Undoubtedly Ebu’l-Hasan el-Haraqani is one of the most important rings in
the chain of Naqshbandiyya order. In the early period of the tariqa he was a
strong personality who directly or indirectly affected the formation and the
rise of Naqshbandiyya by intellectual and heuristic dimensions of his sufist
character. In my paper I will primarily point out Harakânî’s prominent
personality due to his uwaisi identity.
Then I will discuss Harekani’s temperament, which fed by the Bayazid al
Bistami’s spiritiuality by means of uwaisi path, as his second most significant feature. So
that the attention will be drawn on his being a strong naqshbandi sheikh who
adopted the Tayfuriyya school and followed the sufist experience of Bayazid al
Bistami’s path as to the manners of faqr, fena, talwin, saqr and ecstasy. On the
other hand, his mental diffusion, tafsir ring, his sufist understanding, his
sentimentality on heartfelt dhikr and his understanding of futuwat. Emphasis will
be put on the place of this leading name of Khorasan sufism, Harekani, in the
sufism of Central Asia.
Nakşbendiyye tarikatı
silsilesindeki önemli halkalardan birisi hiç şüphesiz Ebu’l-Hasan
el-Harakânî’dir. Tarikatın erken dönem tarihinde fikri ve tecrübi boyutta sûfî
kişiliğiyle Nakşbendiyyenin oluşum ve tekamül sürecine doğrudan ve dolaylı
olarak etki etmiş güçlü bir şahsiyettir. Tebliğimde Harakânî’nin üveysi kimliği
ile ön plana çıkan şahsiyet oluşuna öncelikli olarak dikkat çekeceğim. Üveysi
yolla Bayezid-i Bistâmî’nin ruhaniyetinden beslenen Harakânî’nin ikinci önemli
özelliği olarak meşrebinden bahsedip Tayfuriyye usulünü benimseyen bir isim
olarak tarikattaki fakr, fena, sekr, telvin, fena, istiğrak halleriyle sûfî
tecrübenin Bayezid-i Bistami yolunu takip eden güçlü Nakşi şeyhi oluşuna dikkat
çekilecektir. Diğer yandan onun manevi nüfuzu, tesir halkası, tasavvuf
anlayışı, kalb zikri konusundaki hassasiyeti ve fütüvvet anlayışı üzerinde
durulacaktır. Horasan tasavvufunun başat ismi konumundaki Harakânî’nin Orta
Asya tasavvufundaki yeri üzerinde durulacaktır.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |