muris
(2001) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması ise Telef ve Karaca (2012)
tarafından yapılan “Çocuklar İçin Özyeterlik
Ölçeği”nin alt ölçeği olan “Akademik
Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır.
Ölçeğin güvenirliği .86 bu çalışmada ise .82 olarak bulunmuştur. Araştırmaya
ilişkin veriler Kolmogorov-Smirnov (K-S), Aritmetik Ortalama, Standart Sapma,
Bağımsız T Testi, Anova, LSD, Spearman Brown Korelasyon Katsayısı kullanılarak
analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular
incelendiğinde; öğrencilerin okuma kaygılarının sınıf ve baba eğitim durumu
değişkenleri; akademik özyeterliklerinin sınıf, anne ve baba eğitim durumu
değişkenleri açısından farklılaştığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin akademik
özyeterlikleri ile okuma kaygı puanlarının korelasyon sonuçlarına göre aralarında
negatif yönde orta düzeyde bir ilişkinin (-.34) olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Submission Date | September 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |