Bu çalışmamızda “Toplumsal Cinsiyet Din ve Kadın” adlı kitabın incelenmesi
yapılacaktır. Bu çalışmada “ataerkil yapıda kadına ve erkeğe biçilen roller,
kadının statüsü, İslam dininde ve günümüz Müslüman toplumunda kadının değeri
meselesi ve yükseköğretim gençliğinde nasıl anlaşıldığı ve anlamlandırdıkları
incelenmiştir. Örneklem grubunu Çukurova üniversitesinden rastgele seçilen
374 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma genel tarama modelinde, betimsel türde
bir çalışmadır. Kesit alma yöntemiyle hem niteliksel hem niceliksel yaklaşımlar
birlikte kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilere uygulanan anket formunda sosyodemografik
ve değişkenlerin dışında iki farklı ölçek kullanılmıştır. Dinin Etkisini
Hissetme Ölçeği, Yapıcı ve Zengin tarafından geliştirilen 17 maddeden oluşan bir
ölçektir. Toplumsal Cinsiyet Stereotipleri Envanteri 43 ölçek maddesinden ve altı
alt ölçekten oluşmaktadır.
Araştırmada, yükseköğretimdeki erkek öğrencilerin ataerkil toplumsal cinsiyet
stereotiplerini, kız öğrencilere nazaran daha fazla benimsedikleri tespit edilmiştir.
Kız ve erkek öğrenciler kadının doğurganlık merkezli algılanmasını, kadını cinsellik
merkezli algılanmasını reddettikleri saptamıştır. Bazı konularda mezhepsel
farklıklar saptandığı gibi bazen de farklı fakültelerde eğitim gören öğrenciler
arasında anlamlı farklıklar tespit edilmiştir. Bireyin kadına bakış açısını sosyal
çevre, aldığı eğitimin mahiyeti, sosyoekonomik gibi nedenlerin etkili olduğunu
söylemek mümkün olacaktır.
Bölüm | KİTAP İNCELEMESİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 6 |