Research Article
BibTex RIS Cite

Görsel Sanatlar Öğretmeni İstihdamında Öğretmenlik Alan Bilgisi Testinin Gerekliliği ve KPSS’ye Yönelik Algı Ölçeği Geliştirme Çalışması

Year 2018, , 40 - 49, 03.09.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.435702

Abstract

Bu araştırmada amaç görsel
sanatlar öğretmeni istihdamında öğretmenlik alan bilgisi testinin (TDPT)
gerekliğini ortaya koymak ve bu alanda KPSS‘ye yönelik algı ölçeği
geliştirmektir. Alanyazın incelendiğinde görsel sanatlar öğretmeni istihdamında
ÖABT’nin gerekliliği ortaya konulmuştur.
 Ölçeğin
geliştirilmesi için çalışma grubunu Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi,
Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim – İş Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim
görmekte olan; 3. sınıf öğrencisi (40 kişi), 4. sınıf öğrencisi (50 kişi),
pedagojik formasyon grubu öğrencisi (36 kişi) ve ilgili anabilim dalı mezunu
(17 kişi) olmak üzere toplamda 143 kişi oluşturmaktadır. Yapılan geçerlik
analizleri sonucunda 4 madde ölçme aracından çıkarılmış ve 3 alt faktör
(ÖABT’ye Yönelik Algılar - KPSS’nin Kapsamına Yönelik Algılar -
 Lisans Öğrenimi ve KPSS Yeterliği Algısı) ve toplam 23 maddeden oluşan
nihai form elde edilmiştir. Görsel Sanatlar Öğretmen Adayları İçin KPSS ve ÖABT
Algısı Ölçeği’nin üç alt boyutu ile birlikte toplam varyansın 45,1’ini
açıkladığı görülmüştür. Yapılan güvenirlik analizleri sonucunda ilgili ölçeğin
birinci alt boyutuna (ÖABT’ye Yönelik Algılar) ilişkin Crα katsayısı ,85;
ikinci alt boyutuna (KPSS’nin Kapsamına Yönelik Algılar) ilişkin Crα katsayısı
,74;  son olarak üçüncü alt boyutuna
(Lisans Öğrenimi ve KPSS Yeterliği Algısı) ilişkin Crα katsayısı ,77 olarak
bulunmuştur. Ölçeğin geneline ilişkin Crα katsayısı ise ,79 olarak bulunmuştur.
Görsel Sanatlar Öğretmen Adayları İçin KPSS Algısı Ölçeği’nin geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

References

  • Atav, E. & Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (kpss)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 01-13.
  • Baştürk, R. (2007). Türkiye’deki kamu eğitim kurumlarında çalışacak öğretmenlerin atanmalarına ilişkin bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, 33-40.
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Çelik, K. & Kavak, Y. (2009, Kasım). Eğitim fakülteleri ve kpss-öğretmenlik sınavı sonuçları üzerine bir çalışma. Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Çetin, A., G. & Bolu – Sert, H. (2016, Kasım). Sanat eğitimcisi olarak yetişen öğrencilerin kültür sanat etkinliklerine ilgileri. Cumhuriyetin Işığında Yükseköğretimde Sanat Eğitimi Uluslararası Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çimen, O. & Yılmaz, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının KPSS ile ilgili görüşleri, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4, 159- 172.
  • Demir, S., B. & Bütüner K. (2014) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Alan Sınavına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 113- 128.
  • Dilekmen, M., Ercoşkun, M. H. & Nalçacı, A. (2005). Öğretmen adaylarının akademik ve kpss başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 304 - 315.
  • Elçiçek, Z., Tösten, R. & Kılıç, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin kamu personeli seçme sınavı’na (kpss) yönelik görüşlerinin belirlenmesi (kars ili örneği), Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 (7), 109-123.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. & Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (kpss) ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35-43.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Web: http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi- genel-yeterlikleri/icerik/39 (21.02.2018).
  • Şahin, Ç. ve Arcagök, S. (2010, Mayıs). Sınıf öğretmeni adaylarının kamu personeli seçme sınavına (kpss) ilişkin algıları. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Uygun, S. (2010) Türkiye’de öğretmen adaylarının seçimi ile ilgili bazı uygulamaların tarihsel analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (3) 707-730.
  • Uyulgan, M., A. & Akkuzu N. (2015). Öğretmen adaylarının gözünden nitelikli öğretmen seçimi: ortaöğretim fen ve matematik alanları eğitimi bölümünde okuyan öğrencilerin durumu. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3) 917-940.
Year 2018, , 40 - 49, 03.09.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.435702

Abstract

References

  • Atav, E. & Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (kpss)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 01-13.
  • Baştürk, R. (2007). Türkiye’deki kamu eğitim kurumlarında çalışacak öğretmenlerin atanmalarına ilişkin bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, 33-40.
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Çelik, K. & Kavak, Y. (2009, Kasım). Eğitim fakülteleri ve kpss-öğretmenlik sınavı sonuçları üzerine bir çalışma. Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Çetin, A., G. & Bolu – Sert, H. (2016, Kasım). Sanat eğitimcisi olarak yetişen öğrencilerin kültür sanat etkinliklerine ilgileri. Cumhuriyetin Işığında Yükseköğretimde Sanat Eğitimi Uluslararası Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çimen, O. & Yılmaz, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının KPSS ile ilgili görüşleri, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4, 159- 172.
  • Demir, S., B. & Bütüner K. (2014) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Alan Sınavına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 113- 128.
  • Dilekmen, M., Ercoşkun, M. H. & Nalçacı, A. (2005). Öğretmen adaylarının akademik ve kpss başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 304 - 315.
  • Elçiçek, Z., Tösten, R. & Kılıç, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin kamu personeli seçme sınavı’na (kpss) yönelik görüşlerinin belirlenmesi (kars ili örneği), Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 (7), 109-123.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. & Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (kpss) ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35-43.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Web: http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi- genel-yeterlikleri/icerik/39 (21.02.2018).
  • Şahin, Ç. ve Arcagök, S. (2010, Mayıs). Sınıf öğretmeni adaylarının kamu personeli seçme sınavına (kpss) ilişkin algıları. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Uygun, S. (2010) Türkiye’de öğretmen adaylarının seçimi ile ilgili bazı uygulamaların tarihsel analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (3) 707-730.
  • Uyulgan, M., A. & Akkuzu N. (2015). Öğretmen adaylarının gözünden nitelikli öğretmen seçimi: ortaöğretim fen ve matematik alanları eğitimi bölümünde okuyan öğrencilerin durumu. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3) 917-940.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Kerim Laçinbay

Meliha Yılmaz

Hüseyin Elmas This is me

Necmettin Yağcı This is me

Publication Date September 3, 2018
Submission Date June 22, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Laçinbay, K., Yılmaz, M., Elmas, H., Yağcı, N. (2018). Görsel Sanatlar Öğretmeni İstihdamında Öğretmenlik Alan Bilgisi Testinin Gerekliliği ve KPSS’ye Yönelik Algı Ölçeği Geliştirme Çalışması. E-Kafkas Journal of Educational Research, 5(2), 40-49. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.435702

19190       23681     19386        19387