Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Some Views of The Imam Maturidi Related With Theological Subjects as Manifested in His Work “Te’vilatu’l Qur’an”

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 22 - 35, 01.01.2018
https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.388573

Öz

“Te'vilâtü'l Qur'an” which is  one of the works of Islamic scholars of the
9th century, Mâturidî, who shows the belief in the People of Sunnah in this
work, gives information in many scientific fields. In this work, Abu Mansur
Mâtudii touches on the topics discussed by the kalam ( theological ) scholars,
especially. Mâtulidi does not only present his own views on theological
subjects, but relate to the subject in detail, and touches the views of the
different schools of theological thoughts on that subject. He endeavours to
refute the dissenting opinion with the use of conveyance and mental evidence,
and ultimately presents his own findings as accurate views. It seems that he
followed this method in his controversial issues related with great sins,
mischief and malaise, the appearance of God in the Hereafter, the sealing of
the hearts, the eternal heaven and hell, the rejection of the idea of ​​aslah,
the exception of iman.

Kaynakça

  • Bağdadi, Abdülkahir, el-Fark beyne’l-fırak, Dârü’l-Marife, Beyrut 1987.
  • Dırâr, İbni Amr, Kitabût-Tahris, Litera Yayınları, İstanbul 2014.
  • Ebû Hanife, İmam Âzam, el-Fıkhü’l-ekber, Çınar Yayınları, İstanbul 2012.
  • Eş’ari, Ebû Hasan, el-İbâne an usûli’d-diyâne, Medine h. 1410.
  • Eş’ari, Ebû Hasan, Makalatü’l-İslâmiyyin ve ihtilafü’l-musallin, Mektebetü’n-Nehda, Kahire 1979.
  • Gazzali, Ebû Hamid, İhyau ulûmi’d-din, Dârüs Selam, Kahire 2003.
  • Hayyat, Ebu Hüseyn, Kitabü’l-İntisar, Matbaatü’l-Katolikiyye, Beyrut 1957.
  • İbn Rüşd, Ahmed bin Muhammed, el-Keşfan Minhaci'l-Edille, İstanbul 1985.
  • İbn Rüşd, Ahmed bin Muhammed, Faslu’l-Makal, Dergâh Yayınları, İstanbul 2012.
  • Kadı Abdülcebbar, el Muhtasar fi usuli’d-din, İz Yayınları, İstanbul 2007.
  • Kadı Abdülcebbar, Şerhü’l usuli’l-hamse, Mektebetü’l Vehbe, Kahire ts.
  • Kevseri, Ali Zahid, el-Akide ve ilmü’l-kelam, Dârü’l Kütübü’l İlmiyye, Beyrut 2004.
  • Mâturîdî, Ebû Mansûr, Kitâbü’t-Tevhid, Mektebetü’l İrşad, Beyrut 2010.
  • Mâtürîdî, Ebû Mânsûr, Te’vilâtü’l Kur’ân, Ensar Yayınları, İstanbul 2015.
  • Nesefi, Ebü’l-Muin, Bahrü’l-kelam fi akaid-i ehli’l-İslâm, Matbaatu Maşriki’l İrfan, Konya h. 1327.
  • Nesefi, Ömer, Metni hakaiki Akaidi’l-İmâm en-Nesefi, Sahafiye-i Osmaniyye, İstanbul h. 1293.
  • Öğük, Emine, Mâtüridi’nin Düşünce Sisteminde Şer Hikmet İlişkisi, (Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2007, s. 74.
  • Özen, Şükrü, “Mâtürîdî”, TDV, İstanbul 2003, XXVIII/146-151.
  • Öztürk, Yener, Kur’an’da Kalp ve Mühürlenmesi, Işık Yayınları, İstanbul 2003.
  • Sâbûnî, Nureddin, Mâtürîdîyye Akaidi, Marmara Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 2012.
  • Seyfeddin, Amidi, Ebkarü’l-efkar fi usuli’d-din, Dârü’l Kütübü’l İlmiyye, Beyrut h. 1424.
  • Şehristânî, Ebü’l Feth Abdülkerim, Milel ve Nihal, Litera Yayınları, İstanbul 2011.
  • Şehristânî, Ebü’l Feth Abdülkerim, Milel ve Nihal, Litera Yayınları, İstanbul 2011.
  • Teftazani, Sadeddin, Şerhu’l-Akâid, Dergâh Yayınları, İstanbul 2010.
  • Yeprem, M. Saim, Mâturîdî'nin Akide Risalesi ve Şerhi, İstanbul 1989.
  • Yusuf Şevki Yavuz, “Dalâlet”, DİA, İstanbul 1993, X/427-428.
  • Yusuf Şevki Yavuz, “Hidayet”, DİA, İstanbul 1998, XVII/473-477.

İmam Matüridi’nin Te’vîlâtü’l Kur’ân İsimli Özelinde Bazı Kelami Problemlere Bakışı

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 22 - 35, 01.01.2018
https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.388573

Öz

Dokuzuncu
yüzyıl İslam âlimlerinden olan Mâtürîdî’nin Ehli sünnet inancını ortaya koyduğu
eserlerinden biri olan Te’vilâtü’l Kur’ân isimli çalışması bir çok ilmi alanda
bilgi sunmaktadır. Ebû Mansûr Mâtürîdî, bu eserde kelam ilminin özellikle kelam
ekolleri tarafından tartışılan konularına temas etmektedir. Mâtürîdî, kelami
konuları işlerken, sadece konuyla alakalı olarak kendi görüşlerini sunmakla
kalmamakta, o konu hakkında farklı ekollerin görüşlerine de ayrıntılı olarak
temas etmektedir. Kullandığı nakli ve akli delillerle muhalif görüşü çürütmeye
çalışmakta ve nihayetinde kendi tespitini isabetli görüş olarak sunmaktadır.
Onun büyük günah meselesi, hidâyet ve dalâlet, ahirette Allah’ın görülmesi,
kalplerin mühürlenmesi, cennet ve cehennemin ebediliği, aslah fikrinin reddi,
imanda istisna gibi kelam ilminin tartışmalı konularında bu metodu takip ettiği
görülmektedir.  

Kaynakça

  • Bağdadi, Abdülkahir, el-Fark beyne’l-fırak, Dârü’l-Marife, Beyrut 1987.
  • Dırâr, İbni Amr, Kitabût-Tahris, Litera Yayınları, İstanbul 2014.
  • Ebû Hanife, İmam Âzam, el-Fıkhü’l-ekber, Çınar Yayınları, İstanbul 2012.
  • Eş’ari, Ebû Hasan, el-İbâne an usûli’d-diyâne, Medine h. 1410.
  • Eş’ari, Ebû Hasan, Makalatü’l-İslâmiyyin ve ihtilafü’l-musallin, Mektebetü’n-Nehda, Kahire 1979.
  • Gazzali, Ebû Hamid, İhyau ulûmi’d-din, Dârüs Selam, Kahire 2003.
  • Hayyat, Ebu Hüseyn, Kitabü’l-İntisar, Matbaatü’l-Katolikiyye, Beyrut 1957.
  • İbn Rüşd, Ahmed bin Muhammed, el-Keşfan Minhaci'l-Edille, İstanbul 1985.
  • İbn Rüşd, Ahmed bin Muhammed, Faslu’l-Makal, Dergâh Yayınları, İstanbul 2012.
  • Kadı Abdülcebbar, el Muhtasar fi usuli’d-din, İz Yayınları, İstanbul 2007.
  • Kadı Abdülcebbar, Şerhü’l usuli’l-hamse, Mektebetü’l Vehbe, Kahire ts.
  • Kevseri, Ali Zahid, el-Akide ve ilmü’l-kelam, Dârü’l Kütübü’l İlmiyye, Beyrut 2004.
  • Mâturîdî, Ebû Mansûr, Kitâbü’t-Tevhid, Mektebetü’l İrşad, Beyrut 2010.
  • Mâtürîdî, Ebû Mânsûr, Te’vilâtü’l Kur’ân, Ensar Yayınları, İstanbul 2015.
  • Nesefi, Ebü’l-Muin, Bahrü’l-kelam fi akaid-i ehli’l-İslâm, Matbaatu Maşriki’l İrfan, Konya h. 1327.
  • Nesefi, Ömer, Metni hakaiki Akaidi’l-İmâm en-Nesefi, Sahafiye-i Osmaniyye, İstanbul h. 1293.
  • Öğük, Emine, Mâtüridi’nin Düşünce Sisteminde Şer Hikmet İlişkisi, (Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2007, s. 74.
  • Özen, Şükrü, “Mâtürîdî”, TDV, İstanbul 2003, XXVIII/146-151.
  • Öztürk, Yener, Kur’an’da Kalp ve Mühürlenmesi, Işık Yayınları, İstanbul 2003.
  • Sâbûnî, Nureddin, Mâtürîdîyye Akaidi, Marmara Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 2012.
  • Seyfeddin, Amidi, Ebkarü’l-efkar fi usuli’d-din, Dârü’l Kütübü’l İlmiyye, Beyrut h. 1424.
  • Şehristânî, Ebü’l Feth Abdülkerim, Milel ve Nihal, Litera Yayınları, İstanbul 2011.
  • Şehristânî, Ebü’l Feth Abdülkerim, Milel ve Nihal, Litera Yayınları, İstanbul 2011.
  • Teftazani, Sadeddin, Şerhu’l-Akâid, Dergâh Yayınları, İstanbul 2010.
  • Yeprem, M. Saim, Mâturîdî'nin Akide Risalesi ve Şerhi, İstanbul 1989.
  • Yusuf Şevki Yavuz, “Dalâlet”, DİA, İstanbul 1993, X/427-428.
  • Yusuf Şevki Yavuz, “Hidayet”, DİA, İstanbul 1998, XVII/473-477.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Fatma Pınar

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

ISNAD Pınar, Fatma. “İmam Matüridi’nin Te’vîlâtü’l Kur’ân İsimli Özelinde Bazı Kelami Problemlere Bakışı”. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/9 (Ocak 2018), 22-35. https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.388573.